Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Puls og blodtrykk.

daniel1987

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen av dere som vet hva den laveste og høyeste pulsen en voksen ungdom kan ha før det er skadelig / dødelig? og det samme med blodtrykk? Vist det er noen som vet dette håper jeg dere svarer :yes:

Endret av daniel1987
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laveste puls en kan ha uten at det er dødelig/skadelig er 0, men over en svært kort periode, om det ikke skal være skadelig/dødelig.

Laveste blodtrykk som ikke er skadelig er så vidt jeg kan huske er systolisk trykk på 70 på grunn av trykket som kreves i nyrene

Høyeste grenser er jeg litt usikker på, men jeg, som er 17 fikk beskjed om at det systoliske blodtrykket mitt ikke burde gå over 140.

Lenke til kommentar

Bra at du skiller mellom skadelig og dødelig. En vanlig voksen ungdom skal ikke ha et blodtrykk på over 140/90 i hvile. Hvilepulsen bør heller ikke overstige 70 slag/min.

Over tid vil verdier over dette kunne skape helseplager. Altså kunne sies å være skadelig, derved bør en oppsøke lege.

Dødlig frekvens på hjertelag er avhengig av i hvilken kondisjon du er. En voksen ungdom med god kondisjon klarer fint 200 slag/minutt. Det hender at det kommer personer inn på mottagelsen med over 250 slag/minutt, dette må behandles akutt, det er fare for livet.

Lavest mulige puls uten at det er skadelig dødelig, er avhengig av samme betingelser som oven nevnt. Den med god kondisjon kan ha en vile/sovepuls på ned mot 30 slag/minutt.

Som daniel sier, nyrene er avhengig av blodtrykket for å fungere, det systoliske trykket bør ikke understige 70/.

Det er viktig å påpeke at personer med lav puls kan ha normalt blodtrykk, på samme måte kan personer med høy puls ha et normalt blodtrykk. Det hele handler om at så lenge en er innenfor "normalen", går det som regel bra. En bør naturlig ta med andre faktorer som arvelighet. Personer, særlig gutter/menn som har hjerte- og karsykdom i familien, må være ekstra observant.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...