NicoN1993 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hei jeg skal kjøpe meg ny prosessor ( http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&a...mp;QSID=6922548 ) men jeg lurer på om den passer i pcen min? Jeg kjører nå en AMD Athlon 64 processor 3500+ Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvis du gir litt informasjon om hva slags komponenter du har fra før, så kan man altids finne ut om du kan bruke den, men den er uansett ikke verdt summen siden den er mer eller mindre utdatert. Go Intel! Lenke til kommentar
NicoN1993 Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Hvis du gir litt informasjon om hva slags komponenter du har fra før, så kan man altids finne ut om du kan bruke den, men den er uansett ikke verdt summen siden den er mer eller mindre utdatert. Go Intel! er ikke sikker på om hoved kortet mitt kjører intel og 3.00 ghz dual core er vel ikke utdatert? Lenke til kommentar
Jeppfi Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Den passer i pcen din når du har AMD ifra før av Intel passer ikke Men AMD er ganske dårlige nå, og nei Dual Core er ikke utdatert Lenke til kommentar
JA Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Her er en link til en Athlon 64 med socket 939, som vel var vanlig før? Etter å ha søkt på AMD's sine sider, http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUFilter.aspx , ser jeg at det finnes AM2 utgaver også. Se etter tall eller nummerkombinasjon på hovedkortet ditt og søk på Google. Da finner du fort ut om du har socket AM2. (eller 939 hvis maskinen er gammel..:-) ) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) @NicoN1993: Med stor sannsynlighet har du et hovedkort med 939 eller ennå verre, en 754 sokkel. Uansett så må du fortelle hvilket hovedkort du har og helst også skjermkort. Hvor mye du maks vil bruke på oppgradering har også betydning. For å finne fram til hovedkort kan du bruke SIW, cpu-z eller Everest. Men du må trolig regne med å bytte cpu, hovedkort og minne. Og det vil koste ca 2 000 kr. AMD X2 er ikke utdatert, men Intel Core 2 Duo E7200 på 2,53 Ghz yter klart bedre og koster mindre. Endret 15. juli 2008 av Bolson Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hei jeg skal kjøpe meg ny prosessor ( http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&a...mp;QSID=6922548 ) men jeg lurer på om den passer i pcen min? Jeg kjører nå en AMD Athlon 64 processor 3500+ Skal du bruke PCen til kontorarbeid og surfing og noe gaming, så er dette en god cpu til en bra pris.Men antakelig støtter ikke hovedkortet(og biosen) din denne prosessoren. Lenke til kommentar
NicoN1993 Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) @NicoN1993: Med stor sannsynlighet har du et hovedkort med 939 eller ennå verre, en 754 sokkel. Uansett så må du fortelle hvilket hovedkort du har og helst også skjermkort. Hvor mye du maks vil bruke på oppgradering har også betydning. For å finne fram til hovedkort kan du bruke SIW, cpu-z eller Everest. Men du må trolig regne med å bytte cpu, hovedkort og minne. Og det vil koste ca 2 000 kr. AMD X2 er ikke utdatert, men Intel Core 2 Duo E7200 på 2,53 Ghz yter klart bedre og koster mindre. jeg har stort sett opgradert det som går an og opragedere (skjermkort, ram, hardisk) det gjenstår bare processoren, men det hadde vært veldig fint om noen kunne si meg om den processoren som er på pcutsyr funker til pcen min (jeg har en Hp t3510.no), skjermkortet(som jeg har oppgradert) er en Saphire x1950 GT. dessuten tror jeg ikke intel funker til pcen min, jeg håper og bruke under 1000 kr på denne oppgraderingen Endret 15. juli 2008 av NicoN1993 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Du kan bruke en CPU med AM2 sokkel, da denne har et MSI hovedkort med GeForce 6150 LE chipset på. Hovedkortets betegnelse er MSI MS-7225. Men om X2 6000+ kan brukes er et annet spørsmål, da det avhenger av om Bios har støtte for CPU-en. Du finner eller omtrent alt av info på HP sine sider.. Som du nok kunne funnet fram til selv. Etter disse sidene skal X2 støttes, men det er ikke angitt om det finnes noen unntak. Da X2 6000+ og X2 6400+ er de to siste i serien av X2, finnes det faktisk hovedkort som ikke støtter disse. MSI har et retail hovedkort med nesten samme brikkesettet (NVIDIA® GeForce 6150 and nForce 430 Chipset), MSI K9NGM2. Dette er ikke bekrefte å støtte X2 6000+ G2 stepping, men støtter X2 6000+ F3 stepping. Det vi også ser er at det virker som maks 89 Watt CPU støttes. CPU-en du linket til virker å være F3 stepping (2 x 1 MB Cache), altså Windsor som støttes av MSI sitt retailkort med omtrent samme brikkesett. Men helt korrekt svar kan man nesten ikke gi uten at det er noen som har stappet en X2 6400+ i identisk hovedkort som ditt og fått resultatet. Det er en mulighet for at det går, men den er trolig større ved X2 5400+ og X2 5600+. Edit: I og med at du har DDR2 minne og PCI-e skjermkort kan du faktisk for 1 000 - 1 300 kroner oppgradere hovedkort og CPU om bare CPU-oppgradering skulle være vanskelig. Da kan du velge fritt om du vil ha Intel eller AMD. Pris/ytelse er omtrent lik på Stock. Det meste av Intel kan klokkes til et annet nivå. Endret 15. juli 2008 av Bolson Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvis dette er hovedkortet ditt så send HP en e-post og spør om kortet støtter en X2 6000+ prosessor.Da bør du få svaret du søker. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...cname=c00717909 Lenke til kommentar
NicoN1993 Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Du kan bruke en CPU med AM2 sokkel, da denne har et MSI hovedkort med GeForce 6150 LE chipset på. Hovedkortets betegnelse er MSI MS-7225. Men om X2 6000+ kan brukes er et annet spørsmål, da det avhenger av om Bios har støtte for CPU-en. Du finner eller omtrent alt av info på HP sine sider.. Som du nok kunne funnet fram til selv. Etter disse sidene skal X2 støttes, men det er ikke angitt om det finnes noen unntak. Da X2 6000+ og X2 6400+ er de to siste i serien av X2, finnes det faktisk hovedkort som ikke støtter disse. MSI har et retail hovedkort med nesten samme brikkesettet (NVIDIA® GeForce 6150 and nForce 430 Chipset), MSI K9NGM2. Dette er ikke bekrefte å støtte X2 6000+ G2 stepping, men støtter X2 6000+ F3 stepping. Det vi også ser er at det virker som maks 89 Watt CPU støttes. CPU-en du linket til virker å være F3 stepping (2 x 1 MB Cache), altså Windsor som støttes av MSI sitt retailkort med omtrent samme brikkesett. Men helt korrekt svar kan man nesten ikke gi uten at det er noen som har stappet en X2 6400+ i identisk hovedkort som ditt og fått resultatet. Det er en mulighet for at det går, men den er trolig større ved X2 5400+ og X2 5600+. Edit: I og med at du har DDR2 minne og PCI-e skjermkort kan du faktisk for 1 000 - 1 300 kroner oppgradere hovedkort og CPU om bare CPU-oppgradering skulle være vanskelig. Da kan du velge fritt om du vil ha Intel eller AMD. Pris/ytelse er omtrent lik på Stock. Det meste av Intel kan klokkes til et annet nivå. Det hadde vært fint om jeg kunne fått hjelp i valg av hovedkort (hva som er billig og bra eller lingnende) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Gjør som ronron25 anbefaler først, det blir rimeligst. Aktuelle rimelige kombinasjoner er: AMD Hovedkort: MSI K9A2VM-FD/FIH. Nye AMD 780V brikkesett, kan brukes med de fleste Phenom (9950BE). Ellers kan du putte det meste av AMD cpu-er på dette hovedkortet. Pris fra 500 kr. CPU: AMD X2 6000+ (du får den fra ca kr 750). Intel Hovedkort: Asus P5K-VM. Pris fra ca 600 kr. CPU: Intel C2D E7200. Fra ca 850 kr. Begge løsningen vil kunne kjøre Quad Core. Både Intel og AMD har rimeligere CPU-er som gir bedre ytelse enn den du har, men koster noen hundre kroner mindre enn forslagene ovenfor. Løsing med AMD blir et par hundrelapper rimeligere. Intel har også en prisreduksjon om noen dager, så man bør se ann hvordan dette påvirker totalpriser. Forundrer meg ikke om AMD X2 også går ned i pris (muligens også X3) PS! Etter prisguiden ser det ut til at X2 6000+ er 125 Watts F3 versjonen, og den tror jeg ikke går på hovedkortet ditt. Kondensatorene klarer ikke å gi nok effekt. Endret 15. juli 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Asken Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Den passer i pcen din når du har AMD ifra før av Intel passer ikke Men AMD er ganske dårlige nå, og nei Dual Core er ikke utdatert Hvordan kan du si at den passer før du vet hvilket hovedkort / socket / chipset han har? er enig med Bolson, trur ikke den kan gi nok strøm til prosessoren. hovedkortet er msi ms-7225 Endret 15. juli 2008 av Extremetel Lenke til kommentar
NicoN1993 Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Gjør som ronron25 anbefaler først, det blir rimeligst. Aktuelle rimelige kombinasjoner er: AMD Hovedkort: MSI K9A2VM-FD/FIH. Nye AMD 780V brikkesett, kan brukes med de fleste Phenom (9950BE). Ellers kan du putte det meste av AMD cpu-er på dette hovedkortet. Pris fra 500 kr. CPU: AMD X2 6000+ (du får den fra ca kr 750). Intel Hovedkort: Asus P5K-VM. Pris fra ca 600 kr. CPU: Intel C2D E7200. Fra ca 850 kr. Begge løsningen vil kunne kjøre Quad Core. Både Intel og AMD har rimeligere CPU-er som gir bedre ytelse enn den du har, men koster noen hundre kroner mindre enn forslagene ovenfor. Løsing med AMD blir et par hundrelapper rimeligere. Intel har også en prisreduksjon om noen dager, så man bør se ann hvordan dette påvirker totalpriser. Forundrer meg ikke om AMD X2 også går ned i pris (muligens også X3) PS! Etter prisguiden ser det ut til at X2 6000+ er 125 Watts F3 versjonen, og den tror jeg ikke går på hovedkortet ditt. Kondensatorene klarer ikke å gi nok effekt. vil jeg merke stor forkjell? som foreksempel når jeg gamer? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 For det første vil nok bytte av CPU medføre at skjermkortet ditt blir den begrensende faktor i spill. X1950 GT er langt fra noen racer i dag, selv om det var bra for 1 1/2 til 2 år siden. Et HD 3870 yter nok en 70 - 80 % bedre, og HD 4870 dobler ytelsen. Du vil uten tvil få bedre ytelse i spill ved å skifte ut den nåværende Athlon 64 3500+, trolig vil bare det å gå til en Athlon 64 X2 5400+/5600+ gi en solid bost, fra 50 - 60 % bedre til langt over dobling av fps. Men det avhenger av spillet. Fra 5400+/5600+ opp til E7200 tror jeg du ikke vil merke så mye, fordi da vil trolig skjermkortet begrense ytelsen. Nå kan man ikke si akkurat hvor begrensingen kommer, det avhenger også av spill, oppløsning med mer, samt at ingen tester akkurat dette forholdet. Men en X2 5400+/5600+ burde med stor sannsynlighet fungere på ditt eksisterende hovedkort (pris ca 650 kr). Jeg vet at HP har levert i alle fall X2 4600+ på dette hovedkortet. Grunnen til at X2 6000+ er usikker, er at den trekker langt mer strøm enn de andre, noe hovedkortet ikke nødvendigvis er konstruert for. Personlig ville jeg satset på en X2 5400+/5600+ (kjøp det billigste stedet), oppdatert bios og håpet det funket. Skulle det ikke funke, komplementer med et nytt mATX hovedkort, de billigste AM2 kortene finnes fra litt mer enn 200 kr. Disse er ikke så fremtidsretta, men når resten av PC-en heller ikke er det så spiller det ingen rolle. I beste tilfellet koster da oppgradering en 650 kr + frakt, i verste tilfelle ca 1 000 kr. Spar så penger til en skikkelig oppgradering (nykjøp) om et år eller halvannet. Klart at mine nadre forslag koster ikke mer enn 200 - 400 kr mer en det verste tilfellet. Men i begge de tilfellene burde man trolig kjøpe nytt skjermkort til en 1000 kr for å få balanse i systemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå