Gå til innhold

Vurderer å kjøpe kompaktkam. men trenger tips!


Anbefalte innlegg

Hei jeg vurderer å kjøpe meg kompakt men jeg vet ikke helt hvor mye jeg må legge i for å få ett ålreit kamera.

 

noen som har noe peiling på hvor mye jeg må legge i?

 

noen som har no kamera å anbefale?

 

kanskje noen som har noen kam selv som er å anbefale.

 

det må være nybegynnerkamera, skal brukes til hobby bruk.

 

 

Håper på no svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er da tingen for deg:

http://japanphoto.no/product/digitalkamera...-finepix-f40fd/

 

Elegant, enkelt å bruke, og noe av det beste du kan få i lommeklassen mht. egenskaper i dårlig lys, som jo ofte er primærbruksområdene for slike kamera.

 

Har det selv, erfaringer og testbilder finner du på min kameraside under Omtale samt Testbilder på menyen.

 

Til en 1500-lapp er det mye godt kamera for pengene. Skulle du falle for dette så husk bare å kjøpe SD-minnekort, ikke xD (det leser begge typer), da sistnevnte er betydelig dyrere, og som regel tregere.

Lenke til kommentar

Ultrazoomklassen kan egentlig deles opp i 3 grupper: litt tykke lommekamera, som f.eks. Panasonics FX-serie, mellomstore og store. Førstnevnte er såpass tynet kompromissmessig at jeg ville styrt unna. I den mellomstore klassen er det mye godt å velge i. Canon, Sony, Olympus, Fujifilm, Panasonic og Nikon har alle gode kamera i denne klassen. I den store klassen snakker vi om kamera som er like fysisk store som speilrefleks. Her er det vel kun Fujifilm, Panasonic og tidligere Samsung som har levert kamera.

 

Men det er svært ulike løsninger på alle disse. Brennvidde varierer (hvor god vidvinkel kontra hvor lang tele), det er ulike løsninger på LCD'en (noen har fast skjerm, noen kan vris opp og nmed, mens noen kan vris rundt i alle retninger, inkludert helt rundt, slik at skjermen kan stå i beskyttet posisjon når den lille søkeren benyttes. Sistnevnte er helt klart å anbefale.

Det som virkelig skiller kameraene i mellomstor og stor klasse er at sistnevnte i hovedsak har objektiver som har mekaniske ringer for zoom og fokus, slik som på speilrefleks. Det er særdeles brukervennlig sett mot mellomklassens motorzoom og knappestyrt manuell fokus (om de har dette).

 

For ikke å bable for mye satte jeg opp noen egenskaper ved de ulike klassene på min kameraside en gang. Det er ikke rykende ferskt, men gir en god pekepinn på egenskaler å vurdere. Se punktet "Hva skal jeg velge" under Diverse-menyen.

 

Det har også blitt litt krig om hvem som har kraftigst zoom. Lenge var 10-12x standard, men nå er 18X nådd av flere produsenter, mens foreløpig "leder" Olympus med 20x på sitt SP-570. Husk bare å ikke la deg blende fullstendig av høyest zoom-tall. Jo kraftigere zoom, desto mer kompromiss optisk snakker vi om. Det betyr at du ikke kan forvente de beste optiske egenskapene i ytterområdene, altså minste vidvinkel og lengst tele. Og da faller kanskje litt av vitsen bort? Et rundt 12x objektiv burde holde for de fleste. Så spørs det om man prioriterer best vidvinkel eller lengst tele på disse.

Legg deg også på minnet at Fujifilm er meget gode på bildestøy ved stigende ISO. Om du tror det kan bli en del bilder tatt i dårlig lys (inne/kveld/natt) er dette definitivt å ta med i vurderingen. Jeg har sett bilder tatt ved både ISO 800 og 1600 som danker ut alt annet jeg har sett fra kamera i denne klassen, sågar enkelte speilrefleks. Fujifilms nye S100FS ser ut til å være et meget godt kamera i så måte. Men det er altså et stort kamera, så vil du ned i mellomklassen er det bare å begynne å lese tester blant alle kandidatene...

Lenke til kommentar

Hvis du både skal ha det relativt flatt og god zoom er det vel fortsatt Panasonics TZ-serie jeg nevnte ovenfor (som jeg feilaktig kalte FX) som er kandidat. Jeg tror de fremdeles har verdens minste kamera med 10x zoom. Se f.eks på FX04 og 05. Og husk at færrest megapiksel er å foretrekke....

En fordel med Panasonic er at de stapper inn bildestabilisator i nær sagt (om ikke alle) sine kamera. Det er gildt med kraftig zoom.

Styr iallfall unna Olympus' lommekameraserier, spesielt hvis du skal bruke bildene til noe. De lager særdeles sexy og lekre kamera, men har desverre ikke noe dreis på innmaten. Man må et stykke opp i kamerastørrelse før Olympus er med i bildekvalitetsvurderingen.

Ja, jeg snakker av erfaring.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Hmm...du motsier deg selv litt her. Du linker til et lommekamera, svarer deretter at du ikke vil ha noe større kamera enn det Olympus lommekamera du linket til , deretter at størrelsen ikke teller. Da kan en stakkar som forsøker å gi noen tips bli litt forvirret.

Det betyr jo iallfall at mitt innlegg ovenfor fortsatt burde være aktuelt for deg.

 

Forøvrig:

hvorfor er det med færrest megapiksler som jeg bør velge? hehe synes det er litt forvirrende

 

Hvis du gidder å lese gjennom denne siden min kan det hende du forstår hvorfor, om jeg har klart å forklare det på en enkelt måte.

Kort fortalt: om man hele tiden forsøker å få inn flere bildepunkter på samme lille bildebrikkestørrelse får hvert punkt stadig mindre lys grunnet mindre punkter, resultat: mer bildestøy jo flere megapiksler. Vel å merke i prinsippet. Det finnes unntak, men dette er hovedregelen. Men som sagt, se litt på siden, der er det litt illustrert også.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
Hmm...du motsier deg selv litt her. Du linker til et lommekamera, svarer deretter at du ikke vil ha noe større kamera enn det Olympus lommekamera du linket til , deretter at størrelsen ikke teller. Da kan en stakkar som forsøker å gi noen tips bli litt forvirret.

Det betyr jo iallfall at mitt innlegg ovenfor fortsatt burde være aktuelt for deg.

 

Forøvrig:

hvorfor er det med færrest megapiksler som jeg bør velge? hehe synes det er litt forvirrende

 

Hvis du gidder å lese gjennom denne siden min kan det hende du forstår hvorfor, om jeg har klart å forklare det på en enkelt måte.

Kort fortalt: om man hele tiden forsøker å få inn flere bildepunkter på samme lille bildebrikkestørrelse får hvert punkt stadig mindre lys grunnet mindre punkter, resultat: mer bildestøy jo flere megapiksler. Vel å merke i prinsippet. Det finnes unntak, men dette er hovedregelen. Men som sagt, se litt på siden, der er det litt illustrert også.

 

 

Ok sorry hvis jeg har gjort det vanskelig å svare. men er nybegynner på dette som dere merker.

 

Hvilket kamera er det jeg linket til som er lommekamera egentlig?

 

Var på Japan Photo i dag for å spørre litt og men de sa at det beste av det beste av ultrazoom kameraer så var det Olympus SP 570 UZ som var kremen.

At forskjellen på SP 560 UZ og SP570 UZ er "natt og dag".

 

Da var jo SP 560 uaktuelt men at forskjellen på Nikon CoolPix P80 og SP 570 UZ ikke var så stor, at han kunne anbefale det. Men di var utsolgt på det så di skulle bestille det så skulle jeg få se på det. Får se hvordan det er.

 

Men det med megapiksler, hvis jeg har forstått det riktig hvorfor lager alle med så mange megapiksler da? hvis man egentlig ikke trenger det. og det er jo det de fleste snakker om også.

 

Vil du anbefale Nikon Coolpix P80 da? eller har du ikke no kjenskap til det? Men takker skikkelig for hjelp jeg får. Skjønner ikke hvordan du gidder å hjelpe en så håpløs kar :p hehe

Lenke til kommentar
Var på Japan Photo i dag for å spørre litt og men de sa at det beste av det beste av ultrazoom kameraer så var det Olympus SP 570 UZ som var kremen.

At forskjellen på SP 560 UZ og SP570 UZ er "natt og dag".

 

At en selger tuter i vei med begreper som "det beste", "kremen" og "forskjell som natt og dag" sier vel mer om selgeren, hvis denne ikke hadde noe som helst konkret å komme med.

 

Hva er såkalt best, og hva ligger i "krem"? De som har "gått gradene" fra små, via mellomstore ultrazoom og endt opp med et av de store ultrazoom med egne ringer for zoom og fokus er vel i all hovedsak enige om at dette er noe av det bedre man kan få seg når speilrefleks holdes utenom. Selv favoriserere jeg faktisk mitt store ultrazoom foran mitt speilrefleks grunnet den svært store fleksibiliteten med ett enkelt objektiv som dekker det aller meste av mine brennviddebehov.

Men det er klart, er man en såpass fersk nybegynner som du later til å være kan det kanskje bli litt voldsomt å gå rett på et slikt digert kamera. Da er mellomstore ultrazoom helt utmerket å vokse med. Jeg har selv kun erfaring med Olympus og Panasonic (samt litt klåing på Fujifilm), så andre får uttale seg om Nikon, Canon, Sony og de andre i klassen. Når du nå har fått anbefalt SP-570, har jeg vært så heldig å få sett og prøvet dette litt av en bekjent. Det var et hyggelig møte, det har blitt svært mye videreutviklet og forbedret siden mitt eldgamle C-750. Får du dette til en pris du liker, tror jeg neppe du vil bli skuffet. Det har ikke blitt direkte slaktet i tester heller. Tester finner alltid noe å utsette på alle kamera.

Noe av det som er gildt med et ultrazoom er at de i tillegg til full automatikk også har mulighet for å bruke helt manuelle innstillinger, som f.eks. blender og lukker, slik at en nybegynner kan lære seg fotograferingens gleder ved å prøve seg frem med ulike innstillinger.

Men like viktig er å prøve dine kandidater i butikken, se hvordan det ligger i hånden, om det er fysisk greit å håndtere osv.

Lenke til kommentar

Det er det jeg mener er det som trekker ned med SP-570 er at jeg synes det litt for dyrt, jeg er som sagt nybegynner som skal bruke det bare til bruk og da mente han at det Nikon kameraet som er en tusenlapp billigere skulle være ett bra alternativ.

Det skulle vist ikke være så mye forskjell på det og SP570

 

Og det er jo ganske så nytt. så er vell no forbedringer som blir gjort på kamerafronten..

 

Nikon kameraet har en pris på ca 3000kr så blir det no minne osv i tillegg så da blir det dyrt nok for meg, men samtidig så har jeg jo lyst på ett skikkelig kamera når jeg først skal kjøpe ett.

 

Så det er jo derfor jeg føler det er greit å høre her inne som det er folk som har peiling

Endret av Haulan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...