Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kan man ha 2 pass?

Skribenten_

Anbefalte innlegg

hei, jeg er norsk statsborger, men vurderer å gå til anskaffelse av statsborgerskap fra moderlandet mitt.

jeg lurer på, først om man kan ha 2 pass. jeg tror man kan det siden jeg har hørt om en del personer som har det.

men så lurer jeg på da, om jeg har akkurat samme rettighet som andre norske statsborgere selv om jeg på si har et annet statsborgerskap.

er det noe haker jeg burde merke med ved 2 statsborgerskap.

finnes det noen side for paragrafer for dette?

mvh meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 23. Tap ved erverv av annet statsborgerskap

Den som erverver annet statsborgerskap etter søknad eller uttrykkelig samtykke, taper sitt norske statsborgerskap.

Barn under 18 år som automatisk erverver et annet statsborgerskap fordi en av foreldrene som har del i foreldreansvaret erverver et annet statsborgerskap, taper sitt norske statsborgerskap. Tapet inntrer likevel ikke dersom den andre av foreldrene er norsk statsborger, eller dersom barnet er gift eller registrert partner.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Dobbelt statsborgerskap

Den som har mer enn ett statsborgerskap, har dobbelt statsborgerskap. Man kan for eksempel ha to statsborgerskap, ett fra mor og ett fra far, men teoretisk kan man ha flere.

* Dobbelt statsborgerskap når utlending ønsker å bli norsk

* Dobbelt statsborgerskap når norsk borger får annet lands statsborgerskap

* Når dobbelt statsborgerskap ellers er akseptert

1. Dobbelt statsborgerskap når utlending ønsker å bli norsk

Dersom du ønsker å bli norsk statsborger, må du vanligvis gi avkall på eller løse deg fra annet statsborgerskap. I enkelte tilfeller kan du få norsk statsborgerskap uten at det stilles et slikt krav. Du har da dobbelt statsborgerskap.

Nærmere informasjon om når det kan gjøres unntak fra kravet om løsning se "Kravet om løsning fra tidligere statsborgerskap".

For barn som kan få norsk statsborgerskap ved melding, er det ikke krav om løsning fra annet statsborgerskap. Dobbelt statsborgerskap er da med andre ord akseptert. Se "Statsborgerskap ved melding".

1.1 Hva skjer med mitt gamle statsborgerskap når jeg blir norsk?

Selv om norsk lov i utgangspunktet ikke godtar dobbelt statsborgerskap, kan ikke norske myndigheter svare for hva lovgivningen i andre land sier om statsborgerskap. Vanlige spørsmål som stilles:

* Mister jeg automatisk mitt opprinnelige statsborgerskap når jeg blir norsk?

* Kan jeg beholde mitt opprinnelige statsborgerskap etter å ha fått norsk statsborgerskap?

* Kan jeg gi avkall på mitt opprinnelige statsborgerskap?

Slike spørsmål må rettes til myndighetene i det aktuelle landet eller landets representasjon (ambassade, høykommissær/"High Commissioner") i Norge eller utlandet. Flere land har også informasjon om statsborgerlovgivning på Internett.

2. Dobbelt statsborgerskap når norsk borger får annet lands statsborgerskap

En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Det gjelder også om et barn får statsborgerskap i et annet land som følge av forelders/verges søknad, melding eller samtykke. Se nærmere "Tap av statsborgerskap ved nytt statsborgerskap".

Norsk borger som får annet lands statsborgerskap av andre grunner, mister ikke det norske statsborgerskapet. Dobbelt statsborgerskap er da med andre ord akseptert.

3. Når dobbelt statsborgerskap ellers er akseptert

Ut over det som følger av det som er sagt under 1. og 2., er ikke norsk lov til hinder for dobbelt statsborgerskap.

4. Hva innebærer det å ha dobbelt statsborgerskap?

Med dobbelt statsborgerskap har du rettigheter og forpliktelser overfor to forskjellige stater eller land. Dersom du gir avkall på eller løser deg fra annet statsborgerskap, vil du bare ha rettigheter og forpliktelser overfor Norge.

4.1 Enkelte rettigheter ved dobbelt statsborgerskap

* Du har rett til å ha to pass. Du vil imidlertid ikke få innstemplet norske tillatelser i det utenlandske passet, siden du også er norsk borger.

* Du har i utgangspunktet krav på diplomatisk beskyttelse og konsulær bistand fra begge lands myndigheter.

* Du blir fullt ut betraktet som norsk borger, på linje med andre norske borgere. Det gjør med andre ord ingen forskjell at du også har annet statsborgerskap.

Legg merke til at det kan være vanskelig for norske myndigheter å gi deg diplomatisk hjelp, dersom du oppholder seg i det landet hvor du har ditt andre statsborgerskap.

4.2 Pliktig militærtjeneste (verneplikt)

Som norsk statsborger er du vernepliktig i Norge. Siden du også er statsborger i et annet land, gjelder dette likevel ikke hvis avtale med fremmed stat er til hinder for det.

Borgere med dobbelt statsborgerskap fra de fleste europeiske land og USA har plikt til å avtjene verneplikt i det landet hvor de er fast bosatt.

Spørsmål angående dette kan rettes til Vernepliktsverket, Postmottak, 2617 Lillehammer, e-post: [email protected].

http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7266

Lenke til kommentar

nostrum82: Nå refererer du til lovgivingen for en som har utenlands statsborgerskap, men ønsker et norsk.

Det blir annerledes hvis du har norsk, og ønsker et annet, for Norsk lov kan da si at du mister ditt norske. Får du norsk og har utenlandsk, så kan ikke Norge si at nå mister du ditt andre ;)

Man må klare å holde to tanker separert i hodet her nå ;)

Lenke til kommentar
nostrum82: Nå refererer du til lovgivingen for en som har utenlands statsborgerskap, men ønsker et norsk.

Det blir annerledes hvis du har norsk, og ønsker et annet, for Norsk lov kan da si at du mister ditt norske. Får du norsk og har utenlandsk, så kan ikke Norge si at nå mister du ditt andre ;)

Les punkt 2. :)

En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Det gjelder også om et barn får statsborgerskap i et annet land som følge av forelders/verges søknad, melding eller samtykke. Se nærmere "Tap av statsborgerskap ved nytt statsborgerskap".

Norsk borger som får annet lands statsborgerskap av andre grunner, mister ikke det norske statsborgerskapet. Dobbelt statsborgerskap er da med andre ord akseptert.

Lenke til kommentar

Hei.

Her er en uttalelse om saken fra regjeringen: http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/tema/....html?id=438699

Den sier blant annet:

Den norske statsborgerloven av 10. juni 2005 nr. 51 trådte i kraft 1. september 2006. Som tidligere statsborgerlov bygger loven på prinsippet om ett statsborgerskap. Dette innebærer at den som søker norsk statsborgerskap må si fra seg annet statsborgerskap, hvis det er mulig. Norsk statsborger som erverver annet statsborgerskap ved søknad eller melding vil tape sitt norske statsborgerskap automatisk. Selv om loven bygger på prinsippet om ett statsborgerskap, er det fullt lovlig å ha to eller flere statsborgerskap (”dobbelt statsborgerskap”). I tillegg til tilfellene hvor en person ikke kan bli løst fra opprinnelig statsborgerskap, oppstår dobbelt statsborgerskap når foreldrene har forskjellig statsborgerskap som begge overføres til barnet ved fødsel. Den som på denne måten får dobbelt statsborgerskap, kan beholde det norske statsborgerskapet for bestandig, så fremt vedkommende har bodd minst 2 år i Norge før fylte 22 år.

Det vil i klartekst si at fortrinnsvis skal søkeren miste sitt norske statsborgerskap ved søknad av et annet. Men dersom dette ikke lar seg gjøre, så beholder han begge.

Lenke til kommentar

Les punkt 2. :)

Nettopp. I det du siterer står det: "En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Det gjelder også om et barn får statsborgerskap i et annet land som følge av forelders/verges søknad, melding eller samtykke."

Eneste måten man kan beholde sitt norske på er da, etter sitatet "av andre grunner". Men siden det er en av de nevnte, så vil man automatisk miste sitt norske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...