thorwb Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Hei, sitter med en multimediapc (gammel abit bx-6 med pII prosessor og tilsvarende dårlig ram osv), 350w strømforsyning og et nytt powercolor hd2400 pro 256mb pci skjermkort. Rett etter å ha trykket på startknappen kommer ett langt og tre korte pip. Dette skal vistnok bety at skjermkortet ikke er på plass eller at dets minne ikke fungerer(http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm). Ser for meg flere muligheter her; 1. bios ser etter skjermkort kun i agp-port, noe som bør kunne fikses i BIOS eller ved en jumper. men hvordan? [edit: testet, men ingen biosendringer så ut til å fungere] 2. for svak strømforsyning [edit: testet, en annen strømforsyning klarte å kjøre kortet på en nyere pc,men ikke multimediapcen] 3. skjermkortet er D.O.A. [edit: skjermkortet fungerer på nyere pc - altså ikke doa] 4. andre rariteter som at pci-skjermkortet evt må i bestemt pci-port, irq-instillinger osv. [edit: et eldre skjermkort fungerte bra i maskinen, satte det nye i samme pci-spor og samme problem kom tilbake] 5. hovedkortet har ingen pci-vga port, hvordan sjekker jeg dette? [edit: uaktuelt, eldre pci-skjermkort fungerte] Nå har jeg altså tilbakevist alle teoriene mine, og trenger nye. Kan endringer i pci-standarden være problemet? Hva tror du er mest sannsynlig? Kom gjerne med alternative teorier eller korte forklaringer på hva jeg kan prøve for å fikse det. Endret 15. juli 2008 av thorwb Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Du finner manualen her: ftp://ftp.abitshop.com/pub//manual/english/bx6.zip Det er ikke noe straps på kortet vedr AGP eller PCI VGA. PCI & Onboard I/O Setup - Menu Eneste er at du har muigheten til å endre allocate IRQ to PCI VGA fra Auto (som er default). Du kan også prøve endre PnP OS fra Yes-No . Du må inn med et fungerende gmlt AGP- kort for å stille på og lagre dette i cmos da.. Endret 15. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
thorwb Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 hva mener du med straps? i bios-menyen kan jeg velge mellom auto og disable. virker jo logisk å la den stå på auto, men disable ga heller ingen endring i resultater. pnp os ga ingen endring. er du/dere enige i at jeg bare burde kunne stikke kortet nedi en pci slot og så få bilde? Du finner manualen her:ftp://ftp.abitshop.com/pub//manual/english/bx6.zip Det er ikke noe straps på kortet vedr AGP eller PCI VGA. PCI & Onboard I/O Setup - Menu Eneste er at du har muigheten til å endre allocate IRQ to PCI VGA fra Auto (som er default). Du kan også prøve endre PnP OS fra Yes-No . Du må inn med et fungerende gmlt AGP- kort for å stille på og lagre dette i cmos da.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Ja sett det i hvilken som helst PCI slot (prøv #4 først) Men AGP kortet må ut når PCI kortet går inn. Edit: Med straps mente jeg jumpers på hovedkortet Endret 15. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
thorwb Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 har prøvd pci slot 1, 2, og 4 nå, gjør ingen forskjell. gravde opp ett gammelt pci-kort, får bilde med det, men når jeg setter det nye inn i samme pci-port kommer pipingen tilbake. nå står to muligheter igjen; hovedkortet klarer ikke det nye skjermkortet (hvorfor?) skjermkortet er ødelagt skjermkortet klarer ikke det gamle hovedkortet Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Kanske BX440 ikke klare plug & play PCI. Er jo gammelt dette da.. Dvs at du trenger et PCI skjermkort med "hardkodet" IRQ i seg. Lenke til kommentar
thorwb Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 jo, mulig det er alderen som virkelig tynger ja... skal teste kortet i en ny maskin i morgen, men foreløbig virker det som om jeg har kastet bort 400 kr på et nytt skjermkort. Lenke til kommentar
thorwb Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 kan endringer i pci-standarden være problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå