Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

abit bx-6 med nytt skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei,

sitter med en multimediapc (gammel abit bx-6 med pII prosessor og tilsvarende dårlig ram osv), 350w strømforsyning og et nytt powercolor hd2400 pro 256mb pci skjermkort. Rett etter å ha trykket på startknappen kommer ett langt og tre korte pip. Dette skal vistnok bety at skjermkortet ikke er på plass eller at dets minne ikke fungerer(http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm).

Ser for meg flere muligheter her;

1. bios ser etter skjermkort kun i agp-port, noe som bør kunne fikses i BIOS eller ved en jumper. men hvordan?

[edit: testet, men ingen biosendringer så ut til å fungere]

2. for svak strømforsyning

[edit: testet, en annen strømforsyning klarte å kjøre kortet på en nyere pc,men ikke multimediapcen]

3. skjermkortet er D.O.A.

[edit: skjermkortet fungerer på nyere pc - altså ikke doa]

4. andre rariteter som at pci-skjermkortet evt må i bestemt pci-port, irq-instillinger osv.

[edit: et eldre skjermkort fungerte bra i maskinen, satte det nye i samme pci-spor og samme problem kom tilbake]

5. hovedkortet har ingen pci-vga port, hvordan sjekker jeg dette?

[edit: uaktuelt, eldre pci-skjermkort fungerte]

Nå har jeg altså tilbakevist alle teoriene mine, og trenger nye. Kan endringer i pci-standarden være problemet?

Hva tror du er mest sannsynlig? Kom gjerne med alternative teorier eller korte forklaringer på hva jeg kan prøve for å fikse det.

Endret av thorwb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner manualen her:

ftp://ftp.abitshop.com/pub//manual/english/bx6.zip

Det er ikke noe straps på kortet vedr AGP eller PCI VGA.

PCI & Onboard I/O Setup - Menu

Eneste er at du har muigheten til å endre allocate IRQ to PCI VGA fra Auto (som er default). Du kan også prøve endre PnP OS fra Yes-No .

Du må inn med et fungerende gmlt AGP- kort for å stille på og lagre dette i cmos da..

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

hva mener du med straps?

i bios-menyen kan jeg velge mellom auto og disable. virker jo logisk å la den stå på auto, men disable ga heller ingen endring i resultater. pnp os ga ingen endring.

er du/dere enige i at jeg bare burde kunne stikke kortet nedi en pci slot og så få bilde?

Du finner manualen her:

ftp://ftp.abitshop.com/pub//manual/english/bx6.zip

Det er ikke noe straps på kortet vedr AGP eller PCI VGA.

PCI & Onboard I/O Setup - Menu

Eneste er at du har muigheten til å endre allocate IRQ to PCI VGA fra Auto (som er default). Du kan også prøve endre PnP OS fra Yes-No .

Du må inn med et fungerende gmlt AGP- kort for å stille på og lagre dette i cmos da..

Lenke til kommentar

har prøvd pci slot 1, 2, og 4 nå, gjør ingen forskjell.

gravde opp ett gammelt pci-kort, får bilde med det, men når jeg setter det nye inn i samme pci-port kommer pipingen tilbake. nå står to muligheter igjen;

hovedkortet klarer ikke det nye skjermkortet (hvorfor?)

skjermkortet er ødelagt

skjermkortet klarer ikke det gamle hovedkortet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...