Gå til innhold

SHG lagt ned i Norge?


Anbefalte innlegg

SHG skal være fjernet fra prisguiden for ca 2 uker siden. At det henger ting igjen er rimelig kjedelig.

 

Ser det henger igjen flere steder ja. uff. Jeg får mase igjen.

 

Anyway, jeg fant disse, dette kan være kjekt i forhold til reklamasjon:

 

shg.no A/S - Salgsbetingelser

 

1. Kjøp hos shg.no A/S

2. Priser

3. Salg generelt

4. Om butikkssalg og avhentning

5. Avbestillinger

6. Betaling

7. Reklamasjonsrett

8. Bruken av reklamasjonsrett

9. Tilbakesending av varer som ikke inneholder feil

10. Forsvarlig returnering

11. Kompatibilitet

12. Er du i tvil

13. Spesielle bestemmelser for næringsdrivende

1. Kjøp hos shg.no A/S

Det er ikke inngått en bindende kjøpeavtale med shg.no A/S før du har mottatt en ordrebekreftelse fra shg.no A/S.

 

Det taes forbehold for prisfeil osv. som følge av alutaendringer, krig, terror, naturkatastrofer, force majoure,leveringssvikt, avgiftsendringer, utsolgte varer og trykfeil.

 

Det taes forbehold for utsolgte varer og forsenet leveringstid hos shg.no A/S's grossister.

 

shg.no A/S gjør OPPMERKSOM på, at med mindre annet er nevnt, så er HOVEDSPRÅKET , i manualerne til de varer som shg.no A/S selger, ENGELSK.

 

shg.noA/S gjør i den anledning oppmerksom på, at computer hardware og software er avangserte produkter, at de produkter som selges hos shg.no A/S hovedsakelig åroduseres i utlandet . Det bemerkes, at engelsk er ett av hovedspråkene i verden.

2. Priser

Alle priser er inkl. 25 % moms og i Norske kroner hvor ikke annet nevnes.

 

Prisene er kun gjeldende innen Norges grenser.

 

Vi tar forbehold for:

 

* valutaendringer

* force majeure

* leveringssvikt

* avgiftsendringer

* utsolgte varer og trykkfeil

 

3. Salg generelt

Den angitte pris ved bestillingstidspunktet er den gjeldende bestillingspris.

 

shg.no AS forbeholder seg retten til å påregne et bestillingsgebyr på NOK 25,00 inkl. moms hvor bestillingen ikke er foretatt via shg.no AS hjemmeside.

 

En bestilling slettes såfremt den ikke er avhentet senest 4 hverdager etter bestillingen.

 

4. Om butikkssalg og avhentning

Butikkssalg kan kun foretas fra vår danske hjemmeside.

5. Ordrebekræftelse

shg.no A/S oppbevarer ikke selve ordrebekreftelsen etter at den er sendt til kunden.

6. Avbestillinger

Ønsker du og avbestille eller annullere en allerede avgitt bestilling, bør det i utgangspunktet skje på samme måte som bestillingen er foretatt.

 

Alternativt kan det skje ved og sende en e-mail med merket "Avbestilling". Her bør bestillingstidspunkt samt ordrenummer fremgå.

 

Har du mottatt en ordrebekreftelse pr. e-mail kan denne returneres til avsender med teksten "Avbestilling!" i subject feltet på mailen. Avbestilling bør skje innen kl. 13:30 samme dag som bestillingen er foretatt.

7. Betaling

De mulige betalingsmåter er:

 

* Postoppkrav

* Etter avtale (kun bedrifter)

Det er ikke mulighet for forhåndsbetaling fordi kundens retsstilling her er vesentlig dårligere enn ved andre former for betaling.

 

Betalingsmåte 'ETTER AVTALE' kan kun benyttes av virksomheter og offentlige institusjoner, og kun såfremt de i forveien har oppnådd en betalingsavtale med shg.no A/S. Ønsker De en slik avtale kan det for private virksomheter skje her og for offentlige virksomheter skje her.

 

8. Reklamasjonsrett

Det er 2 års reklamasjonsrett på produkter kjøpt hos shg.no AS. For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år. Forskjellen på reklamasjonsrett og garanti kan ses under Kjøperegler. Er der ytterligere reklamsjonsrett eller garanti vil det fremgå særskilt av fakturaen.

 

Skulle varen mot forventning gå i stykker under reklamasjonsperioden repareres den vederlagsfritt på vårt eller produsentens verksted.

 

Skade på produktet som skyldes betjeningsfeil, håndteringsfeil, modifikasjoner eller grovt misbruk fra brukerens side, er ikke dekket av reklamasjonsretten. Herunder hører også endring av tilført strømstyrke til enhver relevant komponent.

 

shg.no AS kan ikke gjøres ansvarlig for tap av kundens data, med mindre det følger direkte av norsk lovgivning.

9. Bruken av reklamasjonsretten

Reklamasjon angående feil og mangler skal meddeles shg.no A/S innen rimelig tid etter varens mottakelse.

 

Kunden oppfordres på det sterkeste til å avgi erklering omkring produktets feil eller mangel i forbindelse med reklamasjonen fordi unnlatelse kan bety en forlengelse av behandlingsprosessen grunnet feilsøkning.

 

Komplette Pc-systemer som ikke er kjøpt samlet eller montert av shg.no AS og hvor det skal foretas feilsøkning vil shg.no A/S beregne tiden til feilsøkning med timetaksten NOK 200 pr. halve time inkl. moms. Produkter som er omfattet av reklamasjonsretten og som er defekte vil heretter bli omskiftet til timetakst. Ønsker man ikke at shg.no A/S foretar feilsøking skal det defekte produktet avmonteres og sendes separat.

 

shg.no AS kan ikke gjøres ansvarlig for tap av kundens data, med mindre det følger direkte av norsk lovgivning. shg.no AS oppfordrer derfor kunden til å ta kopi / backup av samtlige data. I det omfang shg.no AS måtte være ansvarlig er ansvaret begrenset til det direkte tap og omfatter således ikke følgeskader på tilkoblet utstyr og indirekte tap, såsom tapt arbeidsfortjeneste, transportomkostninger, driftstap, installasjonsomkostninger m.m.

 

Varer som ikke inngår under reklamasjonsretten og/eller mottas uten forsvarlig emballasje vil bli omemballert og det vil bli oppkrevd et beløp svarende til shg.no A/S utgifter til nødvendig og forsvarlig emballering.

 

Varer som returneres på postoppkrav eller som sendes uten porto nektes mottatt av shg.no A/S.

10. Tilbakesendte varer som ikke indeholder feil

Ved tilbakesending av defekte eller feil varer til shg.no AS, hvor feil eller defekt ikke er definert og angitt av kunden vil varen bli sendt tilbake til kunden inklusive et testgebyr.

 

Testgebyret er kr 200 pr. halve time inkl. moms. Testgebyret beregnes på bakgrunn av tid forbrukt i forbindelse med test og feilsøkning.

 

Medsendes det tilbehør skal antall og produktbeskrivelse følge med. Følger det med tilbehør som ikke umiddelbart fremgår på det medsendte RMA skjema (reklamasjonsskjema), kan shg.no AS ikke gjøres ansvarlig for eventuell bortkomst av disse effekter.

 

Varer bør returneres med en fakturakopi hvor kjøpstidspunktet for det reklamerte produktet fremgår, da varen ellers vil bli henlagt inntil det foreligger fakturakopi og evt. feilmeddelelse på produktet.

 

Varer som ikke går under reklamationsretten og som motaes uten forsvarlig embalage, vil bli ompakket og det vil bli oppkrav på et beløp tilsvarende våre utgifter til nødvendig og forsvarlig emballage.

11. Forsvarlig returnering

Alle produkter som returneres til shg.no AS skal være forsvarlig innpakket og sendes som pakkepost. Brev mottas kun etter avtale.

 

Ved CPU, ram, harddisker m.v. skal disse sendes tilbake i en kasse eller lignende. Skade som følge av mangelfuøll emballering kan medføre at dine rettigheter faller bort.

 

shg.no A/S anbefaler at varen returneres via Posten og at varen sendes som pakkepost. På denne måten er det mulighet for å spore pakken i Postens system og det fjerner dermed enhver tvil om hvorvidt varen er blitt utlevert til shg.no AS. Ytterligere har kunden mulighet for å kunne etterlyse pakken såfremt utlevering ikke har funnet sted.

 

Alle produkter som mottas fra shg.no AS innepakket i antistatisk materiale skal ifald de returneres være innpakket i tilsvarende antistatisk materiale. Skjer ikke dette kan varen ta skade, hvilket kan resultere i at dine rettigheter faller bort.

12. Kompatibilitet

shg.no A/S kan ikke holdes ansvarlig for kompatibilitetsproblemer som følge av endringer i en konfigurasjon av shg.no AS sammensatte komponenter.shg.no AS kan ikke holdes ansvarlig for kompatibilitetsproblemer mellem hardwareløsdeler ved kjøp til selvmontering.

13. Er du i tvil

Såfremt det måtte oppstå tvilsspørsmål anbefaler shg.no A/S at du retter henvendelse til [email protected] eller på telefon 87342200.

14. Spesielle bestemmelser for næringsdrivende

Det gjelder de samme salgsbetingelser som for forbrukere, men med følgende modifikasjon.

 

* Det er ingen angrerett for næringsdrivende

* Det gjelder 1 års reklamasjonsrett fra opprinnelig fakturadato. Ombytning eller reparation medfører ikke at løper en ny 1 års reklamasjonsperiode

* shg.no AS forbeholder seg eiendomsretten til varer kjøpt på kreditt, inntil den fulle kjøpesum er betalt

o Alle omkostninger i forbindelse med håndhevelse av eiendomsforbeholdet påhviler kjøperen.

o Det påbeløper renter fra forfallsdatoen med 1% pr. påbegyndt måned.

 

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SHGs norske selsakp har aldri hatt aksjekapital

 

All den tid shg.no faktisk er registrert som norsk aksjeselskap i Brønnøysund, så må de ha minst 100 000 kroner i aksjekapital. Pengene står på bok ennå, siden de ikke er offisiellt konkurs.

 

Disse pengene vil således (sammen med evt. andre verdier) gå inn i en offentlig konkursbo-behandling hvis shg.no blir begjært (eller selv begjærer) åpning av konkurs. I tillegg vil det bli foretatt kritiske blikk på bokføring og andre sider ved driften for å avdekke evt. straffbare forhold.

 

I stedet forsøker SHG.no AS åpenbart å lure oss til å tro på en slags psudo-konkurs, slik at de kan slippe unna granskene blikk, og samtidig beholde hele den norske aksjekapitalen og andre verdier sjøl. Jeg tror forsåvidt ikke at alle de som har tilgodehavende vil få dekket det ved en ordentlig konkurs, men på den annen side det er det jo horribelt om de bare skal få lov å snike seg unna med alle pengene i behold.

 

Jeg har selv ikke noe utestående hos SHG, men de her inne som har penger, varer, returnerte varer, etc. liggende hos shg.no AS burde kanskje høre seg for hos noen instanser hva man som kunde kan/bør gjøre i sakens anledning.

 

http://www.jusstorget.no/default.asp

 

http://www.forbrukerradet.no/

 

Nei. Innskutt aksjekaptial på 100.000,- kan faktisk brukes straks innbetaling er registrert på konto. De 100.000,- må kun være på plass og dokumentert innom konto for at firmaet skal kunne godkjennes som AS.

Lenke til kommentar

Veldig bra Alastor. Det er veldig tilfredsstillende å bli hørt =)

Håper dere ikke tar inn evt. "nye" shg heller.

Vi burde sette noen krav for hva som er godkjent, i det hele tatt.

Pixmania har jeg f.eks hørt både gode og dårlige ting om, så den erfarings delen om butikker er god, men på en side ubrukelig.

Burde vært minimums erfaringer, f.eks handlet kun 1 vare 1 gang er ikke den helt store erfaringen.

 

IALLEFALL hadde det vært bra om man kunne FILTRERT igjennom de ting jeg her tenker på. Ie nevner.

Lenke til kommentar

@Mekanicus:

 

Det er faktisk flere ganger påpekt at er salgsavtalen gjort med SHG.no AS må krav stiles dit. Problemet er vel at dette selskapet ikke har hatt eller har noen administrasjon, så i realiteten må alle forhold knyttet til dette selskapet håndteres av bostyret i og med at det er de som sitter på eierskapet. Det er faktisk ikke en uvanlig situasjon ved konkurs i morselskaper, at datterselskaper av denne type (uten virksomhet) for en periode virker helt "døde". Ikke unormalt at bostyre "låser" aktiviteten til man har fått full oversikt over transaksjoner mellom mor og datter. Dette for at datterselskapet ikke skal pådra seg nye forpliktelser.

 

Derfor kan det fort gå noe tid før datterselskapet gis mulighet til å håndtere sine eventuelle forpliktelser.

 

Ellers så surrer du felt når det gjelder egenkapital og aksjekapital. Ja, vi har lovregler om et selskaps minste aksjekapital og vi har regler om hvordan egenkapital kan disponeres (her er det forskjell mellom fri og bundet egenkapital). Vi har også regler om hvordan styre skal forholde seg dersom egenkapitalen er mindre enn 50 % av aksjekapitalen eller på andre måter mindre enn det som oppfattes som forsvarlig. Et alternativ er å foreslå at selskapet blir oppløst. Men at vi har regler om bundet egenkapital og aksjekapital betyr faktisk ikke at selskapet har disse midlene tilgjengelig på noen som helst måte. Det finnes ikke krav til lovpålagt egenkapital, som nevnt ovenfor finnes det regler knyttet til krav om handling.

 

Hvilken egenkapital SHG.no har pr dato vet ingen av oss, i og med at vi ikke har sett nyere regnskap. Den kan like gjerne være 0, mindre enn 0, 50' eller 200'. Vi vet ikke. Selskapet kan godt være insolvent, men i og med at de fleste kreditorer vil måtte betale for en eventuell konkursbegjæring, skjer dette sjelden. Jeg regner med at shg.no skylder mva, men skatteetaten begjærer faktisk sjelden konkurs. Statens krav har uansett høy prioritet.

 

Det som står i Wikipedia er i tynneste laget og faktisk delvis feil, selv om det er korrekt at aksjeeierne ikke kan nedskrive f.eks. overkursfond (bundet egenkapital) eller aksjekapital med formål utbetaling til aksjonærene uten at gitte prosedyrer som skal sikre selskapets kreditorer blir fulgt. Man kan heller ikke skrive ned aksjekapital til under lovens minimumskrav.

 

Det er faktisk ikke ulovlig å komme i en situasjon med negativ egenkapital (dvs aksjekapitalen er tapt), dersom man håndterer dette på rett måte.

 

Boet til SHG AS (konkurs) eier trolig alle aksjene, og boet vil måtte forholde seg til akkurat samme regler som enhver annen aksjonær. Skulle det således være rede penger i shg.no, og såpass mye at det dekker alle krav, vil ikke boet kunne ta ut noe før alle krav er dekket. Avvikles selskapet på annen måte enn ved konkurs er det også strenge regler som skal følges.

 

For dere som har penger utestående (forskuddsbetaling eller annet)

Stil et skriftlig krav til SHG.no på utestående beløp, få gjerne hjelp av Forbrukerombudet. Kopi bør gå til bostyret i Danmark og selskapets norske revisor. Dokumenter kravet, ikke minst at selger er SHG.no.

 

For dere som har vare inne til reklamasjon.

Denne kan være litt verre. Minimum har dere krav på å få gjenstanden tilbake slik at dere kan rette reklamasjon mot neste ledd i kjeden. Eiendomsretten tilhører nemlig dere.

 

@mistercartman:

Du har helt rett.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Boet til SHG AS (konkurs) eier trolig alle aksjene

 

Det har (i likhet med SHG.no AS) aldri vært gjennomført noen faktsik konkursbehandling av SHG.dk og derav ei heller oppnevnt bobestyrer for danske SGH, -så langt gikk det aldri. Det som skjedde var at Proshop (som nå har overtatt SHG) greide å komme til en slags enighet med kreditorer om å overta rubbel & bit. Dvs. både tilganger og forpliktelser slik jeg ser det.

 

http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=17095

 

Proshop vil købe Shg.dk

 

Proshop med Elbodan som ejer vil købe det kriseramte Shg.dk, der er i betalingsstandsning.

 

Hvis de kreditorer Shg.dk har, godkender aftalen, vil Proshop overtage hele Shg.dk med bygning, lager, inventar og de nuværende medarbejdere.

 

Der vil her efter ske en omstrukturering i Shg.dk hvor den vil blive en del af den eksisterende struktur sammen med Proshop og de andre selskaber.

 

Der er intet der er endeligt på plads endnu, men sidst på ugen skulle der gerne være en afklaring på fremtiden for Shg.dk.

Lenke til kommentar

Leser du nyheten litt mer nøye, ser du at denne er publisert den 1.7.2008.

 

Ser du lenger ned på sida, link 2 i liknende nyheter, ser du følgende.

Shg.dk er erklært konkurs .... Denne er publisert den 17.7.2008.

 

Ser du nyhet nr 4 i samme liste, med publiseringsdato 8.7.2007 ser man at Proshop er stiftere bak det nye shg.dk AS.

 

Artiklene er ellers noe for tynne i informasjon til å avklare nøyaktig hvilken framgangsmåte som er brukt. Jeg regner med at man har gjort som følger i prosessen.

 

1. Gamle SHG AS har skiftet navn, for å frigjøre navnet.

2. Nye shg.dk AS stiftes med nødvendig kapital.

3. SHG AS (nå med navnet BS) begjæres tatt under konkursbehandling

4. Nye shg.dk kjøper hele eller deler av boet.

 

Alternativet er, som også er lovlig dersom det er avklart med sentrale kreditorer.

1. Gamle SHG AS har skiftet navn (BS), for å frigjøre navnet.

2. Nye shg.dk AS stiftes med nødvendig kapital.

3. Nye shg.dk AS kjøper relevante deler av gamle SHG AS (BS)

4. Gamle SHG AS leveres til konkursbehandling.

 

I begge tilfeller vurderer jeg at gamle SHG sine aksjer i det norske datterselskapet ikke vurderes å ha verdi for det nye selskapet, og således med stor sannsynnlighet ligger i sin helhet i boet.

 

Det er ellers ikke tvil om annet enn at Proshop sammen med sentrale kreditorer har valgt en slik framgangsmåte av følgende grunner (blir spekulasjoner, men det er normalt årsaken).

1. Ikke enighet med nok kreditorer til å kjøre en frivillig akkord med refinasiering/nytegning av kapital.

2. Kvitte seg med mest mulig forpliktelser av type ukjent/problematisk. Ikke nødvendigvis moralsk bra, men fullt ut lovlig og ikke uvanlig når det gjelder refinansiering av virksomhet.

 

Så gamle SHG i Danmark er nok under konkursbehandling. Det er også meget tydelig at man ikke har kjøpt forpliktelser fra det gamle selskapet.

 

Hvem som eier aksjene i Shg.no er ellers kun relevant i forhold til hvor det er hensiktsmessig å sende kopi av krav. Det medfører ingen juridiske forskjeller for det norske selskapet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Vi må skille mellom "lemfeldig bruk" av ordet konkurs på noen nettsider/og blandt folk, og reell konkurs behandlet i offentlig regi.

 

Så gamle SHG i Danmark er nok under konkursbehandling

 

Nei de er ikke det, og har heller ikke vært det.

 

http://www.crn.dk/index.php/news/show/id=2...ium=newsletters

 

"Thomas Falborg håber, at betalingsstandsningen vil gøre det muligt at finde en »permanent løsning« på selskabets situation.

 

SHG-direktøren fryktet at en liten kreditor skulle komme med en konkursbegjæring og således forpurre forhandlingene med store kreditorer, men det skjedde heldigvis ikke.

 

http://www.crn.dk/index.php/news/show/id=29153

 

"Vi har samtaler med investorer og regner med at kunne have en aftale klar indenfor 14 dage. Det værste lige nu er, hvis en lille kreditor kommer med en konkursbegæring. Derfor har jeg bedt om en betalingsstandsning, så vi får ro til at få redningsplanen på plads," siger Thomas Falborg.
Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Bolson: Hva skjer så dersom boet tar og legger ned shg.no ?

 

Da må de avvikle selskapet i henhold til aksjelovens regler. Litt for komplisert å beskrive i detalj, men du finner det beskrevet i §§ 16-1 og utover i aksjeloven. Normalt kaller vi det styrt avvikling.

 

Vi må skille mellom "lemfeldig bruk" av ordet konkurs på noen nettsider/og blandt folk, og reell konkurs behandlet i offentlig regi.

 

Så gamle SHG i Danmark er nok under konkursbehandling

 

Nei de er ikke det, og har heller ikke vært det.

 

http://www.crn.dk/index.php/news/show/id=2...ium=newsletters

 

Dette er en artikkel fra 17.juni, dvs en måned før siste artikkelen jeg henviser til.

 

Shg.dk AS gir selv følgende info om det reelle forhold på sine sider.

Som du sikkert har læst så er det tidligere Shg.dk A/S CVR-nr. 26665566 nu navneændret til BS af 19/6 2008 A/S er med virkning fra den 7/7-2008 ophørt med at drive virksomhed og bliver efterfølgende erklæret konkurs.

 

Det nuværende Shg.dk A/S CVR-nr. 31592569 er et nystiftet selskab, der ikke er indtrådt i rettigheder og forpligtelser tilkommende og påhvilende BS af 19/6 2008 A/S under konkurs.

 

Heller ikke dette gir mulighet til å si hvilken av de to framgangsmåter jeg nevner som er valgt, det krever mer detaljerte opplysninger samt kunnskap om detaljer i dansk lovgivning. I det hele er det å gjennomføre slike prosesser juridisk komplekst. Men er et selskap insolvent er løsningen omtrent den samme i alle land. Reglene rundt konkursbehandling er også relativt sammenfallende. Og dersom gamle SHG sitter med forpliktelser som er langt større enn eiendelene er selskapet insolvent. Når man bruker betegnelsen BS af 19/6 2008 under konkurs, indikerer dette klart at selskapet behandles under dansk aksjelov kapittel 14 som en konkurs.

 

Hvor langt man har kommet i prosessen vet jeg ikke, da dette krever tilgang til andre kilder.

 

Nå er de praktiske reguleringene i dansk aksjelov noe annerledes enn i Norge, men realitetene er de samme.

 

En konkursbehandling uansett land kan ellers ta relativt lang tid fra selskapet har erklært "opphør/konkurs" til behandlingen er ferdig. I Danmark kan ikke en likvidasjon/tvangsoppløsning eller konkurs ferdigbehandles før minst tre måneder etter den er kunngjort.

 

De som refereres i de to artiklene du viser til fra Computer Reseller er helt normal prosedyre når man arbeider med akkordløsninger, refinansieringer og salg i en kritisk situasjon. Og forteller intet om hva som skjer en måned etterpå. Betalingsstansen er faktisk gjennomført i henhold til dansk konkurslovgivning.

 

Jeg regner med at shg.dk AS ikke har behov for å gi uriktige opplysninger på sine nettsider, og at man i all praktisk henseende kan konkludere med at gamle SHG er under konkursbehandling.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at shg.dk AS ikke har behov for å gi uriktige opplysninger på sine nettsider, og at man i all praktisk henseende kan konkludere med at gamle SHG er under konkursbehandling.

 

quoten din over her med beskrivelse av SHG står ikke å lese på SHG's sider såvidt jeg kan se, men er sakset fra Tweak.dk og ført i pennen av en person ved navn "Lene"

 

Akurat det med såkallt betalingsstans er vel et (tidsbegrenset)grep revisor/advokat har rett/plikt til når likviditetproblene blir store, og sånn sett ikke er noe "bevis" for "konkurs" slik mange har omtalt det som.

 

Forøvrig overtok Proshop hele sulamitten den 7.juli

 

"Shg-salg: Så er kontrakten underskrevet"

 

http://www.cio.dk/art/46908?cid=4&q=sh...p;o=0&pos=1

 

Man kom altså til enighet uten å gå veien om offentlig konkurs. Hvorvidt de i en slik setting har noe juridisk rett til "å gjøre opp på kammerset" (uten off. innblikk) og bare bestemme at de ikke vil betale noe til norske nettkunder, er jeg i tvil om.

 

Men vi blir kanskje ikke enige her inne om forløp/scenario, og dessuten hva slags rettigheter norske shg.no nettbutikk-kunder har. Jeg synes iallefall de det gjelder hadde gjort oss alle en tjeneste hvis de hadde giddet å gå videre med saken til Forbrukerrådet og kanskje fått presset frem hva som evt. er å hente hos SHG Norge AS

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
Quoten er fra SHGs danske sider, og finnes her:

http://www.shg.dk/omshgdk/press.asp

 

jupp, ser det nå. Da var teksten på Tweak.dk en ordrett gjengivelse "skrevet" av Lene.

 

Som du sikkert har læst så er det tidligere Shg.dk A/S CVR-nr. 26665566 nu navneændret til BS af 19/6 2008 A/S er med virkning fra den 7/7-2008 ophørt med at drive virksomhed og bliver efterfølgende erklæret konkurs.

 

Det nuværende Shg.dk A/S CVR-nr. 31592569 er et nystiftet selskab, der ikke er indtrådt i rettigheder og forpligtelser tilkommende og påhvilende BS af 19/6 2008 A/S under konkurs.

 

*snip*

 

Dog, går man inn på den danske motsvarigheten til Brønnøysund-registrene > CVR.dk og søker på CVR-nr. 26665566 er statusen på "tidligere" SHG oppført som "normal", og ikke erklært konkurs som det sies i pressemeldingen.

Lenke til kommentar
Quoten er fra SHGs danske sider, og finnes her:

http://www.shg.dk/omshgdk/press.asp

 

jupp, ser det nå. Da var teksten på Tweak.dk en ordrett gjengivelse "skrevet" av Lene.

 

Som du sikkert har læst så er det tidligere Shg.dk A/S CVR-nr. 26665566 nu navneændret til BS af 19/6 2008 A/S er med virkning fra den 7/7-2008 ophørt med at drive virksomhed og bliver efterfølgende erklæret konkurs.

 

Det nuværende Shg.dk A/S CVR-nr. 31592569 er et nystiftet selskab, der ikke er indtrådt i rettigheder og forpligtelser tilkommende og påhvilende BS af 19/6 2008 A/S under konkurs.

 

*snip*

 

Dog, går man inn på den danske motsvarigheten til Brønnøysund-registrene > CVR.dk og søker på CVR-nr. 26665566 er statusen på "tidligere" SHG oppført som "normal", og ikke erklært konkurs som det sies i pressemeldingen.

Pressemeldingen sier det vil bli erklært konkurs, ikke at det er erklært.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at shg.dk AS ikke har behov for å gi uriktige opplysninger på sine nettsider, og at man i all praktisk henseende kan konkludere med at gamle SHG er under konkursbehandling.

 

quoten din over her med beskrivelse av SHG står ikke å lese på SHG's sider såvidt jeg kan se, men er sakset fra Tweak.dk og ført i pennen av en person ved navn "Lene"

 

Beklager at jeg ikke ga linken. Men du kunne trolig lest bedre.

 

Akurat det med såkallt betalingsstans er vel et (tidsbegrenset)grep revisor/advokat har rett/plikt til når likviditetproblene blir store, og sånn sett ikke er noe "bevis" for "konkurs" slik mange har omtalt det som.

 

Revisor/advokat har ingen myndighet til å fatte beslutninger på selskapets vegne. De kan gi råd, men det er kun selskapets ledelse som kan fatte beslutninger. Revisor har etter lovgivning i all land plikt til å gi visse råd, handle på bestemte måter, men kan aldri beslutte.

 

Betalingstans er i Danmark et klart juridisk begrep, jf konkurslovens kapittel 2. Slik jeg forstår det er det dette SHG gjorde den 17.6. Noe som navneendringen også tyder på, BS står for Betalingsstands. Samsvarer i stor grad med tvungen gjeldsforhandling i Norge, samt konkursbeskyttelsen i USA. Jeg tar ikke med detaljer, men ved en slik ordning er offentlig kontroll meget sterk, gjennom tilsyn, kreditorutvalg og skifterett.

 

Om banken, selskapet eller andre sier at nå stopper vi betalinger har det ingen juridisk virkning mot konkursbegjæringer. Skal dette skje må konkursloven brukes.

 

Forøvrig overtok Proshop hele sulamitten den 7.juli

 

"Shg-salg: Så er kontrakten underskrevet"

 

http://www.cio.dk/art/46908?cid=4&q=sh...p;o=0&pos=1

 

Man kom altså til enighet uten å gå veien om offentlig konkurs. Hvorvidt de i en slik setting har noe juridisk rett til "å gjøre opp på kammerset" (uten off. innblikk) og bare bestemme at de ikke vil betale noe til norske nettkunder, er jeg i tvil om.

 

Men vi blir kanskje ikke enige her inne om forløp/scenario, og dessuten hva slags rettigheter norske shg.no nettbutikk-kunder har. Jeg synes iallefall de det gjelder hadde gjort oss alle en tjeneste hvis de hadde giddet å gå videre med saken til Forbrukerrådet og kanskje fått presset frem hva som evt. er å hente hos SHG Norge AS

 

Tror neppe Proshop overtok noe som helst, helt klart unøyaktig journalistikk. Det nystiftede selskapet shg.dk AS kjøpte gitte deler av gamle shg.dk (BS av 17.6.2008). Navnet i parentes er også "navnet" i det danske firmaregister pr dato. At Proshop er største aksjonær i det nye selskapet er noe helt annet.

 

Salget av deler av BS av 17.6.2008 (gamle shg) må etter konkursloven (den danske) godkjennes av "tilsynet", kreditorutvalg og ikke ha for sterke innsigelser fra fordringshavere. Så her er det ikke snakk om noe oppgjør på kammerset, men håndtering av saken i tråd med offentlige lover og regler, og så langt jeg kan se på en formell helt korrekt måte. Det er også i tråd med mitt alternativ 2 i en tidligere post. Blant annet kan ikke fordringshavere (kreditorer) forfordeles i en slik prosess. Unntak kan være betaling av pantesikrede fordringer, dvs fordringer som ved en konkurs vil gå foran andre uansett.

 

Utgangen av en slik "beskyttet betalingsstans" er enten konkursbegjæring, forhandling om tvangsakkord, gjeldsforhandlinger eller at skyldner ber om at betalingstansen oppheves. I de tre siste tilfeller vi selskapet leve videre med samme navn. I og med at dette ikke skjer her, kan vi gå ut fra at konkursbegjæring er det neste trinn (trolig alt innlevert, men ikke kunngjort).

 

I hvilken grad dette påvirker shg.no (som tydeligvis ikke var en del av salget) er svært vanskelig å si direkte. Forbrukerrådet kan nok gi begrenset med bistand, trolig kreves det en styrt avvikling eller konkurs i shg.no for å få til en avklaring. Det er f.eks vanskelig å vite om shg.no har fordringer på BS av 17.6.2008 eller om fordringene er motsatt vei. Uansett vil dette ta tid, pga av de prosedyrer som må gjennomføres. Skylder f.eks BS av 17.6.2008 shg.no penger vil eventuell dividend av disse først utbetales når konkursbehandlingen er ferdig.

 

Nå kan ikke det danske erhvervsregisteret helt sammenlignes med Brønnøysundsregisteret, det norske er langt mer omfattende og har integrert et konkursregister. Men også i Norge tar det faktisk 10 - 20 dager fra man begjærer en konkurs til den blir kunngjort. Så det er nok litt tidlig å lese en konkurs ut av det registeret om begjæringen f.eks ble levert for ca 10 dager siden.

 

Ellers er det faktisk synd at både journalistene i på de danske nettstedene, og også de "såkalte" journalistene i hardware.no kan så minimalt på dette området at sannsynligheten for at de skriver noe som er grunnleggende feil er ca 100 %.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Pressemeldingen sier det vil bli erklært konkurs, ikke at det er erklært.

 

Vær sikker på at det skal jeg isåfall følge nøye med på. Tror det ikke før jeg får se det :)

 

Jeg mener, hvilket behov har de for å gå til det skrittet, nå som de kom til enighet med en del store kreditorer og dessuten fikk en kjøper av firma? Vil ikke en erklæring om konkurs åpne for at andre kreditorer og kunder kan melde inn krav?

Lenke til kommentar
Pressemeldingen sier det vil bli erklært konkurs, ikke at det er erklært.

 

Vær sikker på at det skal jeg isåfall følge nøye med på. Tror det ikke før jeg får se det :)

 

Jeg mener, hvilket behov har de for å gå til det skrittet, nå som de kom til enighet med en del store kreditorer og dessuten fikk en kjøper av firma? Vil ikke en erklæring om konkurs åpne for at andre kreditorer og kunder kan melde inn krav?

 

De må gå til det skrittet om de ikke kan avvikles på vanlig måte, i og med at de er under skifterettens tilsyn. Skifteretten kan faktisk begjære selskapet konkurs.

 

Det finnes i realiteten ikke ukjente krav i den situasjonen det opprinnelige selskapet er i, betalingsstans under konkursloven medfører at det må lages full oversikt over kreditorer og debitorer.

 

Så, kanskje oppdater din kunnskap i selskapsrett før du er så sikker.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hei.

 

Tenkte jeg skulle fortelle min story.

 

Jeg sendte inn en samsung m61 32 tommer for reklamasjon i midten av mai.

Tiden gikk og jeg ringte med jevne mellomrom for å høre hvordan ting lå ann.

Snakket med en som het A på norsk support. A sa at hvis de ikke har ordnet opp i reklamasjonen innen en måned etter at reklamasjonssaken var mottatt hos dem ville jeg få en ny tv. Etter 1 måned snakket jeg derfor med A igjen og vi ble enige om at jeg skulle få en ny tv. Jeg ønsket da en 46 tommers a656 og vi ble enige om at jeg skulle betale ca. kr. 7000 i mellomlegg for å oppgradere til denne+et Vogel veggoppheng. A sa at det var noe ventetid på denne, men at den trolig var på lager om en ukes tid. Jeg ventet og fant etterhvert ut at shg.no var lukket.

 

Jeg har etter dette pratet med support i Danmark som henviste meg videre til bokholderiet.

Jeg snakket med B på bokholderiet og C som visstnok var ansvarlig for de norske sakene. Jeg ble enig med C at vi skulle slette ordren og så skulle de overføre pengene, drøye 13.000 til min konto. Han skulle sende meg en bekreftelse på dette. Denne bekreftelse fikk jeg aldri, men etter å ha blitt lovt det for 3. gang, og etter å ha snakket med B på bokholderiet fikk jeg tilslutt en. Se under. Denne fikk jeg 21/7-08

 

Hei.

 

Jeg har bedt bokholderiet overføre pengene med en gang vi får adgang til våre norske bank.

 

 

Med venlig hilsen / Best Regards

C

 

 

shg.dk A/S · Michael Drewsens Vej 22 · DK-8270 Højbjerg

Tel. +45 87 34 22 00

Fax. +45 86 14 00 22

 

- shg.dk A/S er 100% dansk ejet med eget lager

www.shg.dk

Denne e-mail kan indeholde fortroligt materiale, som kun er beregnet for adressaten, og som ikke må udleveres eller kopieres til nogen anden. Har De ved en fejltagelse modtaget denne e-mail, beder vi Dem omgående meddele shg.dk det og destruere e-mailen. På forhånd tak. Da e-mail kan ændres ad elektronisk vej, påtager afsenderen sig intet ansvar for denne meddelelse eller de vedhæftede filer eller for eventuel uberettiget adgang hertil eller ændring heraf.

PTænk venligst på miljøet, inden du printer denne mail. Please consider the environment before printing.

 

 

De har sagt til meg at de venter på at advokaten skal stille en garanti, og at de venter på tilgang til sin norske bank. De visste ikke hvor lang tid dette skulle ta, men B har tidligere antydet uke 29 som var for 14 dager siden. Jeg ringte mandag i uke 30, og det var etter samtale med B jeg fikk bekreftelsen fra C. De sier at det ikke er noe problem med pengene mine og at jeg skal få dem, men at de altså venter på tilgang til sine kontoer i norsk bank. Mener også at de sa de hadde blitt kjøpt, opp som er fakta, og at det var derfor de ventet på banktilgang. De hadde da endret bankforbindelse. B sa at C har gitt ham de rette papirene for å betale ut pengene mine, men at de kun venter på denne banktilgangen.

 

Er spent på om jeg kommer til å få disse pengene?

 

Har forresten bestilt en 46 tommers a656 hos Elprice nå. Fikk også en meget god pris der, så kommer i alle fall tven i hus.

 

Forresten meget bra forum dette:)

Endret av Eventyrer
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg til å sensurere bort navnene du har i innlegget ditt, eventyrer. Spesielt ettersom SHG i sin mail skrev at innholdet kun er beregnet for adressaten.

 

Ser at SHG påpeker at de er et 100 % danskeiet selskap med eget lager, og at mailen kun er beregnet for adressaten. Det virker som om de prøver å sikre seg i alle kanter og bauger. Uansett så har du nå fått en bekreftelse fra SHG.dk A/S på at du har penger til gode, så da blir det nok vanskelig for dem å vri seg unna.

Lenke til kommentar
Denne e-mail kan indeholde fortroligt materiale, som kun er beregnet for adressaten, og som ikke må udleveres eller kopieres til nogen anden. Har De ved en fejltagelse modtaget denne e-mail, beder vi Dem omgående meddele shg.dk det og destruere e-mailen. På forhånd tak. Da e-mail kan ændres ad elektronisk vej, påtager afsenderen sig intet ansvar for denne meddelelse eller de vedhæftede filer eller for eventuel uberettiget adgang hertil eller ændring heraf.

PTænk venligst på miljøet, inden du printer denne mail. Please consider the environment before printing.

 

dette her er nok en bulktekst som enten blir satt inn som signaturfil, eller lagt til av kontorets epostserver...

 

har sett lignende slutttekster fra forskjellige firma her i landet også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...