hobgoblin Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 noe som ikke er så fordømt ulikt hvordan microsoft norge funker om jeg husker rett. der blir vel alt av salg osv ført opp til fordel for microsoft irland, slik at microsoft norge står igjen som formidler med minimal fortjeneste. en annen tilsvarende bedrift er expansys, som jeg har hatt "gleden" av å ha med å gjøre... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 SHGs norske selsakp har aldri hatt aksjekapital All den tid shg.no faktisk er registrert som norsk aksjeselskap i Brønnøysund, så må de ha minst 100 000 kroner i aksjekapital. Pengene står på bok ennå, siden de ikke er offisiellt konkurs. Disse pengene vil således (sammen med evt. andre verdier) gå inn i en offentlig konkursbo-behandling hvis shg.no blir begjært (eller selv begjærer) åpning av konkurs. I tillegg vil det bli foretatt kritiske blikk på bokføring og andre sider ved driften for å avdekke evt. straffbare forhold. I stedet forsøker SHG.no AS åpenbart å lure oss til å tro på en slags psudo-konkurs, slik at de kan slippe unna granskene blikk, og samtidig beholde hele den norske aksjekapitalen og andre verdier sjøl. Jeg tror forsåvidt ikke at alle de som har tilgodehavende vil få dekket det ved en ordentlig konkurs, men på den annen side det er det jo horribelt om de bare skal få lov å snike seg unna med alle pengene i behold. Jeg har selv ikke noe utestående hos SHG, men de her inne som har penger, varer, returnerte varer, etc. liggende hos shg.no AS burde kanskje høre seg for hos noen instanser hva man som kunde kan/bør gjøre i sakens anledning. http://www.jusstorget.no/default.asp http://www.forbrukerradet.no/ Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 SHGs norske selsakp har aldri hatt aksjekapital, har aldri tatt imot betalinger og har aldri hatt varelager. De har kun vært her for å kunne selge i norge og ha reklamasjonsansvar og hjelp ang dette. Så du sier at jeg kan opprette et selskap i Norge som selger ting og tang, og så oppretter jeg datterselskaper med samme navn i 12 andre land. Når jeg har tjent meg opp en del penger, så slår jeg disse tolv datterselskapene konkurs. Moderselskapet i Norge har da fått alle pengene, og sitter uten ansvar? Det høres helt sykt ut. Sier bare som i The Wire: "Follow the money trail". Det skal ikke være så lett som dette! Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 nå er vel ikke shg norge som er moder her... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 nå er vel ikke shg norge som er moder her... Det har ikke noe å si. Kundene som har handlet med shg.no forholder seg til shg AS som er registrert i Norge, og her gjelder norske lover og regler. Deriblandt krav om aksjekapital, og som Brønnøysund viser, er det stillt garanti for kr. 100 000 (lovens minstekrav) for shg.no AS Det er (blandt annet) disse penga luringene håper på å trylle bort uten at noen griper inn.. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 nå er vel ikke shg norge som er moder her... Det var bare et eksempel. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 SHG er tatt bort og jeg har prøvd å søke den fram, men ser ut som alt er borte nå. (ikke noe gammelt som henger igjen) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Det er nok flere av de som uttaler seg her som burde lært seg litt mer om de juridiske forholdene rundt aksjeselskaper, både formelle krav, mor-/datterselskaper og hva som egentlig skjer ved en konkurs. Det drives en vanvittig blanding av hummer og kanari i denne tråden. Punkt 1. Man stiller ikke garanti for en aksjekapital, den innbetales i rede penger eller som tingsinnskudd. Aksjekapitalen er ved stiftelsen den minste mulige egenkapital et selskap kan ha, men den kan også være langt større. Aksjekapital settes aldri av på noen spesiell konto. Aksjekapital kan heller aldri trylles bort. Enten er aksjekapitalen tapt, eller er den det ikke. Er den ikke tapt, er heller ikke selskapet juridisk sett insolvent. Punkt 2. En konkurs oppstår enten når selskapet ikke kan betale sine løpende forpliktelser eller når selskapet gjeld er større enn selskapets eiendeler. Punkt 3. Selv om morselskapet (SHG i Danmark) er insolvent, trenger ikke datterselskapet å være det. SHG.no hadde ved utgangen av 2006 en egenkapital på 400' kr. Derfor kan man stille krav juridisk til datterselskapet så lenge det er det man har "avtale" med. Har man forskuddsbetalt (noe jeg mener man aldri skal gjøre), eller har annet krav stiler man det til SHG.no AS. Er dette selskapet solvent, er det pliktig til å gjøre opp for rettmessige forpliktelser. Kan det ikke det er selskapet insolvent, og således kan det begjære konkurs. Ved en konkurs i et morselskap blir aksjer i solvente datterselskap konkursboets eie på samme måte som varelager, systemer etc. Punkt 4. Ansatte er oppsagt automatisk på konkursdato, og kan ikke "selges" til nytt selskap. I Norge gir lønnsgarantifondet de ansatte lønn i det som er normal oppsigelsestid. Punkt 5. Alastor har helt rett i at det er vanlig at større eller mindre deler av boet blir solgt til et nytt selskap (eksisterende eller nytt). Som oftest er det ikke boet som gjør dette, men det opprinnelige selskapets bank. Selskapets bank, den som finansierte driftskreditt med mer, har vanligvis 1. prioritets pant i varelager, utestående fordringer med mer, og får dette abandonert fra boet (overført som dekning av pant), og forestår eventuelt salg til ny driver eller selger varelager løst. I 90 % av tilfellene får banken (eventuelt boet) mer tilbake ved et samlet salg enn ved "løssalg". Vanligvis ligger en slik pris på 20 - 35 % av bokført verdi. Dette kan også gjelde aksjer i datterselskaper. Når det gjelder grunnen for at SHG AS (selskapet som er slått konkurs), opprettet SHG.no AS er nok det ene og alene håndtering av MVA på salg i Norge. Innen EU kan et dansk selskap VAT registreres i et annet EU-land uten å opprette eget selskap. Så langt jeg vet må det opprettes et selskap registrert i Norge for å avgiftsregistreres i Norge. Med SHG sin størrelse på salg i Norge, ca 20 - 30 mill kr pr år er dette eneste mulige løsningen. Ved enhver konkurs er kunder som har tilgodehavende uprioriterte krav, og vil med sannsynlighet tape alt. @Mekanicus: Eksemplet ditt med 12 datterselskaper er nok langt fra korrekt. Formelt er ikke morselskapet ansvarlig for et datterselskap, eierne i aksjeselskap har ikke ansvar utover aksjekapitalen. Men dersom en mor har tatt ut konsernbidrag eller hentet ut penger på andre måter på en måte som medfører at datterselskapet kommer i insolvens er dette transaksjoner som kan og i stor grad vil bli omstøtet under bobehandlingen. Særlig dersom det er snakk om betydelige beløp. Det er heller ikke slik at man ensidig kan erklære seg konkurs, man søker (begjærer) faktisk om insolvens, og det er skifteretten som bestemmer om et selskap skal tas under konkursbehandling. For at det skal skje, må det dokumenteres insolvens. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Takk, nå har jeg lært mye nytt . Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Ja, det kan kalles et kvalitetsinnlegg. Tommel opp! Endret 24. juli 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Beaumont Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Takk for ett veldig bra innlegg. Jeg kom for en gangs skyld igjennom til SHG.no sin kundeservice-telefon i begynnelsen av juli og spurte om jeg skulle sende skjermkortet mitt inn til de for å få ett nytt ett siden det var defekt. (8800GT som ikke virker med 3D, fantastic!) De sa at jeg skulle sende det og at det ikke var "noe stress", som han så fint sa. Pakken ble sendt 8. Juli og ble utlevert og signert av SHG 14. Juli. Etter å ha lest de andre innleggene her virker det som om jeg har blitt lurt. Jeg får jo verken penger eller skjermkort tilbake. Sykt at det går an. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Nå er det ikke sikkert at kundekonsulenten du snakket med var fullt informert om den forestående konkursen da. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg trenger seriøst ett bedre bookmarkings system for å holde orden på slike fine innlegg som den der. GJ Bolson! Lenke til kommentar
Beaumont Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Det er en mulighet, ja. Jeg skjønner ikke at de tok imot pakken når de er konkurs. Heller ikke hvorfor de ikke har gitt beskjed til meg direkte om hva som har skjedd siden jeg taper penger på dette. En unnskyldning er vel ikke så masse å be om ? Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 du er dessverre en veldig liten kreditor i forhold til alt av banker og annet som vil har sine summer... Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Det jeg foreslår til dere som har utestående verdier, er at man oppsøker evt. konkursboet. Det må da gå an å få iallefall vært med på ett samlet krav om tapte utlegg. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Det jeg foreslår til dere som har utestående verdier, er at man oppsøker evt. konkursboet. "Problemet" er at det ikke er noe konkursbo (bobestyrer) å henvende seg til... (siden SHG Norge AS faktisk ikke er konkurs, ifølge Brønnøysund-registrene) Har prøvd å påpeke det bisarre i denne situasjonen i tidligere innlegg, men ser ut som "det bare er meg" som mener at man må skille mellom opphøret av danske SHG og statusen til SHG Norge AS. Selv om danskene hadde problemer med sitt SHG.DK AS, har de overhodet ikke hatt legal rett til å forsyne seg av SGH Norge AS sin > bundne egenkapital, ergo står den der urørt, helt til noen kreditorer/kunder leverer konkursbegjæring og således håper at SHG Norge AS's (lovpålagte) egenkapital kan dekke deres tilgodehavende. -At så ikke har skjedd ennå med SHG Norge AS beror høyst sansynligvis på at det ikke finnes en enkelt kreditor med ett stort beløp tilgode (og dermed egeninteresse/pondus til å begjære de konkurs), og ei heller at noen offentlige etater har noe skatt/avgifter har skatt/avgifter tilgode, i såtilfelle ville Staten umiddelbart begjært de konkurs og sikret seg kloa i egenkapitalen som står der. Det vi "sitter tilbake med" er noen håndfuller nettbutikk-kunder som har tilgodehavende på hundrelapper/noen tusenlapper og som føler seg svindlet, men ikke vet helt hvordan de skal gå frem videre herifra. Og siden SHG ikke har vist vilje til å rydde opp med nettkundene, kan det bisarre skje at SHG Norge AS berger den bundne egenkapitalen sin på kr. 100 000 urørt (pluss penger de mottok fra kunder like før de gikk "konkurs"), tiltross for at det finnes mennesker der ute som har penger tilgode og som etter loven skulle hatt en bit av kaka. Endret 27. juli 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Forbrukerrådet er rett sted å gå dersom man mener man har krav om utbedring av mangler, få penger igjen osv. Det er stedet man skal henvende seg. Så evt ta saken til forbrukertvistutvalget, om man mener shg NO er ansvarlig for det man har kjøpt. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) og på tiden det tar for den saksbehandlingen å gå sin gang, så har gjerne kundene fått inn nok penger til å kjøpe seg en erstatningsvare... vinninga går rett og slett opp i spinninga... Endret 27. juli 2008 av hobgoblin Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Jeg foreslår at HW styret boikotter/fjerner alle SHG linker ifra prisguiden. Jeg ser det er fortsatt til stede iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå