Alastor Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Litt enkelt sagt, jeg er ingen ekspert på dette men slik tenker jeg: Samsung har to datterselskaper som er delvis eid av de og delvis av andre. Det ene selskapet er registrert i tyskland og selger til en grossist, som så selger til SHG. Det andre selger direkte til norske butikker. SHG går konk. Selskap to har aldri hatt noe med dette å gjøre. Forbrukerkjøpsloven sier kun "tidligere salgsledd", intet annet. Selskap to er ikke tidligere salgsledd. Mao må forbruker reklamere til Samsung Tyskland, som er tidligere salgsledd, evt grossisten SHG.no kjøpte av. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Litt enkelt sagt, jeg er ingen ekspert på dette men slik tenker jeg: Samsung har to datterselskaper som er delvis eid av de og delvis av andre. Det ene selskapet er registrert i tyskland og selger til en grossist, som så selger til SHG. Det andre selger direkte til norske butikker. SHG går konk. Selskap to har aldri hatt noe med dette å gjøre. Forbrukerkjøpsloven sier kun "tidligere salgsledd", intet annet. Selskap to er ikke tidligere salgsledd. Mao må forbruker reklamere til Samsung Tyskland, som er tidligere salgsledd, evt grossisten SHG.no kjøpte av. Det er akkurat her lovverket er noe vanskelig å tolke. Er f.eks både den norske og tyske Samsungselskapet i realiteten kontrollert av Samsung, så kan det argumenteres klart for at begge er "representant" for tidligere salgsledd. I andre tilfeller er det meget klart at norsk importør/representant ikke kan sees på som tidligere salgsledd. Men jeg tror nok forholdene rundt dette vil bli mer avklart innen EU-systemet etterhvert som det "globaliseringen" blir mer vannlig for oss forbrukere. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 En artig tanke... Noen her som var SHG-kunde og kan se om de får logget seg på shg.dk med ditt gamle brukernavn og passord? Dersom de har tatt med seg kundedatabasen sin er denne konkursen enda mer sketchy. Jepp, kundebasen er den samme. Man kan til og med logge inn og se "KONTOOVERSIGT FRA "DET GAMLE SHG.DK A/S"". Mulig dette skyldes at de har "solgt" hele nettbutikken til det nye firmaet, noe de sikkert har lov til, så lenge evt. penger som kommer ut av det går til konkursboet. Er vel sånne ting man gjerne selger for 1kr ;-) Det som er verre er at de har tatt med seg titlene Microsoft Small Business Specialist og Microsoft Gold Certified Partner. Dette skal jo følge bedriften og ikke en nettportal. Hmm... Kjøper de nettbutikken burde jo gjeld og ansvar ovenfor kundene når det gjelder reklamasjon. Jeg vet heller ikke hvor pent det er å selge en kundedatabase heller ..... Det lukter enorm snusk laaaaaaang vei her. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hvordan lover og regler burde være, og hvordan de faktisk er er to forskjellige ting. Det er mye som går ann, som ikke burde gå ann i verden i dag. Dette er en av tingene. Og det har jo vært advart mot i flere år ang butikker som shg. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hørte rykter om at giganten www.newegg har planer om å etablere seg i England. Sammenfaller dét med at Siv blir ny finansminister og dermed skroter "200 kroners grensen", blir det nok enda flere norske butikker som klapper sammen etterhvert Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hvis Siv blir finansminister så får nok finansdepartementet jekket henne ned noen hakk før hun raserer norsk handelsnæring. Kjøpe fra utlandet: ingen moms uansett beløp Kjøpe fra Norge: 25% moms + miljøgebyr Det sier seg selv at dette vil rasere norsk handelsnæring. Da 200kr-grensa ble innført en gang i tida var frakten mye dyrere (målt i forhold til reallønn), samt at det ikke var noen nettbutikker og knapt nok postordrebutikker å oppdrive på kryss av landegrensene. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hvis Siv blir finansminister så får nok finansdepartementet jekket henne ned noen hakk før hun raserer norsk handelsnæring. Kjøpe fra utlandet: ingen moms uansett beløp Kjøpe fra Norge: 25% moms + miljøgebyr Det sier seg selv at dette vil rasere norsk handelsnæring. Da 200kr-grensa ble innført en gang i tida var frakten mye dyrere (målt i forhold til reallønn), samt at det ikke var noen nettbutikker og knapt nok postordrebutikker å oppdrive på kryss av landegrensene. Rasere er nok bare fornavnet. Faktisk tviler jeg at noe slikt vil la seg gjennomføre, da det trolig er i strid med EØS-regler. Og man skal være klar over at innen EU må det betales mva uansett hvor lite beløpet er. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Har ikke fulgt med noe som helst angående noe med SHG i det siste, så dette kom som en rimelig stor overaskelse. Hadde fullstendig troen på at SHG var et firma som gjorde det veldig bra. Har selv handlet for 10-tusener av kroner hos dem. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Jeg kjøpte noen saker for noen år siden hos SHG men så stod det at butikken i norge har vært avsluttet, så sluttet å handle der, så den biten er vel ingen nyhet? Synes det er merkelig ingen andre har påpekt dette. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Jeg har nå altså tapt 2612 kroner. Har tatt kontakt med Visa Norge for å bruke meg av deres garanti så det ordner seg nok, men en slik avikling i det stille på så kort varsel minner ikke så rent lite om svindel.Kunne noen opplyse meg om hvilke rettigheter jeg har og hvem som satt som Adm. dir for shg.no? jeg trenger vel kanskje ikke si det, men oppfordrer selvfølgelig alle til å boikotte denne butikken. Fly forbanna eks kunde! Ved normal praksis så reserveres bare beløpet og trekkes først når varene sendes. Reservasjonen blir automatisk opphevet etter X anntall dager. Har du 2612kr i forskjell på saldo og bokført på konto så er di bare reservert og ikke trekt og skal komme tilbake snart. Men noe butikker trekker beløpet med en gang desverre. Endret 17. juli 2008 av taz Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 taz: Dette med at noen butikker trekker beløpet med en gang, hvorfor det egentlig om ikke ordren er sendt? Og er dette egentlig LOVLIG? Jeg har merket meg at når jeg bestiller med visa, går det gjerne litt tregere og jeg har trukket den konklusjon at det er fordi de skal pakke ,deretter få overført pengene, *før* varen sendes. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Sidene deres har alltid sett så uproffe ut at jeg har styrt unna til tross for gode priser. Lenke til kommentar
n0stra Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 @Alastor: Vi er neppe direkte uenig, men hva norske avdelinger mener er juridisk lite relevant. EU-regler medfører at norsk forbrukerkjøpslov gjelder uansett når varen reelt sett er solgt i Norge. Noe som f.eks Pixmania har måttet ta konsekvensen av. At en norsk avdeling kan si at de ikke er en del av kjeden, og sende saken videre til europeisk avdeling/hovedkontor er nok fullt mulig, og det er også muligens korrekt. At det praktisk nesten kan være umulig å drive en slik sak er nok en realitet, men jeg er ikke tvil om at jeg hadde konferert nøye med Forbrukerrådet dersom vi snakker om betydelige verdier. Faktisk er det å håpe at en del slike saker kommer opp, fordi dette vil avklare bedre hvordan lovgrunnlaget og EU-rett skal tolkes. Det vi også kunne bidra til å fjerne ulike innkjøpspriser og vilkår i ulike europeiske land. Sideimport/"gråimport" er heller ikke ulovlig, selv om produsentene i liten grad liker dette. Og nå er det meste av gamle Øst-Europa faktisk EU-land. Tyskland er de i alle fall. Problemet er og blir når "selger" forsvinner. Pioneer Norge for eksempel bruker mye tid og ressurser for å jakte opp de som måtte paralellimportere deres produkter fra land som har lavere utgifter til service/reklamasjon pga slappere lovgivning enn vi har her til lands. Dette siden det kan føre til at kunder får dårligere oppfattelse av merket her til lands når det viser seg at de sitter med skjegget i postkassa den dagen nettbutikken de handlet hos evt går konk. Av den grunn anbefaler jeg folk å kun handle kostbare eller feilutsatte produkter fra store importører om de skal kjøpe gråsoneprodukter. Komplett.no, psdata.no, netshop.no osv er såpass store at de ikke kommer til å slå seg konkurs med det første. Små butikker som ikke har noe lager selv men kun handler fra andre som pixmania og amento er mer skumle vil jeg hevde. Produsentens representanter i ett land har intet ansvar for varen når de selv ikke har solgt den. Om de evt tilbyr hjelp likevel er det kun flaks/velvilje fra deres side og et rent tapsprosjekt fra dem da de ikke får en krone fra den avdelingen i landet det kom ifra. If you pay peanuts, you get monkeys! Lenke til kommentar
basushjerne Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Anlegget mitt (logitech z-5500) ble tok kvelden for noen måneder siden. Kjøpte det for bare et halvt år siden hos shg. Tidlig i juni opprettet jeg RMA sak og sendte anlegget. I følge posten har pakken kommet frem med signatur fra SHG.no Får jeg noen gang se anlegget igjen? I tilleg til de 2 lappene jeg brukte på anlegget, har jeg også sløsa bort 200 kr på frakta inn til SHG, hehe... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Du sitter nok med skjegget i postkassa som det heter. Tviler på at du ser noe som helst til hverken penger eller anlegg. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) SHG var desverre et eksempel på at webdesign er meget viktig, jeg fikk aldri følelsen av at jeg hadde med en seriøs bedrift å gjøre selv om det evt er det. Det finnes selvf. eksempler på at dårlige bedrifter gjemmer seg bak en god design, men alikevel er det viktig at kjøperen føler at sidene er enkle, praktiske og godt designet. Nyhetene om streiken i Danmark og forholdene rundt fikk jeg med meg, som Simen1 også nevnte, dermed avsto jeg fra å handle der fordi det ble ennå et usikkert lodd i vektskålen. Endret 17. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 "SHG legger inn årene Nok en nettbutikk må bite i det sure gresset." Litt mer normalt å bruke: "SHG kaster inn håndklet Nok en nettbutikk må bite i det sure eplet." ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Eller bare "bite i gresset" som er et uttrykk. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hahaha... må le litt ja. Har aldri skjønt hvorfor folk handler fra butikker som får såpass dårlig karakter i prisguiden. Men hvis man en gang er fast kunde der vil kanskje hundrelappene man har spart opp gjennom årene på å ignorere karakteren dekke inn et tap på et par tusen? Ikke vet jeg... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Det positive jeg kan si om SHG er at jeg aldri har hørt om at kundene sitter igjen med regningen for en evt. feilbehandling el. Slike ting bør være mer fellende for et selskap som dette. Endret 17. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå