Gå til innhold

Trenger tips fra eksperter om forbrenning og opp i vekt

Anbefalte innlegg

Hei :) jeg er en gutt på 14 år som lurer på en del om forbrenning og alt sånnt.

1. Jeg vil opp i vekt, men vil ikke opp i fettprosent : /

2. Jeg har et annet lite spørsmål og.. Jeg er veldig tynn, jeg har visst normale muskler, lett benbygning og allt sånnt. Jeg har en "Tilt" i ryggen slik at magen min står litt mer utover enn normalt, og vet at det er fordi at jeg har spist for lite, men prøver å slutte med det. Var litt mer lubben før, så jeg har veldig mye løst skinn, hadde vært bra å fått noen tips på det og :) Men det er noe med lårene som jeg ikke helt forstår.. De er så store i forhold til kroppen! og det med løsskinnet er heller ikke verdens mest komfortable ting.. Dere forstår vel hva jeg mener..

3. Jeg har telt kalorier EN DAG så ikke si at jeg er noe anorexi fyr bare for det. Og det viser seg at jeg har fått i meg ALT for lite kalorier, + at jeg har lest at hvis man spiser mye kalorier, øker forbrenningen, jeg vet jo at dette ikke kan skje så fort, ellers vil jeg bare legge på meg. Så: Hvor mange kalorier skal jeg legge på hver dag/uke, og hvor lenge skal jeg gjøre det for å få opp forbrenningen?

Okei, her er en oversikt:

Kcal per dag slik jeg ser det:900-1100

Frokost: 2 brødskiver

Middag: Noe kjøttmat

Lunch: 2 brødskiver

Kvelds: 2 brødskiver

Vekt: 47Kg

Høyde:167CM

Aktivitet: Veldig variert, men jeg sykler nesten annenhver dag en tur på 1 mil, og trener styrge mandag onsdag og fredag. (Dette er ikke alltid jeg rekker da.. så det blir gjennomsnittelig 2 styrketreninger i uka..)

Og vær så snill og ikke klag sånn på alderen min..

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter også med å gå opp i vekt. Prøv å spis så mye som mulig, men akkurat hvor mange kalorier du trenger vet jeg ikke, men det ser ut til at du får altfor lite... Et tips for å få flere kalorier kan være å spise nøtter og drikk appelsinjuice/melk istede for bare vann.

Lenke til kommentar

Takk for linken, Stian :) men hvis dere leser bedre, ser dere at jeg skriver:

Hvor mye skal jeg øke med kcal per dag, og hvor lenge, for å få en noenlunde forbrenning som ikke er i sparebluss?

Og: er det noen måte jeg kan gå opp i vekt, ogg ha sånn cirka like høy fettprosent?

Lenke til kommentar

Ops, jeg har visst fått i meg for lite kalorier uansett hva jeg har gjort :p

Det viste seg at visst jeg er HELT inaktiv i en dag, brenner jeg 1390.9 kcal... og jeg får i meg 900-1100 i gjennomsnitt hver dag samme hvor aktiv jeg er..

wow... øker jeg mye med kcal nå, blir jeg bare feit P.G.A den nedbrutte forbrenningen min... Hvor mange kcal synes dere jeg skal øke med per dag, og hvor lenge?

Lenke til kommentar

Det viste seg at visst jeg er HELT inaktiv i en dag, brenner jeg 1390.9 kcal... og jeg får i meg 900-1100 i gjennomsnitt hver dag samme hvor aktiv jeg er..

wow... øker jeg mye med kcal nå, blir jeg bare feit P.G.A den nedbrutte forbrenningen min... Hvor mange kcal synes dere jeg skal øke med per dag, og hvor lenge?

Husk at kalorier er ikke kalorier, det betyr veldig mye hvilken type mat du får disse kaloriene fra.

Øker du kaloriinntaket ditt ved å spise kjøtt, fet fisk, nøtter, frukt, grønnsaker og bær, etc skal du ikke ha eller få problemer med vekten din i det hele tatt.

Det du bør unngå er matvarer som inneholder raske karbohydrater da dette fører til ujevnt blodsukker som fort fører til at man legger på seg. Så begrens inntaket av poteter, ris, pasta, etc.

Tipper du må få i deg ca 2000 kalorier per dag ++ men du bør så klart ikke fordoble kaloriinntaket ditt på en dag.

Sett deg opp en plan der du øker kaloriinntaket til ca 2000 - 2500 kalorier per dag i løpet av en bestemt periode.

Skal du øke i vekt uten å øke fettprosenten må vektøkningen bestå av muskler, da sier det seg selv at du må trene regelmessig. Siden du kun er 14 år foreslår jeg 2-3 lette/moderate økter i uken med vekter som til sammen kompletterer hele kroppen. F.eks. Mandag trener du overkroppen, armer og bryst, onsdag trener du bena, mens du på fredag kjører du litt på magen + div.

Lenke til kommentar
Takk for linken, Stian :) men hvis dere leser bedre, ser dere at jeg skriver:

Hvor mye skal jeg øke med kcal per dag, og hvor lenge, for å få en noenlunde forbrenning som ikke er i sparebluss?

Og: er det noen måte jeg kan gå opp i vekt, ogg ha sånn cirka like høy fettprosent?

Det finnes det ikke noe fasitsvar på, da alle er forskjellige. Hvis du leser det som står på linken jeg gav deg en gang til, vil du kunne regne ut behovet ditt sånn nogenlunde, og legge deg litt i overskudd for jevnt og trutt øke i vekt (noe som står beskrevet). :) Dessuten kan du bruke sunn fornuft og legge 2 og 2 sammen.

edit

Når du bulker/går opp i vekt, kan du ikke regne med å være veldig markert, og ja, du må nok regne med litt økning i fettprosent. Men hvis du holder deg til en lav vektoppgang på 0.5kg+ i uka, vil fettprosent øke minimalt, sett at du trener samtidig.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Takker :) Men jeg fannt bare noe på nettet her som jeg vil dere skal se litt på..

http://www.inside.no/Beauty/Okt-forbrenning-pa-1-2-3.aspx

Skal jeg tro på dette? xD det ser vel som regel bra ut.. men det med bringebærene og grapefruktene tror jeg lite på xD

Husk at kalorier er ikke kalorier, det betyr veldig mye hvilken type mat du får disse kaloriene fra.

Øker du kaloriinntaket ditt ved å spise kjøtt, fet fisk, nøtter, frukt, grønnsaker og bær, etc skal du ikke ha eller få problemer med vekten din i det hele tatt.

Det du bør unngå er matvarer som inneholder raske karbohydrater da dette fører til ujevnt blodsukker som fort fører til at man legger på seg. Så begrens inntaket av poteter, ris, pasta, etc.

Tipper du må få i deg ca 2000 kalorier per dag ++ men du bør så klart ikke fordoble kaloriinntaket ditt på en dag.

Sett deg opp en plan der du øker kaloriinntaket til ca 2000 - 2500 kalorier per dag i løpet av en bestemt periode.

Skal du øke i vekt uten å øke fettprosenten må vektøkningen bestå av muskler, da sier det seg selv at du må trene regelmessig. Siden du kun er 14 år foreslår jeg 2-3 lette/moderate økter i uken med vekter som til sammen kompletterer hele kroppen. F.eks. Mandag trener du overkroppen, armer og bryst, onsdag trener du bena, mens du på fredag kjører du litt på magen + div.

Nå er jeg ikke akkurat noe ekspert på øvelser, så hvis du kunne ha gitt meg et lite årogram med mage, ben, og overkroppen, hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar

Hei, hei :)

Nå er saken det at jeg har vært syk.. på ferie... hatt problemer med magen osv. osv... Jeg satt meg ned... tenkte litt over saken, og fant ut at jeg ikke har fått i meg mer enn 600kcal per dag på grunn av sykdommene! jeg har tenkt å gjøre det slik for å få opp forbrenningen igjenn: Jeg øker ganske enkelt inntaket mitt med 100 kcal i 3 dager, så enda mer 100 kcal i tre dager til, 100 kcal, tre dager, helt til jeg kommer opp i sånn cirka 1500 kcal eller noe.. fortsette med aktivitetsnivået, og håpe på at allt går bra :) jeg venter fortsatt på svar angående treningsprogram

"Thank you"

Lenke til kommentar

Nå er saken det at jeg har vært syk.. på ferie... hatt problemer med magen osv. osv... Jeg satt meg ned... tenkte litt over saken, og fant ut at jeg ikke har fått i meg mer enn 600kcal per dag på grunn av sykdommene! jeg har tenkt å gjøre det slik for å få opp forbrenningen igjenn: Jeg øker ganske enkelt inntaket mitt med 100 kcal i 3 dager, så enda mer 100 kcal i tre dager til, 100 kcal, tre dager, helt til jeg kommer opp i sånn cirka 1500 kcal eller noe.. fortsette med aktivitetsnivået, og håpe på at allt går bra :) jeg venter fortsatt på svar angående treningsprogram

"Thank you"

Høres ut som en ok plan dette, men skal du opp i vekt uten å øke fettprosent må du trene mye, trener du mye må du nok over 2000 kalorier per dag, ihvertfall.

Kan ikke så mye om trening og øvelser så der er det bedre at noen andre svarer. Du kan jo likevel opplyse om du trener hjemme eller går på studio.

Lenke til kommentar

okei :) jeg sykler nesten HVER DAG når det er fint vær, turen er vel på... 1 mil eller 1 og en halv mil.. Jeg tror ikke sykling brenner så mye fett :) jeg tar det rolig, og tar meg go tid :) Men vet noen av dere om en "Bodyweight workout" som tilsvarer bena, overkroppen, magen etc. skal på bilferie nå, og jeg vil trene litt muskler da jeg kommer frem :) hvis noen av dere vet om en side der jeg ser alle øvelsene som jeg ikke trenger utstyr til, hadde det vært fint om dere kunne si ifra :)

"Thank you"

Høres ut som en ok plan dette, men skal du opp i vekt uten å øke fettprosent må du trene mye, trener du mye må du nok over 2000 kalorier per dag, ihvertfall.

Kan ikke så mye om trening og øvelser så der er det bedre at noen andre svarer. Du kan jo likevel opplyse om du trener hjemme eller går på studio.

Jo.. jeg trener mest hjemme, forrdi jeg bor 1 time kjøring unna nærmeste studio :/ leter fortsatt etter øvelser som jeg ikke trenger utstyr til :)

Lenke til kommentar

Tull! En kalori, er en kalori! Protein og karbohydrater inneholder ca 4 kcal per gram. Fett sånn ca 8-9 kcal per gram. Spiser du mye ferdigmat, o.l. med mye fett sier det seg selv at du vil få i deg flere kalorier, enn om du skulle spist en salatblanding av sunne grønnsaker. Det hele er ganske simpelt: Opp i vekt? Spis mer! Ned i vekt? Spis mindre! Simple science.

NeW_PrO: Det virker som du spiser veldig lite. Du er fortsatt ung, og du er i den delen av livet hvor kroppen gjennomgår store forandringer. Er det ikke litt dumt å gjør ting verre for kroppen, ved å ikke spise nok? Personlig, synes jeg ikke du burde fokusere så mye på å gå opp i vekt uten å legge på deg litt fett. Om du ikke trener styrke, vil det meste av vektøktningen mest trolig være i form av fett. Legger du derimot inn styrketrening, vil et kalorioverskudd (spise mer enn du forbrenner) og riktig næring gi deg vektøkning i form av muskler, og noe fett (det er nesten ikke til å unngå!).

Lenke til kommentar

@Zutuu: Det er klin umulig å kun gå opp i muskelmasse uten at du får med deg litt fett på kjøpet. (som Timmy sa ovenfor, uten at jeg presterte å lese det før jeg skrev innlegget mitt). Vil for så vidt også si at en kalori er en kalori i form av at overskudd fører til vektoppgang, og underskudd det motsatte. Med det sagt sier det seg selv at du ikke vil ha samme nytte av kaloriene i alkohol som kaloriene i fisk.

Ellers er det vel ganske dårlig råd å fraråde fyren å spise raske karbohydrater. Dette vil ikke fører til en magisk vektoppgang. Men så klart, fullkornsris, fullkornspasta foretrekkes fremfor vanlig ris og pasta. Uten tvil. Poteter ser jeg imidlertid ikke noe i veien med.

Lenke til kommentar
Tull! En kalori, er en kalori!
Vil for så vidt også si at en kalori er en kalori i form av at overskudd fører til vektoppgang, og underskudd det motsatte.

@TimmyTheRapboy, du er meget bastant i dine påstander og ord som Tull om andres meninger er veldig respektløst, særlig med tanke på egne kunnskaper.

Hadde du visst mer om hvordan raske karbohydrater påvirker kroppen i forhold til samme antall kalorier med proteiner eller fett hadde du nok blitt litt mer forsiktig i dine uttalselser. I tillegg har forbrenning også noe å si, hadde det vært slik at en kalori er en kalori hadde vel ord som forbrenning vært overflødig.

Ved å påstå at en kalori er en kalori går man også ut fra at kroppen absorbere absolutt alle kalorier og all næring i all forskjellig slags mat, tror dere virkelig at det er slik?

@Zutuu: Det er klin umulig å kun gå opp i muskelmasse uten at du får med deg litt fett på kjøpet. (som Timmy sa ovenfor, uten at jeg presterte å lese det før jeg skrev innlegget mitt).

Ved å holde på fettprosenten legger man også på seg fett....

Går man opp i vekt kun med muskler, vil jo fettprosenten gå ned, ved å holde på fettprosenten må man også gå opp i fett når man skal opp i vekt.

Tror nok du missforstod den litt.

Ellers er det vel ganske dårlig råd å fraråde fyren å spise raske karbohydrater. Dette vil ikke fører til en magisk vektoppgang.

Han skal nesten doble kaloriinntaket, derfor anbefaler jeg å "unngå" raske karbohydrater for at han ikke skal gå ukontrollert opp i vekt. Raske karbohydrater fører også til ujevnt blodsukker og humørsvigninger.

Med å unngå mener jeg så klart ikke å ikke spise i det hele tattmen kanskje å redusere inntaket en god del....

Lenke til kommentar

wow, dette var en munnfull xD men kan noen si meg det der om : "økt forbrenning på 123" greia jeg fant, og annbefale noen bodyweight workouts, hadde det vært bra :)

NOTE: Jeg spiser ALDRI godteri, nesten bare brød, banan, eple, og kjøtt..

Lenke til kommentar

Spørsmål: Vet noen av dere om en oppskrift på EKSTREMT kalorifattige boller/rundstykker? Det er ikke for meg jeg spør, men for bestemoren min, hun har diabetes, + at hun er overvektig og har snart bursdag.. :( jeg skulle gjerne ha muntret henne opp litt :)

Spørsmål nr 2: Hvor mange kcal per dag synest dere at jeg skal øke med for å få bedre forbrenning, og jevn vektøking? sånn ca. 1/2 Kilo i uken? :) håper på svar snart :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...