Løve Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hei Jeg har problemer med å forwarde porter på nettverket mitt og kunne trengt litt hjelp. Det består av en Linksys-ruter som er koblet til modem og som kobler på nettet. Jeg har en Jensen-ruter på rommet mitt som også er koblet til Linksys-rutern, men jeg har plugga kabelen fra Linksys-rutern rett i en ethernetport på Jensen-rutern og som gjør at Jensen-rutern fungerer som hub(tror jeg). Men jeg får ikke til å forwarde porter fra fra Linksys-rutern til Jensen-rutern. Jeg har prøvd å forwarde porten fra Linksys-rutern til Jensen-ruterns IP og fra Jensen-rutern til datamaskinen min, men det fungerer ikke. Noen som kan hjelpe? Jeg har laget en tegning av oppsettet hvis det kan være til hjelp. Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hei, du gjør ikke jensen routern om til en hub ved og koble begge routerne i loop. Det du må gjøre evt er og sette Jensen routeren din i bridge, og deretter forwarde portene til klientene. Evt så blir den andre løsningen at du forwarder portene i begge routerne. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det letteste for deg er om du setter opp modemet i brigdemodus og bruker Linksysen som DHCP server. Gi også Jensen routeren en fast IP i samme range som Linksysen, dvs. hvis Linksysen har IP 10.0.0.1 gir du jensenboksen 10.0.0.2. Slå av DHCP i Jensen routeren og koble slik du nevner fra Linksysen til Jensenboksen. Da skal det holde og åpne porter i Linksysen direkte til hver maaskin. Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Når han setter Jensen Routern i bridge modus vil jo DHCP bli skrudd av automatisk. Skjønner ikke helt vitsen for brukeren og nå Jensen routern heller når den står i bridge. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Har slått av DHCP på Jensen-rutern nå og satt DHCP på Linksysen til IPen på Jensen-rutern, men jeg får fortsatt ikke forwarda... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Du skal ikke forwarde til Jensenrouteren, men direkte til hver PC? Linksysen setter du som sagt opp som DHCP server, men gir samtidig den/de PC'ene som trenger det faste IP adresser ved hjelp av MAC adressen. Deretter kan du forwarde direkte til maskinene... Lenke til kommentar
Løve Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Virker ikke som om jeg kan sette IPer basert på MAC adressen. Men maskinene blir vanligvis tildelt de samme IPene hver gang. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvilken linksys er det du har? Alternativt kan du sette fast IP på alle maskinene, men det er jo mindre fleksibelt... Lenke til kommentar
Løve Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Kan det å sette ruteren som bridge hete noe annet? Finner ingenting ved det navnet på Jensen-rutern. Det jeg har gjort hittil er å slå av DHCP på Jensen. Ellers er alt som det var siden jeg ikke finner de tinga dere beskriver over. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvis du har slått av DHCP i Jensen boksen og koblet fra en LAN port fra Linksysen til en av LAN portene på Jensenboksen skal sistnevnte fungere som en switch/hub og er ikke årsaken til problemene dine. Hva slags modem har du? Er det også en router og hvordan er i så fall den konfigurert? Lenke til kommentar
Løve Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Jepp, har kobla fra en ethnernettport i Linksysen til en enthernettport på Jensen. Modemet er bare et modem, vet ikke hva det heter men det er det Telenor sendte ut i 2003 med ADSL-pakka da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå