Gå til innhold

Røykere føler seg mobbet - er det gått for langt?

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193999

Det er lettere ironisk når jeg leser om røykere som føler seg mobbet. Selv vokste jeg opp i en verden hvor få utførte mer gruppepress enn røykere og de som gruppe var flinke til å fryse ut og mobbe de som ikke var svake nok til å bukke under for gruppepresset og ta seg en kreftpinne. Selvfølgelig med unntak, det fantes røykere som ikke var del av det banale gruppepresset, men som gjerne var blitt offer for det og nå var fanget i nikotinens avhengighet. Det var jo lenge kulhet og stil over det å røyke, det gjennspeilet seg spesielt på film og tv. Nå er det ikke lenger noe kult over det, holdningen har endret seg og det er nok mange som ser på røyking som både svakt og ekkelt. Mobberne føler seg nå mobbet, "utfryserne" føler seg nå fryst ut.

Faktum er at en som røyker er avhengig. Nikotin er et av de mest avhengighetsdannende stoffene som eksisterer, man blir visstnok mer avhengig av nikotin enn av heroin. Nå mener jeg det er komplett idioti eller uvitenhet å starte å røyke, men på den andre siden så er en viktig del av frihet at man skal kunne begå idioti. Verden ville vært et fattig sted uten. Men når man først røyker, så er det ikke bare bare å slutte. Røyken har tatt kontroll og det er en evig kamp å vinne den tilbake.

Har holdningen mot røyking nå gått så langt at grensen er krysset? Er det mobbing, eller er det ren opplysning man kommer med? Sier jeg til en røyker at det han driver med er ren idioti, er det over streken? Om man ber en som røyker om å gå vekk og ikke blåse røyken i ansiktet på en, er det utfrysing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du driver med noe så dumt bør du vel nesten få høre det synes jeg. Er vell litt som man burde opplyse farlig feite om at det går utover helsen deres. Jeg synes det er direkte latterlig å se mange på min egen alder som begynner å røyke og snuse for å være kule. Som oftest er dette også de som ikke gjør det så sterkt sosialt også og derfor vil være med på noe "kult". Og de fleste synes vell strengt tatt ikke at røyk eller snus er digg første gangen...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...