Anew Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det er riktig. Wikien er i "beta", så den er ikke veldig godt kjent. Det er meningen at "Fotoordboken" skal gi en kort, lettfattelig definisjon, med leneke til fordypningsartikler. Det er en veldig omfattende jobb, så alle gode krefter trengs... Fotoordboken er vel i alle hovedsak Kristallos fortjeneste, men med hundrevis av ordforklaringer er det selvsagt at den trenger litt "peer review". Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Har sett litt rundt i prisguiden, der står det "fullformat" eller "ikke fullformat", har det noe med crop'n å gjøre? Ønsker et nytt objektiv, det jeg har nå er ikke allverdens, men litt usikker på det med fullformat. Bruker et 35-80mm objektiv fra et 35mm kamera på 350D's for øyeblikket, da tilsvarer vel det 56mm-128mm... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Definitivt. definitivt...ikke? Har ikke spesielt mye med arbeidsavstand å gjøre.Teler gir et helt annet perspektiv enn vidvinkler. Det er også lettere å gjøre bakgrunnen blurete og isolere motivet fra omgivelsene. Så må man definere hvor tele betegnelsen starter. Var det ikke slik at når man hadde et makroobjektiv på nærmeste fokusavstand, altså slik at forstørrelsen er 1:1 så vil brennevidden være irrelevant ang DOF? Mener å huske det var slik... Jeg kan se for meg at en 50mm makro (Som ikke er en tele) vil værelike bra til makro som en kort tele (70-90mm) og lengre teler som 150-180mm. Alt kommer ann på bruksområdet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Har sett litt rundt i prisguiden, der står det "fullformat" eller "ikke fullformat", har det noe med crop'n å gjøre? Ønsker et nytt objektiv, det jeg har nå er ikke allverdens, men litt usikker på det med fullformat. Ja, et objektiv som ikke er FF vil mest sannsynlig gi mørke hjørner på et FF, men fysisk skal det passe. Med mindre man er på Canonsiden, der tror jeg de fysisk ikke passer. Et FF-objektiv derimot vil fungere utmerket på et cropkamera,. Bruker et 35-80mm objektiv fra et 35mm kamera på 350D's for øyeblikket, da tilsvarer vel det 56mm-128mm... Jepp, men at du har objektiv fra et filmkamera er irrelevant. Et crop-obejktiv ("Ikke FF") vil ikke ha en omregnet brennevidde. 35mm er 35mm uansett. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Har ikke spesielt mye med arbeidsavstand å gjøre.Teler gir et helt annet perspektiv enn vidvinkler. Det er også lettere å gjøre bakgrunnen blurete og isolere motivet fra omgivelsene. Så må man definere hvor tele betegnelsen starter. Elementær feil, min kjære Watson Perspektivet avgjøres av avstand til motivet alene. En annen ting er at med vidvinkel så vil man gjerne gå nærmere motivet for at det skal fylle en større del av billedflata. Så i praksis kan vi si at perspektiv og brennvidde ofte samvarierer. Men det er avstanden i seg selv som bestemmer perspektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå