Gå til innhold

Bass i linjeinngang på lydkort, hva trenger jeg?

Z

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en Jazz Bass for bruk i hjemmestudioet mitt.

Har et Emu 1820-kort der begge frontinngangene (som har preamper) er i bruk, så jeg koblet bassen til en av linjeinngangene bak.

Fikk selvsagt lav lyd på linjeinngangen, så jeg søkte på et par forum for å se hva det var jeg trengte i mellom.

Fant et par forum som sa alt jeg trengte var en DI-boks. Kjøpte en passiv en som ikke gjorde fletta forskjell på signalet, og fikk byttet den inn hos butikken i en aktiv DI-boks som de måtte bestille, Samson S-Direct heter den.

De kunne ikke noe særlig om sånt og det kan ikke jeg heller, så jeg tok bare sjansen på at den var den riktige boksen.

Bare for å ha det sagt, jeg har mikrofon og en gitar koblet til begge XLR-inngangene på fronten av lydkortet, så det å flytte rundt på instrumenter er heller ikke en løsning.

Det var den heller ikke, får absolutt ingen boost på signalet fra bassen. Ser at den virker da det er tydelig utslag på peak-meteret når jeg slår den på, samt når jeg plugger den inn i XLR-inngangen i fronten av lydkortet og slår på fantomstrøm, lyser det i av/på-knappen.

Så da er det vel ikke en DI-boks jeg skal ha, men en preamp av et eller annet slag?

Har sett en billig en fra Behringer - sånn sett bort fra at enkelte mener Behringer lager noe billig dritt, er det rett og slett en preamp jeg må ha? Eller er det en DI-boks men jeg har fått et stk. ødelagt eksemplar eller noe sånt?

I såfall, hva slags nytte gjør en DI-boks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har hi-z inngang på lydkortet må du koble di-boksen inn i en av preampene.

Høres ut som om du bare har brukt link-utgangen på di-boksen, da vil den ikke gjøre stort. Den er for å kunne sende signalet til en bassamp samtidig.

Lenke til kommentar

En DI- boks kan jo løse problemet ditt, hvis du kobler den til en forforsterker. Det har du slik jeg har skjønt ikke gjort, såsant det ikke er en preamp i den aktive DI- boksen, og da er du nok like langt.

Jeg tror det er en preamp du trenger. Jeg har to sånne billige Behringer Ultragain 200 preamper, og jeg er veldig fornøyd med dem. Jeg har sammenlignet dem med langt dyrere saker, og med mitt relativt beskjedne utstyr og ører, klarer jeg ikke å høre forskjell. Eller jo, forskjell er det såvidt i lyden, men jeg kan ikke si at den ene er "bedre" enn den andre, bare litt annerledes.

Man får langt større forskjell i lyden ved å bruke en annen mik, eller ved å bruke kontrollene på bassen, for å si det slik. De er studiostille, rørlyden kan merkes, og de fungerer utmerket.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Nei, DI-boksen har ingen preamp, og jeg tenker nok at det er en preamp jeg må ha.

Har som nevnt ikke peiling på akkurat dette. Jeg trodde verden var slik anlagt at gitar/bass/mik som ble koblet til en linjeinngang, ga så lav lyd fordi det var så høy motstand i signalet (eller lav - husker ikke), og at en DI-boks ville gi lik motstand som selve linjeinngangen og da et høyt nok signal, og derfor trodde jeg en DI-boks var alt jeg trengte.

Får skaffe meg en billig preamp.

Men hva slags bruksverdi har en DI-boks? Har googlet litt på de og lest på Wikipedia, men jeg klarer ikke som nevnt helt å få grep om i hvilken situasjoner de er nyttige, og hva det er de egentlig gjør....

Endret av Z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...