monzilla Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Noe som igjen er typisk norsk. I stedet for å gjøre noe skikkelig når man først er igang, så gjør man det bare halvveis. Typisk dette er å tette igjen hull på veier som burde ha vøært totalrenovert. Kunne vært en god markedsføringsidè for turismen dette her. "Kom til Norge og se hvordan infastrukturen i ditt eget land så ut for 50 år siden". Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Feil! Dette er en dårlig vei. Se hvor smal den er, og dette er E39 mellom stavanger og kr.sand. Og ikke minst så er det ingen skulder på veien. Asfalten stopper 10 cm på utsiden av den hvite streken. Det skal ikke mye til før det kommer sår på denne veien. Kanskje de har vært noe uoppmerksom, men når du det ser at det går rakt ned til høyre på bilde rett etter den hvit streken uten gjerde (og igjen, dette er E39!), så er ikke dette en bra vei. Den veien der er noe som i strøket jeg kjører i betegnet bedre enn normalt, nesten for godt til å være sant. Noe som igjen er typisk norsk. I stedet for å gjøre noe skikkelig når man først er igang, så gjør man det bare halvveis. Typisk dette er å tette igjen hull på veier som burde ha vøært totalrenovert. Ja, det værste jeg vet er å kjøre på asfaltskjøter og lappverk. Endret 16. juli 2008 av Brian Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Feil! Dette er en dårlig vei. Se hvor smal den er, og dette er E39 mellom stavanger og kr.sand. Og ikke minst så er det ingen skulder på veien. Asfalten stopper 10 cm på utsiden av den hvite streken. Det skal ikke mye til før det kommer sår på denne veien. Kanskje de har vært noe uoppmerksom, men når du det ser at det går rakt ned til høyre på bilde rett etter den hvit streken uten gjerde (og igjen, dette er E39!), så er ikke dette en bra vei. Jeg kjører mye rundt om i hele sør norge, og nei det det er verken en dårlig eller smal vei i forhold til mye annet. Veien har jo til og med midtstriper og asfalten ser jo helt ok ut. Såklart kunne nok veien vært både bredere og hatt autovern, men om det nå har seg at sjåføren har vært uoppmerksom så lurer jeg virkelig på hvordan det hadde gått om de hadde kjørt på en av de mange veiene som har mye dårligere veistandard og er MYE smalere. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hvis de kommer hit og jobber, er det nødvendigivs en dårlig ting? De er her allerede. Og det begynner å tømmes for ledig arbeidskraft i Øst-Europa. Hvorvidt innvandring er en dårlig ting eller ikke (arbeidsinnvandring fører også til mer innvandring, ikke alle drar hjem), er en annen debatt. Men de færreste som argumenterer for storstilt veiutbyggning ser ut til å tenke nevneverdig over at det vil ha implikasjoner for innvandring til Norge. Mange av de mest ihuga veiforkjemperne utpeker seg også som kritiske til innvandring, det gjelder både blant mange velgere og ikke minst bilisme-partiet FrP. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 De er her allerede. Og det begynner å tømmes for ledig arbeidskraft i Øst-Europa. Hvorvidt innvandring er en dårlig ting eller ikke (arbeidsinnvandring fører også til mer innvandring, ikke alle drar hjem), er en annen debatt. Men de færreste som argumenterer for storstilt veiutbyggning ser ut til å tenke nevneverdig over at det vil ha implikasjoner for innvandring til Norge. Mange av de mest ihuga veiforkjemperne utpeker seg også som kritiske til innvandring, det gjelder både blant mange velgere og ikke minst bilisme-partiet FrP.Kanskje det er på tide at politikkerne lærer hvordan man skal få noen til å gjøre en jobb i Norge uten at de blir sosialklienter i Norge. 10.000 kinesere til å bygge veier er allerede foreslått. Kinesere gjør allerede større arbeid i andre land så dette er ikke akkurat noe nytt. Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Navarsete øydelegg landet sin samferdsleøkonomi ved å ha tunnel til heimbygda si, Efloan? Ta og gje deg. Lærdal er ikkje del av E39 oppgraderinga, forbindelsen på vestlandet mellom nord og sør. Faen ikkje vår feil at ting her ute må byggast og oppgraderast og. Eitt enkelt rasfarleg køyrefelt som ikkje har vore oppgradert sidan før krigen og bremser flyten i trafikken berre du møter ein annan bil. Møteplass må til for å komme forbi ein motgåande buss eller trailer, og dette er ein Europaveg. I ein del av Norge der industrieksport er viktig! Det som kjem til vestlandet er etter fordelingsnøkkelen, bompengar og private bidrag. Meinar folk at Vestlandet ikkje skal ha noko i det heile so kan du lure på holdningane som ligg bak. Så det du mener er at vi må kutte ut mer materiell rikdom for å få råd til utbyging av et bedre veinett for å unngå inflasjon? Eg skulle tru det var ei vanleg analyse: Bonanza i husbygging --> dyrare materiale og dyrare arbeidskraft --> dyrare veg. Eit godt spørsmål er kem som skulle bygge veg om vi skal intensivere, so lite arbeidsledigheit det er i dag. Baltikum og Polen er i ferd med å gå tom for arbeidsledige. Kan det ha noe å si at de som lager/legger vei er altfor ineffektive? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Kan det ha noe å si at de som lager/legger vei er altfor ineffektive?Ja, flere selskaper må selvsagt konkurrere om veikontraktene. Det vil effektivt kurere ineffektivitet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Lærdal er glemt av folk som mener at ras ikke utgjør noen større skader enn en sprekk i en firefelts motorvei mellom Oslo Vest og Tjøme, mens Stjørdal er "glemt" av fylkespolitikere som heller vil ha rundkjøringer og fine veier i Steinkjer, til tross for at Stjørdal nå er større enn Steinkjer, og at Stjørdal har mange ganger så mye gjennomgangstrafikk (ta f. eks. Trondheim Lufhavn Værnes, E18 og E6 som alle er i Stjørdal). E18 går ikke gjennom Stjørdal, den er på Østlandet og Sørlandet. Du tenker nok på E14. Og har de ikke vedtatt bygging av firefelts vei gjennom Stjørdal? (riktignok med lavere standard enn det Vegvesenet i utgangspunktet anbefalte, men likevel) Og om E39, akkurat denne ulykken vil jeg nok tro skyldes uoppmerksomhet, men jeg er fortsatt enig i at E39 generelt har alt for dårlig standard. Jeg mente E14, sorry. Og den firefelts motorveien holder de på å bygge, problemet er bare at den kun vil gå fra Havnekrysset (hvor det nå på overtid bygges en himla svær rundkjøring, den største nord for Dovre), et sted med voldsomt mye gjennomgangstrafikk, frem til et boligområde kalt Nordlandsfeltet, hvilket ligger omtrent én kilometer unna Havnekrysset. Hvordan de løser problemet med all trafikk med en firefelts motorvei pålydende én kilometer klarer jeg ikke helt å se. Jeg vet ikke om dere har hørt om E6 gjennom Langstein helt nord i Stjørdal, på grensen mot Levanger? I så fall er dette en av de mest ulykkesutsatte stedene i landet, med stygge kollisjoner årlig. Her har man ikke tenkt på noen spesiell utbedring eller god motorvei. Det burde i realiteten vært 4 felter mellom Levanger–Stjørdal–Trondheim. Endret 16. juli 2008 av Slettet+12341842 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 noe som tar litt kaka er at oljen er nå så dyr, at det kan asfalteres mindre enn planlagt i år. siden da budsjettet brukes opp fortere så staten må kjøpe dyr olje fra seg selv, i et land som norge burde ikke dette være en utgiftspost i det store og hele. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Jeg vet ikke om dere har hørt om E6 gjennom Langstein helt nord i Stjørdal, på grensen mot Levanger? I så fall er dette en av de mest ulykkesutsatte stedene i landet, med stygge kollisjoner årlig. Her har man ikke tenkt på noen spesiell utbedring eller god motorvei. Det burde i realiteten vært 4 felter mellom Levanger–Stjørdal–Trondheim. Strengt tatt er ikke veien som bygges ved Værnes en motorvei, ellers ville den hatt flerplanskryss. Det er vanskelig å kalle det en motorvei når man har flere rundkjøringer med noen hundre meters avstand. Jeg er enig i at det burde være 4 felt "hele veien" i Trøndelag, det samme har Vegvesenet anbefalt men de får aldri nok penger til å fullføre noe slikt. Kan det ha noe å si at de som lager/legger vei er altfor ineffektive?Ja, flere selskaper må selvsagt konkurrere om veikontraktene. Det vil effektivt kurere ineffektivitet. Det er vel situasjonen allerede i dag. I en periode hadde Vegvesenet problemer med at det var lite konkurranse og at kontraktene ble sinnsykt dyre, det løste de ved å dele opp kontraktene i mange småkontrakter, vips hadde de masse konkurranse og billige totalpriser Endret 17. juli 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Er det ikke Skanska som kan bli ferdig med den firefelteren som skal gå fra Oslo til Sørlandet et halvt år før tiden, men staten vil ikke betale for det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå