Gå til innhold

Albania har bedre veier enn Norge


Anbefalte innlegg

Navarsete øydelegg landet sin samferdsleøkonomi ved å ha tunnel til heimbygda si, Efloan? Ta og gje deg. Lærdal er ikkje del av E39 oppgraderinga, forbindelsen på vestlandet mellom nord og sør.

 

Faen ikkje vår feil at ting her ute må byggast og oppgraderast og. Eitt enkelt rasfarleg køyrefelt som ikkje har vore oppgradert sidan før krigen og bremser flyten i trafikken berre du møter ein annan bil. Møteplass må til for å komme forbi ein motgåande buss eller trailer, og dette er ein Europaveg. I ein del av Norge der industrieksport er viktig!

 

Det som kjem til vestlandet er etter fordelingsnøkkelen, bompengar og private bidrag. Meinar folk at Vestlandet ikkje skal ha noko i det heile so kan du lure på holdningane som ligg bak.

 

Så det du mener er at vi må kutte ut mer materiell rikdom for å få råd til utbyging av et bedre veinett for å unngå inflasjon?

 

Eg skulle tru det var ei vanleg analyse: Bonanza i husbygging --> dyrare materiale og dyrare arbeidskraft --> dyrare veg.

 

Eit godt spørsmål er kem som skulle bygge veg om vi skal intensivere, so lite arbeidsledigheit det er i dag. Baltikum og Polen er i ferd med å gå tom for arbeidsledige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem skal bygge disse veiene? Norge har ikke fått større realressurser som følge av petroleumsinntekter. Arbeidsinnvandring har foreløpig kunnet ta unna noe av presset, men potensialet her minker. Om man skal bygge vei er det påliggende å spørre hvilke sykehus, skoler, barnehager, fengsler vi skal pense arbeidere vekk fra. Det er ikke akkurat stor ledighet i byggebransjen for tiden (eller i noen annen sektor for den saks skyld). Med en arbeidsledighet som ligger rundt 10 % for Kroatia og godt over dette for Albania er det forståelig at de setter i gang ekspansive prosjekter. Men om man ønsker å sette i gang liknende bygging i Norge er det greit å vurdere ikke bare hvor pengene skal komme fra, men hvem som skal gjøre jobben, evt hvilke jobber vi skal ta dem fra.

Lenke til kommentar
Hvem skal bygge disse veiene? Norge har ikke fått større realressurser som følge av petroleumsinntekter. Arbeidsinnvandring har foreløpig kunnet ta unna noe av presset, men potensialet her minker. Om man skal bygge vei er det påliggende å spørre hvilke sykehus, skoler, barnehager, fengsler vi skal pense arbeidere vekk fra. Det er ikke akkurat stor ledighet i byggebransjen for tiden (eller i noen annen sektor for den saks skyld). Med en arbeidsledighet som ligger rundt 10 % for Kroatia og godt over dette for Albania er det forståelig at de setter i gang ekspansive prosjekter. Men om man ønsker å sette i gang liknende bygging i Norge er det greit å vurdere ikke bare hvor pengene skal komme fra, men hvem som skal gjøre jobben, evt hvilke jobber vi skal ta dem fra.

 

Hvem har sagt at en lege skal kjøre gravemaskin og en barnehagetante skal kjøre lastebil?

I tillegg så kan slik arbeidskraft hentes fra utlandet om Mesta ikke hadde klart å stille opp. Her i Kr.sand området så blir E18 forbedret av tyskere og polakker. Så det ser jeg ikke som et problem.

Lenke til kommentar

Det er et problem at det begynner å bli knapphet på arbeidskraft også i de nye EU-landene. Polen sliter bl.a. med å skaffe nok folk til byggeboomen før fotball-EM om 4 år.

 

http://euobserver.com/9/24874

 

Det kan også nevnes at arbeidsinnvandring har en tendens til å bli permanent. Polakker blir for eksempel i større grad enn tidligere værende, og henter familien sin til Norge. Det er en litt annen diskusjon, men verdt å ha in mente. Det er ikke sånn at alle kun kommer for jobben og drar hjem igjen når de er ferdig. Mulighetene til å begrense dette fra EØS-land er så å si ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar

Nei, men i det store og det hele så har jo Norge skytt seg selv i foten og er så og si et traffikalt U-land når det kommer til veinettet. Veinettet i Norge har ikke blitt ubygd i takt med transport.

 

Litt OT: Men hadde tyskerene hatt kontrollen litt lenger rundt 2.verdenskrig så hadde vi hatt 4felts motorvei Tr.heim - Oslo i 1955!

Lenke til kommentar
Det er et problem at det begynner å bli knapphet på arbeidskraft også i de nye EU-landene. Polen sliter bl.a. med å skaffe nok folk til byggeboomen før fotball-EM om 4 år.

 

http://euobserver.com/9/24874

 

Det kan også nevnes at arbeidsinnvandring har en tendens til å bli permanent. Polakker blir for eksempel i større grad enn tidligere værende, og henter familien sin til Norge. Det er en litt annen diskusjon, men verdt å ha in mente. Det er ikke sånn at alle kun kommer for jobben og drar hjem igjen når de er ferdig. Mulighetene til å begrense dette fra EØS-land er så å si ikke-eksisterende.

 

Hvis de kommer hit og jobber, er det nødvendigivs en dårlig ting?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842
Navarsete øydelegg landet sin samferdsleøkonomi ved å ha tunnel til heimbygda si, Efloan? Ta og gje deg. Lærdal er ikkje del av E39 oppgraderinga, forbindelsen på vestlandet mellom nord og sør.

 

Faen ikkje vår feil at ting her ute må byggast og oppgraderast og. Eitt enkelt rasfarleg køyrefelt som ikkje har vore oppgradert sidan før krigen og bremser flyten i trafikken berre du møter ein annan bil. Møteplass må til for å komme forbi ein motgåande buss eller trailer, og dette er ein Europaveg. I ein del av Norge der industrieksport er viktig!

 

Det som kjem til vestlandet er etter fordelingsnøkkelen, bompengar og private bidrag. Meinar folk at Vestlandet ikkje skal ha noko i det heile so kan du lure på holdningane som ligg bak.

 

Du har misforstått meg helt! Det jeg mener er at veiene i distrikts-Norge generelt får altfor lite penger fra staten, og at for mye av pengene går til formål som utelukkende lønner seg i sentrale strøk (jfr. Østlandet). Jeg er ikke imot at penger skal gå til Lærdal, hjemkommunen min får sikkert ikke mer enn Lærdal, og disse to stedene er forsåvidt i samme situsjon – til tross for at Stjørdal har omtrent 18 000 flere innbyggere – de ser ut til å være underfinansierte, til tross for skrikende mangel på finansiering. Lærdal er glemt av folk som mener at ras ikke utgjør noen større skader enn en sprekk i en firefelts motorvei mellom Oslo Vest og Tjøme, mens Stjørdal er "glemt" av fylkespolitikere som heller vil ha rundkjøringer og fine veier i Steinkjer, til tross for at Stjørdal nå er større enn Steinkjer, og at Stjørdal har mange ganger så mye gjennomgangstrafikk (ta f. eks. Trondheim Lufhavn Værnes, E18 og E6 som alle er i Stjørdal).

Lenke til kommentar
Dessuten har vel Kroatia en handlekraftig regjering og en samferdselsminister som ikke er så vant til vestlandsbygda si at h*n tror at det raskeste fremkomstmiddelet i landet er å ri på geiter opp fjellsidene (noe det forøvrig snart er) :no:

Det er vel ingen samferdselsministre som tror det. Problemet er heller at samferdselsministeren vil ha en ny bru eller tunnel til hjembygda si heller enn å prioritere veiprosjekter som kan knytte sammen landet som en helhet.

 

Okei, det var kanskje A-Jay eg skulle ha herje med. Sorry.

 

 

 

 

 

Når det gjeld import av arbeidskraft, so eksisterar det eit demografisk problem i delar av sør-europa. Spania og Italia reproduserar seg ikkje spesielt godt. Vi får ikkje hjelp derifrå og Russland har hatt det endo verre.

Lenke til kommentar

Beklager avsporing av temaet men jeg ville bare påpeke par ting.

 

Det som er bemerkelsesverdig med dette forumet i det siste er den vinglete opptreden fra enkelte og skiftende meninger i forhold til hvilket temaområdet som bringes frem. En kjapp gjennomgang av aktuelle temaer på forumet gir særdeles ensformig gjentagelsesmønster med tyngde på kritiske innvendinger angående asylpolitikken der majoriteten av forumsmedlemmer ønsker seg mer restriktiv asylpolitikk. Med andre ord innvandring har ikke veldig høy status hos mange her på forumet. Dette kan man se klart og tydelig ved en kjapp oversikt over mengden av negative tråder i forhold til asylanter og innvadringspolitikken.

 

Samtidig er det verd å merke seg at når tråder skifter farge, slik som i dette tilfelle der norsk vei standard står sentralt, så skifter også opptreden og meningsdannelse hos medlemsaktører. Ikke vanskelig å skjønne at majoriteten av forumsmedlemmer opptrer ut i fra egne preferanser og endrer utgangspunktet etter disse preferanser. Objektiviteten i dette tilfelle blir helt fravarende. For når vi snakker om arbeidskraft, eller rettere sagt mangel på arbeidskraft, så virker det som det er bred konsensus blant deltakere at import av arbeidskraften er en aktuell løsning på problemet. Negativiteten i forhold til innvandring er i slike tilfeller nærmest fravarende og majoriteten av medlemmer kunne godt tenke seg å importere mer arbeidskraft hvis lignende foretak resulterer i løsning av den aktuelle problematikken. I mellom tiden kunne de samme aktører tenke seg oppstramning av innvandringspolitikken når tråden omhandler diskurs angående for eksempel trusselnivået som innvandrere representerer i forhold til det norske samfunnet og norske verdier.

 

Skulle ønske at mange flere kunne vise til litt mer objektivitet og gjøre et ærlig forsøk å opptre ut i fra kollektive preferanser enn det som er i realiteten. Rasjonell tankegang er ikke så dum ting og bidrar til kvalitetsøking i diskursen.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Dagen er fortsatt ung og vi starter slik: http://www.fvn.no/nyheter/mandal/article598986.ece

 

Hurra... ?

 

Nå såg jo den veien rimlig ok ut, og det ser jaggu ut som bilen har kjørt av veien på en rett strekning utifra bildene. Årsaken her er nok heller uoppmerksomhet og ikke dårlige veier.

 

Feil! Dette er en dårlig vei. Se hvor smal den er, og dette er E39 mellom stavanger og kr.sand. Og ikke minst så er det ingen skulder på veien. Asfalten stopper 10 cm på utsiden av den hvite streken. Det skal ikke mye til før det kommer sår på denne veien.

 

Kanskje de har vært noe uoppmerksom, men når du det ser at det går rakt ned til høyre på bilde rett etter den hvit streken uten gjerde (og igjen, dette er E39!), så er ikke dette en bra vei.

Lenke til kommentar
Ikke glem de over 700.000 som er i arbeidsdyktig alder, men som av diverse grunner får betalt av staten for å ikke gjøre noe. Det er klart at mange av disse lett kan settes i arbeid.

Du tenker at uføre og langtidstrygdede skal bygge veier?

Lenke til kommentar
Du tenker at uføre og langtidstrygdede skal bygge veier?
Tror du virkelig at over 700.000 er ute av stand til å jobbe? Jeg tror ikke det ville vært noe problem med å få et par hundre tusen av disse ut på arbeidsmarkedet og da ville situasjonen i Norge vært en helt annen.
Lenke til kommentar
Lærdal er glemt av folk som mener at ras ikke utgjør noen større skader enn en sprekk i en firefelts motorvei mellom Oslo Vest og Tjøme, mens Stjørdal er "glemt" av fylkespolitikere som heller vil ha rundkjøringer og fine veier i Steinkjer, til tross for at Stjørdal nå er større enn Steinkjer, og at Stjørdal har mange ganger så mye gjennomgangstrafikk (ta f. eks. Trondheim Lufhavn Værnes, E18 og E6 som alle er i Stjørdal).

E18 går ikke gjennom Stjørdal, den er på Østlandet og Sørlandet. Du tenker nok på E14. Og har de ikke vedtatt bygging av firefelts vei gjennom Stjørdal? (riktignok med lavere standard enn det Vegvesenet i utgangspunktet anbefalte, men likevel)

 

Og om E39, akkurat denne ulykken vil jeg nok tro skyldes uoppmerksomhet, men jeg er fortsatt enig i at E39 generelt har alt for dårlig standard.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...