Wabby Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2540329.ece Dette kom forsåvidt ikke som en bombe, men at Øst-Europa tar oss igjen her begynner å bli flaut. Her på sørlandet bruker politiet dårlige veier for å melke fartssyndere (pga nedsatt hastighet), selv at realiteten viser mer og mer at de fleste dødsårsakene er alkohol og tretthet. Bare igår leste jeg om to stykker som ble stoppet for å ha kjørt i påvirket tilstand. En fra Litauen i lastebil (Skulle fra Oslo til Larvik) og en polsk helt som skulle til byen i Kr.sand. I tillegg så kan jeg ikke huske sist det har gått en uke uten å ha sett stygge kollisjoner eller dødsfall i lokalavisa (www.fvn.no). Er det slik vi vil ha det? Eneste jeg har sett som tiltak i det siste er hyppigere kontroller, kommende snitt-målinger i Telemark, og fartsgrenser som blir satt ned. Alt dette peker i feil retning etter min mening. Resultatet av dette blir køkjøring, mer tomgangskjøring som resulterer til mer utslipp og merkostnader for transportselskaper. Vi bør få bedre flyt i trafikken, og det er virkelig kjapt! Edit: leif. Endret 15. juli 2008 av Wabby Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Pøh.. og dere tror dere har det dårlig.. kom en tur til namsos du... ta deg en tur igjennom sentrum... naturens fartsdumper.. Ellers har vi også en drøss med unødvendige ENORME (ja selve sirkelen er enorm) men likevell 1,5 felts rundkjøringer som kun skaper trøbbel for dem som prøver å kjøre dem på riktig måte. Så har vi alt for mange fartsdumper som er menneskelig lagd da.. så mange at det begynner å bli latterlig... Nei, kom en tur oppover hit du.. da skal du få se på veier.. gjerne kjør Steinkjer -> Namsos igjennom namdalen.. der snakker vi veier ! ehh... eller nei.. og ja... vi er alle dritt lei disse veiene i Norge.. Endret 15. juli 2008 av vargaz Lenke til kommentar
Lyspære Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 og ja... vi er alle dritt lei disse veiene i Norge.. Vi har gode veier i Norge, i alle fall morsomme veier. Har kjørt E6 fra Sør til Nord, og fant samme hullet for 12. år på rad ved innhavet i Nordland. Vegvesenet har muligens erklært det for verneverdig i stedet for å reparere det. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Albania er en dårlig sammenligning, da de har langt, langt høyere folketetthet enn Norge. Her til lands bor folk langt mer spredt, og da vil vi måtte ha et mye mer "utspedd" veinett med lavere motorveiandel for å kunne tjene hele landet på en fornuftig måte. Men jeg er fortsatt enig i at Norge trenger langt flere av de to følgende skiltene: Vil bare påpeke at Albania er en dårlig sammenligning. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Problemet til Norge er ikke bare at landet er utstrekt. Det største problemet er politikerne som bevilger penger til veiutbyggingen. Opplevde for lite siden er veldig artig opplevelse. Kjørte over svenske grense ved femunden og veiene i dette området på norsk side er helt utrolig dårlige og bilen jeg satt i ble faktisk knekt på denne turen. Uansett, når vi kom over til svenskegrensa så var det som å komme til nylagt asfalt, mens på norsk side hadde man ikke sett ny asfalt på minst 20år om man ser bort fra asfalten som er brukt til å tette hull i veien. Endret 15. juli 2008 av toeblast Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hehe toeblast. Landegrenser er morsomme. Bruker å dra til Sverige i påskeferien Norgesiden av grensen er 40år gammel asfalt, Svenskesiden er bare sørpe... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det irriter meg sykt. De lapper bare veiene helt til det ikke er mer å lappe sammen, for så å lappe sammen lappene. Mange av veiene jeg må kjøre på er så nedslitte at selve dekksporene er på tur igjennom asfalten, og bilen subber nesten i asfalten i midten av kjørebanen. Spesielt på et strekke er det helt sykt, der sporer det så voldsomt pga utslitt asfalt som skulle vært reparert for et titalls år siden. Hver gang jeg kjører den biten kan jeg like så godt sitte med henda i fanget og se bilen styre av seg selv, livsfarlig om det er på vinteren da du skal slite bra mye for å komme ut av sporet. I tillegg blir de eventuelle små utbyggingene av veiene her i landet gjort innenfor oslo og omegn, vi utenfor er tydeligvis ikke verdig bedre veier. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Ang sporing, de er jo livsfarlige også ved regn. Skal ikke mye til før du får en skikkelig vannplaning da. PS: Idag var det enda en ulykke i kr.sand sentrum. Ikke at det kom som en bombe. Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Rart at ingen her har tenkt på hvor mye vanskeligere det er å bygge vei i Norge. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Tja, kan ikke si det er stort vanskeligere enn i Sveits, Tyskland, Frankrike. Det er kun pengene og vett det står på. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg kan i stor grad verifisere det som går frem i artikkelen i aftenposten. Jeg er ofte i disse landene som det henvises i åpningsinnlegget, spesielt når det kommer til Kroatia. Det som skjedde i Kroatia de siste 4 år imponerer meg stort, særlig hvis vi tar i betraktning at landet sliter voldsomt økonomisk. Likevel tenker disse politikere rasjonelt i forhold til investering og satsing på økonomisk utvikling. Landet er et paradis på jord med sin vidunderlige natur og Adriahavet som overgår alt annet jeg har sett hittil, og jeg fremhever at jeg har vært de fleste steder som er verd å besøke. Veien fra Zagreb til Dubrovnik, slik som det fremheves i artikkelen, var ferdig i et vanvittig tempo (vi snakker om 2-3 år på en veitrekning på 400 km). Samtidig er det verd å nevne, og som motargument til alle de som argumenterer med at Norge er et land med særdeles vanskelig landskapsforhold når det kommer til vei utbygging, at veien er en turistattraksjon i seg selv. Som nevnt er Kroatia på grunn av sitt varierende landskap meget vanskelig sted å bygge 4-feltsveier. MEN de hadde en visjon å forene vest Europa med Adriahavet og prøve å finne tilbake til den interessen som turistene viste mens landet fremdeles var en del av Jugoslavia. Veien går over fjell, daler, elver og sjø. De har klart å bygge veien opp på fjelltoppene, slik at mesteparten av veien "touche" høyeste punkter av fjellene i stede å bygge rundt fjellene slik som tradisjonelt sett praktiseres her til lands. Ingen tvil at dette er lønnsomt for Kroatia og at et slikt vei prosjekt kan bidra til betydelig økonomisk vekst for landet i fremtiden, spesielt ved tanke på turisme og bedre infrastruktur. Jeg kan ikke si noe annet enn å gjenta meg selv ved å fremheve at jeg er mektig imponert over viljen og rasjonell tenkegang hos politiske aktører i dette landet. De første tallene etter veieutbyggingen peker allerede i retning av økt turisme og betydelig fall i dødsulykke - det siste var en velkjent fenomen i Kroatia forårsaket særdeles dårlig vei standard for strekningen Zagreb-Dubrovnik, noe som jeg personlig var vitne til før ny vei sto ferdig i 2005-06. Med MEGET begrenset ressurser og særdeles vanskelig terreng har Kroatia klart noe som for norske politikere akkurat for øyeblikket virker som en umulighet. Ressurser har vi, Kroatia har vist oss at vanskelig terreng ikke er en uoverkommelig hinder. Dermed det eneste som gjenstår er å komme frem til konsensus blant politiske aktører som fortiden ikke skjønner hvilken kommersiell betydning, sikkerhetsfaktor og fremtidsrettet viktighet bedre veier har for Norge Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Tja, kan ikke si det er stort vanskeligere enn i Sveits, Tyskland, Frankrike. Det er kun pengene og vett det står på. Det er jeg fult enig i, men forholdene i Albania er nok bedre. Bare se på Norge kontra Sverige. Sverige kan praktisk talt bare legge på asfalten;P Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Rart at ingen her har tenkt på hvor mye vanskeligere det er å bygge vei i Norge. Det er vel derfor mange eksisternde veier her i landet ser ut som sveitseroster... Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Motkunjunkturpolitikk: Å vente med statlege investeringar når ting går godt i økonomien. Å starte opp statlege investeringar når ting går dårleg i økonomien. Albania og Kroatia er pokka nødt å bygge veg for å få i gang økonomien. Norge er nødt til å vente til økonomien har kjølt seg ned litt, ellers risikerar vi inflasjon. Kossen er det med utanlandsk hjelp til gjennoppbygging i dei landa? Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Rart at ingen her har tenkt på hvor mye vanskeligere det er å bygge vei i Norge. Det er vel derfor mange eksisternde veier her i landet ser ut som sveitseroster... Haha sier du det ^^ Motkunjunkturpolitikk: Å vente med statlege investeringar når ting går godt i økonomien. Å starte opp statlege investeringar når ting går dårleg i økonomien. Albania og Kroatia er pokka nødt å bygge veg for å få i gang økonomien. Norge er nødt til å vente til økonomien har kjølt seg ned litt, ellers risikerar vi inflasjon. Kossen er det med utanlandsk hjelp til gjennoppbygging i dei landa? Så det du mener er at vi må kutte ut mer materiell rikdom for å få råd til utbyging av et bedre veinett for å unngå inflasjon? Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Kossen er det med utanlandsk hjelp til gjennoppbygging i dei landa? For Kroatias del er den lik 0. De har selvfinansiert vei utbygging gjennom forskjellige skatte- og avgiftsordninger som går direkte til prosjektet. Begge landene er ikke med i EU og dermed får de ingen hjelp for regional tilskudd og subsidier. Så dette har de klart på egen hånd. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Norge trenger helt klart bedre veier. Sitter og småser litt på Tour de France om dagene, og OVERALT ser jeg plettfri svart asfalt, ser helt nylagt ut. Til og med små tynne fjellveier opp i huttiheita er i perfekt tilstand. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg kan bare bekrefte at veinettet i Kroatia er fantastisk. Imotsetning til i Norge så brukes bompengene i Kroatia utelukkende på den veien man betaler for å kjøre på, ikke bløtkake på regjeringskontorene eller noe slikt, så det er veldig gode veier der. Dessuten har vel Kroatia en handlekraftig regjering og en samferdselsminister som ikke er så vant til vestlandsbygda si at h*n tror at det raskeste fremkomstmiddelet i landet er å ri på geiter opp fjellsidene (noe det forøvrig snart er) Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Imotsetning til i Norge så brukes bompengene i Kroatia utelukkende på den veien man betaler for å kjøre på, ikke bløtkake på regjeringskontorene eller noe slikt, Ja, det er jo en kjent sak at det spises bløtkaker for milliarder hos regjeringen. Joda, skjønner poenget ditt. Men bløtkaker ble bare så feil eksempel Dessuten har vel Kroatia en handlekraftig regjering og en samferdselsminister som ikke er så vant til vestlandsbygda si at h*n tror at det raskeste fremkomstmiddelet i landet er å ri på geiter opp fjellsidene (noe det forøvrig snart er) Det er vel ingen samferdselsministre som tror det. Problemet er heller at samferdselsministeren vil ha en ny bru eller tunnel til hjembygda si heller enn å prioritere veiprosjekter som kan knytte sammen landet som en helhet. Endret 15. juli 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Imotsetning til i Norge så brukes bompengene i Kroatia utelukkende på den veien man betaler for å kjøre på, ikke bløtkake på regjeringskontorene eller noe slikt, Ja, det er jo en kjent sak at det spises bløtkaker for milliarder hos regjeringen. Joda, skjønner poenget ditt. Men bløtkaker ble bare så feil eksempel Det med bløtkaker var ironisk og ikke noe spesielt til eksempel, men poenget var altså at regjeringen prioriterer ting som ikke har noe med vei å gjøre, iallefall ikke utenfor Oslo. Opera i Bjørvika, herregud. (Jeg forstod at du skjønte poenget mitt, men enkelte andre har alltid problemer med å forstå ironi ) Dessuten har vel Kroatia en handlekraftig regjering og en samferdselsminister som ikke er så vant til vestlandsbygda si at h*n tror at det raskeste fremkomstmiddelet i landet er å ri på geiter opp fjellsidene (noe det forøvrig snart er) Det er vel ingen samferdselsministre som tror det. Problemet er heller at samferdselsministeren vil ha en ny bru eller tunnel til hjembygda si heller enn å prioritere veiprosjekter som kan knytte sammen landet som en helhet. Det var også ironisk fra min side, men ja, du har rett i at Navarsete har noen merkelige prioriteringer, men at hun på død og liv skal prioritere buss og tog fremfor det som faktisk får folk frem, bil på veier over hele landet, er helt rart. Bare ta der hvor jeg bor (Stjørdal helt sør i Nord-Trøndelag); den eneste kollektivtrafikken er toget (dyyyrt!) og buss til Trondheim. Det går ingen busser bortsett fra skolebussene rundt om i selve kommunen, men kommunen har jo ikke midler, og statens midler blir jo fordelt av fylkeskommunen, og de ser til snitt til å mele sin egen kake ved å gi alle pengene til Steinkjer m/ omegn Endret 15. juli 2008 av Slettet+12341842 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå