Gå til innhold

Albania har bedre veier enn Norge


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2540329.ece

 

Dette kom forsåvidt ikke som en bombe, men at Øst-Europa tar oss igjen her begynner å bli flaut.

Her på sørlandet bruker politiet dårlige veier for å melke fartssyndere (pga nedsatt hastighet), selv at realiteten viser mer og mer at de fleste dødsårsakene er alkohol og tretthet. Bare igår leste jeg om to stykker som ble stoppet for å ha kjørt i påvirket tilstand. En fra Litauen i lastebil (Skulle fra Oslo til Larvik) og en polsk helt som skulle til byen i Kr.sand.

 

I tillegg så kan jeg ikke huske sist det har gått en uke uten å ha sett stygge kollisjoner eller dødsfall i lokalavisa (www.fvn.no).

 

Er det slik vi vil ha det? Eneste jeg har sett som tiltak i det siste er hyppigere kontroller, kommende snitt-målinger i Telemark, og fartsgrenser som blir satt ned. Alt dette peker i feil retning etter min mening. Resultatet av dette blir køkjøring, mer tomgangskjøring som resulterer til mer utslipp og merkostnader for transportselskaper.

 

Vi bør få bedre flyt i trafikken, og det er virkelig kjapt!

 

Edit: leif.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pøh.. og dere tror dere har det dårlig.. kom en tur til namsos du... ta deg en tur igjennom sentrum... naturens fartsdumper.. :)

 

Ellers har vi også en drøss med unødvendige ENORME (ja selve sirkelen er enorm) men likevell 1,5 felts rundkjøringer som kun skaper trøbbel for dem som prøver å kjøre dem på riktig måte.

 

Så har vi alt for mange fartsdumper som er menneskelig lagd da.. så mange at det begynner å bli latterlig...

 

Nei, kom en tur oppover hit du.. da skal du få se på veier.. gjerne kjør Steinkjer -> Namsos igjennom namdalen.. der snakker vi veier ! ehh... eller nei..

 

og ja... vi er alle dritt lei disse veiene i Norge..

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
og ja... vi er alle dritt lei disse veiene i Norge..

 

Vi har gode veier i Norge, i alle fall morsomme veier.

 

hullbu5.jpg

 

 

Har kjørt E6 fra Sør til Nord, og fant samme hullet for 12. år på rad ved innhavet i Nordland.

Vegvesenet har muligens erklært det for verneverdig i stedet for å reparere det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Albania er en dårlig sammenligning, da de har langt, langt høyere folketetthet enn Norge. Her til lands bor folk langt mer spredt, og da vil vi måtte ha et mye mer "utspedd" veinett med lavere motorveiandel for å kunne tjene hele landet på en fornuftig måte. Men jeg er fortsatt enig i at Norge trenger langt flere av de to følgende skiltene:

 

post-51689-1216114118.gif post-51689-1216114123.gif

 

Vil bare påpeke at Albania er en dårlig sammenligning.

Lenke til kommentar

Problemet til Norge er ikke bare at landet er utstrekt. Det største problemet er politikerne som bevilger penger til veiutbyggingen.

 

Opplevde for lite siden er veldig artig opplevelse. Kjørte over svenske grense ved femunden og veiene i dette området på norsk side er helt utrolig dårlige og bilen jeg satt i ble faktisk knekt på denne turen. Uansett, når vi kom over til svenskegrensa så var det som å komme til nylagt asfalt, mens på norsk side hadde man ikke sett ny asfalt på minst 20år om man ser bort fra asfalten som er brukt til å tette hull i veien.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Det irriter meg sykt. De lapper bare veiene helt til det ikke er mer å lappe sammen, for så å lappe sammen lappene. Mange av veiene jeg må kjøre på er så nedslitte at selve dekksporene er på tur igjennom asfalten, og bilen subber nesten i asfalten i midten av kjørebanen. Spesielt på et strekke er det helt sykt, der sporer det så voldsomt pga utslitt asfalt som skulle vært reparert for et titalls år siden. Hver gang jeg kjører den biten kan jeg like så godt sitte med henda i fanget og se bilen styre av seg selv, livsfarlig om det er på vinteren da du skal slite bra mye for å komme ut av sporet.

 

I tillegg blir de eventuelle små utbyggingene av veiene her i landet gjort innenfor oslo og omegn, vi utenfor er tydeligvis ikke verdig bedre veier.

Lenke til kommentar

Jeg kan i stor grad verifisere det som går frem i artikkelen i aftenposten.

 

Jeg er ofte i disse landene som det henvises i åpningsinnlegget, spesielt når det kommer til Kroatia. Det som skjedde i Kroatia de siste 4 år imponerer meg stort, særlig hvis vi tar i betraktning at landet sliter voldsomt økonomisk. Likevel tenker disse politikere rasjonelt i forhold til investering og satsing på økonomisk utvikling. Landet er et paradis på jord med sin vidunderlige natur og Adriahavet som overgår alt annet jeg har sett hittil, og jeg fremhever at jeg har vært de fleste steder som er verd å besøke. Veien fra Zagreb til Dubrovnik, slik som det fremheves i artikkelen, var ferdig i et vanvittig tempo (vi snakker om 2-3 år på en veitrekning på 400 km). Samtidig er det verd å nevne, og som motargument til alle de som argumenterer med at Norge er et land med særdeles vanskelig landskapsforhold når det kommer til vei utbygging, at veien er en turistattraksjon i seg selv. Som nevnt er Kroatia på grunn av sitt varierende landskap meget vanskelig sted å bygge 4-feltsveier. MEN de hadde en visjon å forene vest Europa med Adriahavet og prøve å finne tilbake til den interessen som turistene viste mens landet fremdeles var en del av Jugoslavia.

 

Veien går over fjell, daler, elver og sjø. De har klart å bygge veien opp på fjelltoppene, slik at mesteparten av veien "touche" høyeste punkter av fjellene i stede å bygge rundt fjellene slik som tradisjonelt sett praktiseres her til lands. Ingen tvil at dette er lønnsomt for Kroatia og at et slikt vei prosjekt kan bidra til betydelig økonomisk vekst for landet i fremtiden, spesielt ved tanke på turisme og bedre infrastruktur. Jeg kan ikke si noe annet enn å gjenta meg selv ved å fremheve at jeg er mektig imponert over viljen og rasjonell tenkegang hos politiske aktører i dette landet. De første tallene etter veieutbyggingen peker allerede i retning av økt turisme og betydelig fall i dødsulykke - det siste var en velkjent fenomen i Kroatia forårsaket særdeles dårlig vei standard for strekningen Zagreb-Dubrovnik, noe som jeg personlig var vitne til før ny vei sto ferdig i 2005-06. Med MEGET begrenset ressurser og særdeles vanskelig terreng har Kroatia klart noe som for norske politikere akkurat for øyeblikket virker som en umulighet. Ressurser har vi, Kroatia har vist oss at vanskelig terreng ikke er en uoverkommelig hinder. Dermed det eneste som gjenstår er å komme frem til konsensus blant politiske aktører som fortiden ikke skjønner hvilken kommersiell betydning, sikkerhetsfaktor og fremtidsrettet viktighet bedre veier har for Norge

Lenke til kommentar
Tja, kan ikke si det er stort vanskeligere enn i Sveits, Tyskland, Frankrike. Det er kun pengene og vett det står på.

 

Det er jeg fult enig i, men forholdene i Albania er nok bedre.

 

Bare se på Norge kontra Sverige.

 

Sverige kan praktisk talt bare legge på asfalten;P

Lenke til kommentar

Motkunjunkturpolitikk: Å vente med statlege investeringar når ting går godt i økonomien. Å starte opp statlege investeringar når ting går dårleg i økonomien.

 

 

Albania og Kroatia er pokka nødt å bygge veg for å få i gang økonomien. Norge er nødt til å vente til økonomien har kjølt seg ned litt, ellers risikerar vi inflasjon.

 

 

 

Kossen er det med utanlandsk hjelp til gjennoppbygging i dei landa?

Lenke til kommentar
Rart at ingen her har tenkt på hvor mye vanskeligere det er å bygge vei i Norge.

 

Det er vel derfor mange eksisternde veier her i landet ser ut som sveitseroster...

 

Haha sier du det ^^

 

Motkunjunkturpolitikk: Å vente med statlege investeringar når ting går godt i økonomien. Å starte opp statlege investeringar når ting går dårleg i økonomien.

 

 

Albania og Kroatia er pokka nødt å bygge veg for å få i gang økonomien. Norge er nødt til å vente til økonomien har kjølt seg ned litt, ellers risikerar vi inflasjon.

 

 

 

Kossen er det med utanlandsk hjelp til gjennoppbygging i dei landa?

 

Så det du mener er at vi må kutte ut mer materiell rikdom for å få råd til utbyging av et bedre veinett for å unngå inflasjon?

Lenke til kommentar
Kossen er det med utanlandsk hjelp til gjennoppbygging i dei landa?

 

 

For Kroatias del er den lik 0. De har selvfinansiert vei utbygging gjennom forskjellige skatte- og avgiftsordninger som går direkte til prosjektet. Begge landene er ikke med i EU og dermed får de ingen hjelp for regional tilskudd og subsidier. Så dette har de klart på egen hånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Jeg kan bare bekrefte at veinettet i Kroatia er fantastisk. Imotsetning til i Norge så brukes bompengene i Kroatia utelukkende på den veien man betaler for å kjøre på, ikke bløtkake på regjeringskontorene eller noe slikt, så det er veldig gode veier der. Dessuten har vel Kroatia en handlekraftig regjering og en samferdselsminister som ikke er så vant til vestlandsbygda si at h*n tror at det raskeste fremkomstmiddelet i landet er å ri på geiter opp fjellsidene (noe det forøvrig snart er) :no:

Lenke til kommentar
Imotsetning til i Norge så brukes bompengene i Kroatia utelukkende på den veien man betaler for å kjøre på, ikke bløtkake på regjeringskontorene eller noe slikt,

Ja, det er jo en kjent sak at det spises bløtkaker for milliarder hos regjeringen.

 

Joda, skjønner poenget ditt. Men bløtkaker ble bare så feil eksempel :)

 

Dessuten har vel Kroatia en handlekraftig regjering og en samferdselsminister som ikke er så vant til vestlandsbygda si at h*n tror at det raskeste fremkomstmiddelet i landet er å ri på geiter opp fjellsidene (noe det forøvrig snart er) :no:

Det er vel ingen samferdselsministre som tror det. Problemet er heller at samferdselsministeren vil ha en ny bru eller tunnel til hjembygda si heller enn å prioritere veiprosjekter som kan knytte sammen landet som en helhet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842
Imotsetning til i Norge så brukes bompengene i Kroatia utelukkende på den veien man betaler for å kjøre på, ikke bløtkake på regjeringskontorene eller noe slikt,

Ja, det er jo en kjent sak at det spises bløtkaker for milliarder hos regjeringen.

 

Joda, skjønner poenget ditt. Men bløtkaker ble bare så feil eksempel :)

Det med bløtkaker var ironisk og ikke noe spesielt til eksempel, men poenget var altså at regjeringen prioriterer ting som ikke har noe med vei å gjøre, iallefall ikke utenfor Oslo. Opera i Bjørvika, herregud. :no: (Jeg forstod at du skjønte poenget mitt, men enkelte andre har alltid problemer med å forstå ironi :p)

 

Dessuten har vel Kroatia en handlekraftig regjering og en samferdselsminister som ikke er så vant til vestlandsbygda si at h*n tror at det raskeste fremkomstmiddelet i landet er å ri på geiter opp fjellsidene (noe det forøvrig snart er) :no:

Det er vel ingen samferdselsministre som tror det. Problemet er heller at samferdselsministeren vil ha en ny bru eller tunnel til hjembygda si heller enn å prioritere veiprosjekter som kan knytte sammen landet som en helhet.

Det var også ironisk fra min side, men ja, du har rett i at Navarsete har noen merkelige prioriteringer, men at hun på død og liv skal prioritere buss og tog fremfor det som faktisk får folk frem, bil på veier over hele landet, er helt rart. Bare ta der hvor jeg bor (Stjørdal helt sør i Nord-Trøndelag); den eneste kollektivtrafikken er toget (dyyyrt!) og buss til Trondheim. Det går ingen busser bortsett fra skolebussene rundt om i selve kommunen, men kommunen har jo ikke midler, og statens midler blir jo fordelt av fylkeskommunen, og de ser til snitt til å mele sin egen kake ved å gi alle pengene til Steinkjer m/ omegn :hrm:

Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...