nostrum82 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Dere er passe...[fyll inn]. Fra deres synspunkt: Sett nå at det var sant, da! Dere har jo bare alt å tape på å begynne å rote med det der. hvordan vet du at det ikke er du som har alt å tape? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Videre vet jeg ikke helt hva Paulus-sitatene dine har med baktalelse å gjøre. Jeg bare refererer oversettelsen, jeg. Det er Paulus som snakker om baktalelse, ikke jeg. I vers 1:20 sier Paulus at Gud har gitt alle mennesker en intuitiv åpenbaring Gud, eller Guds eksistens. Hvilken uttalelse! Det betyr at alle mennesker, innerst inne, et eller annet sted, vet at det finnes en Gud. Neida, det betyr at Paulus trodde at alle mennesker vet at det finnes en gud. Bare de som har omvendt seg og tatt imot Jesus er tilgitt. Trenger man tilgivelse dersom man ikke har dårlig samvittighet? Dere er passe...[fyll inn]. Fra deres synspunkt: Sett nå at det var sant, da! Dere har jo bare alt å tape på å begynne å rote med det der. Det kan da vel ikke være noe problem dersom man bare tror på Jesus etterpå? Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Sett nå at det var sant, da! Dere har jo bare alt å tape på å begynne å rote med det der. Pascal's Wager...Funker ikke, skjønner du! Lenke til kommentar
Caindey Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det er en av grunnene til at jeg er ateist. Jeg slipper å bekymre meg for en gud som dømmer meg, er mye bedre å tenke og vurdere selv Er spent på svar fra kristne det er en ting jeg alltid har lurt litt på. det sies jo i bibelen (om jeg ikke tar helt feil), at Gud dømmer ingen osv. men samtidig så mener nå jeg (også av egen erfaring) at flere troende, spesielt såkalt glakristne/blodkristne at de er ekstremt kjappa til å dømme oss andre som ikke da har den samme tro som dem. har jeg rett, eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Det er en av grunnene til at jeg er ateist. Jeg slipper å bekymre meg for en gud som dømmer meg, er mye bedre å tenke og vurdere selv Er spent på svar fra kristne det er en ting jeg alltid har lurt litt på. det sies jo i bibelen (om jeg ikke tar helt feil), at Gud dømmer ingen osv. men samtidig så mener nå jeg (også av egen erfaring) at flere troende, spesielt såkalt glakristne/blodkristne at de er ekstremt kjappa til å dømme oss andre som ikke da har den samme tro som dem. har jeg rett, eller er jeg helt på jordet? "Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt! 2 Etter dommen dere dømmer med, skal dere selv få dom, og i samme mål som dere selv måler opp med, skal det også måles opp til dere." - Mat 7 "Menneskenes ansvar overfor Gud 2 Derfor har du ingen unnskyldning, du menneske som dømmer, hvem du enn er. For når du dømmer en annen, fordømmer du deg selv. Du som dømmer, gjør jo det samme selv, 2 og vi vet at Guds dom med rette rammer dem som driver med slikt. 3 Men når du, menneske, dømmer dem som gjør slikt, og selv gjør det samme, mener du da at du skal slippe unna Guds dom? 4 Eller forakter du hans uendelig store godhet, overbærenhet og tålmodighet? Skjønner du ikke at Guds godhet driver deg til omvendelse? 5 Med ditt harde hjerte som ikke vil vende om, hoper du opp vrede over deg til vredens dag, når Gud åpenbarer sin rettferdige dom. 6 Han skal lønne hver og en etter det han har gjort: 7 De som tålmodig gjør det gode og søker herlighet, ære og uforgjengelighet, får evig liv. 8 Men de som i selvgodhet er ulydige mot sannheten og lar seg lede av uretten, har vrede og harme i vente. 9 Nød og angst skal komme over hvert menneske som gjør det onde, jøde først og så greker. 10 Men herlighet, ære og fred skal den få som gjør det gode, jøde først og så greker. 11 For Gud gjør ikke forskjell på folk. 12 Alle som syndet uten loven, skal gå fortapt uten loven. Og alle som syndet under loven, skal dømmes etter loven. 13 For det er ikke de som hører lovens ord, som blir rettferdige for Gud. Nei, de som gjør det loven sier, de skal erklæres rettferdige. 14 For når hedninger som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. 15 De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres. Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem. 16 Dette skal bli klart den dagen Gud ved Jesus Kristus dømmer det skjulte i menneskene, slik jeg har forkynt i mitt evangelium. " Rom 2 litt artig å se at det står først jøde, så greker... og neste setning sier at gud ikke gjør forskjell på folk. Lenke til kommentar
Te'om Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Dere er passe...[fyll inn] Smarte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå