Gå til innhold

Et regnestykke på forumaktivitet


Anbefalte innlegg

Er veldig usikker på hvor denne tråden passer, men tar sjansen her.

 

Jeg trenger hjelp med et regnestykke om forumaktiviteten min.

Jeg er en vanlig bruker med 163 innlegg(m/dette), 1.9 innlegg pr dag / 0.00% av forumets innlegg.

Forumet har, for øyeblikket, 11504403 innlegg, ca. 6538.46 innlegg pr dag. (Rett meg hvis dette er feil)

 

Det jeg vil vite, er hvor lang tid det vil ta en som meg å ha 0.01% av forumets innlegg med denne farten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil jo ikke skje. Hvis både forumet og du fortsetter å øke antall poster i samme tempo vil forumet dra fra deg.

 

Hvis jeg har 10 poster og du har 1. Du poster 3 om dagen og jeg 20. Da vil jeg etter tre dager ha 70 poster og du 10. Forholdet går fra 0,1 til 0,07. Du må begynne å spamme for å komme opp på 0,01%.

Lenke til kommentar

Utregning:

 

Antall poster på forum = Pf

Antall poster bruker har = Pb

 

Antar at både antall poster bruker har, og antall poster på forum øker jevnt (lineært), dvs. de kan beskrives med en funksjon på formen:

P = R*t + P0

Tegnforklaring:

P = antall poster

R = postrate (antall poster pr. dag)

t = tid (antall dager)

P0 = antall poster ved dag 0

 

Vi ønsker å finne når bruker når 0.01 % av antall poster på forum, dvs. når

Pb/Pf = 0.01/100 = k

 

Jeg velger (i første omgang) å anta at forumets postrate er konstant, og ikke påvirkes av brukeren (brukeren "drukner"), og ønsker å finne t. Formelen blir da:

k = Pb/Pf = (Rb*t + P0b)/(Rf*t + P0f)

Løser for t, og om jeg ikke har regna helt feil, så skal det bli:

t = (Pob - k*P0f)/(k*Rf - Rb) = (k*P0f - P0b)/(Rb - k*Rf)

Satt inn for data oppgitt i første post, gir dette t = 792.36, dvs. at du vil nå denne prosenten om ca 800 dager, eller ca. 2 1/4 år.

 

Utfordring: Bruk formelen jeg har satt opp til å beregne "breakeven-rate", dvs. hva må Rb minst være for at man noensinne skal nå 0.01%?

 

--- Kyrre, 0.07% av forumets totale antall poster

Lenke til kommentar
Utfordring: Bruk formelen jeg har satt opp til å beregne "breakeven-rate", dvs. hva må Rb minst være for at man noensinne skal nå 0.01%?

Må vi gjøre det så komplisert? :) For å en eller annen gang nå 0,01% må han poste mer enn 0,01% av total daglig rate.

Endret av Scientia
Lenke til kommentar
Utfordring: Bruk formelen jeg har satt opp til å beregne "breakeven-rate", dvs. hva må Rb minst være for at man noensinne skal nå 0.01%?

Må vi gjøre det så komplisert? :) For å en eller annen gang nå 0,01% må han poste mer enn 0,01% av total daglig rate.

 

For at t -> uendelig, så må nevneren -> 0

=> Rb - k*Rf = 0 => Rb = k*Rf

 

Jupp. Prøvde bare å få folk til å si det ved ved å se på formelen. Det å kunne si egenskapene til funksjoner ved å se på formelen er nyttig nyttig nyttig...

Lenke til kommentar
Alle poster. Du skrev at han aldri ville få 0,01% av forumets totale innlegg med 1,9 innlegg per dag. Eller misforsto jeg?

 

Ja var det jeg skrev. Forumet har jo over 6000 innlegg per dag. Hvis han fortsetter med 1,9 innlegg per dag vil han ikke klare å komme opp i 0,01% siden forumet øker post antallet sitt med mye mer.

 

Eller er jeg helt på Toten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...