Jurist Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Ellers er det største problemet jeg ser med forslaget, at det vil bli vanskelig å bevise at man visste om lovovertredelsene. Hva hvis jeg sov under bilturen og dermed ikke visste at h*n kjørte som en galning? Eller om jeg satt i baksetet og diskuterte med en kamerat, og derfor ikke merket kjøringen der fremme? Kan jeg da straffes? Og hvordan skal rettssalen eventuelt bevise at jeg faktisk var klar over hvordan h*n kjørte? Det er ingen forskjell i denne type saker fra "alle" andre saker der man ikke har foto-/videobevis eller lignende - alt må avgjøres av din og de andres forklaring. Det er ikke slik at alle lovbrudd oppklares fordi den angrennde mistenkte/siktede øyeblikkelig bryter sammen og forteller alt, men fordi forklaringer er motstridende og dermed faller på sin egen urimelighet, og som regel forstår de som ljuger at forklaringene deres er "gjennomskuet". Det er derfor vi har utdannet etterforskere, både tekniske og taktiske, i politiet. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Blir feil å straffe passasjeren. Ta heller å beslaglegg bilen, uansett hvem som måtte være eier, ved grove overtredelser. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 En som er passasjer er som oftest ikke klar over det før bilen krasjer, litt livslyst har jo de fleste. At en stakkar som var offer i en bilulykke skal straffes i tillegg er bare dumt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå