Galexon Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg skal bygge eller konfigurere min egen stasjonære PC nå til høsten. Jeg har lurt litt på om jeg skal konfigurere en fra komplett.no, eller om jeg skal bestille deler og få noen til å montere den for meg. Problemet mitt er, at jeg er redd for å kaste bort pengene. Hva om jeg bestiller deler, og under monteringen blir noen deler ødelagt av statisk støt eller lignende? Eller hva om jeg konfigurerer en pc fra komplett.no, og den ikke fungerer slik jeg ville, eller ikke fungerer i det hele tatt? Mange problemstillinger her, så jeg stiller følgende summerende spørsmål: 1. Hvor er det lurest å konfigurere PC? 2. Har jeg rettigheter i forhold til å få tilbake pengene dersom jeg ikke er førnyd med oppsettet (komplett.no, netshop osv.) 3. Hvilken kort-serie bør jeg ha kortene mine fra, 8000 eller 9000? (Skal ha SLI) Jeg håper på gode svar fra folk som har erfaring, og som kan hjelpe meg og veilede meg til et sikkert kjøp. Det er mye penger det er snakk om, som er oppspart over lengre tid. Jeg vil være sikker på at jeg bruker pengene riktig, altså at jeg får valuta for pengene. På forhånd takk for alle gode svar! Lenke til kommentar
JA Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Det er ikke så mange feller som det kan se ut som, men du må nok regne med noe..:-) Denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351923 er f.eks. ganske god? Det følger med en antistatisk armlenke. -Og det er bedre å gå i en lett svett t-skjorte enn en fleecegenser..:-) Flossete gulvtepper er også bannlyst..:-) Hvis jeg skal analysere et pakketilbud ser jeg på hva slags hovedkort det er, hvilken prosessor, hva slags ram etc.. Jeg kan også se på hva slags kasse det leveres med, og det er stoor forskjell på kabinetter og også støy fra medfølgende kabinettvifter. Hovedkortet i pakken over er f.eks et fra Gigabyte. Det har et P35 brikkesett, som er ok, selv om "alle" skal ha P45 hovedkort som støtter høyere hastigheter på minnet. - men,men, større hastigheter betyr dyrere minne.. Skal du ha SLI begrenser utvalget seg for hovedkort..:-) Hva med denne? http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10307. 3 års garanti? Ved å søke på nett finner du ut at det er lett å overklokke med dette kortet. Og det har en sokkel som passer til nyere og bedre prosessorer. Ram'en er ikke verst, og passer nok til dette systemet også hvis du overklokker Q6600 som er fin å overklokke. (men da trenger du annen kjøling, kanskje vannkjøling til og med..) Q6600 har jeg selv og vil ikke ha noe annet enn en 4-kjerne heretter..:-) Liker du å holde på med flere ting samtidig er det veien å gå. E8400 yter bedre i spill, så skal du bare spille så se etter et system med denne prosessoren. Harddisken er sikkert helt ok, men det går an å google den også for å se hvordan den er og hvilke erfaringer folk har gjort. Det samme kan du gjøre med skjermortet som iallfall jeg tror er ganske bra. Kjøper du en pakke kan du være litt mer sikker på at ting passer sammen, men det går stort sett bra uansett hvis en søker litt på nettet først. Og du har samme garanti så vidt jeg vet.. Kjøper du deler fritt og setter sammen selv kan du få en på mange måter er like bra (eller bedre) løsning til samme pris..:-) Med armlenke og uten fleecegenser og teppe går det som en lek å bygge en pc. -Og så er det morsomt! For noen iallfall..:-) Endret 15. juli 2008 av JA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå