Gå til innhold

Homofobikulturens opprinnelse i Bibelen?


Anbefalte innlegg

"Homo" er et godt etablert skjellsord i dagens vestlige kulturer. Blant tenåringer er det slettes ikke skjelden folk blir kalt "homse" i tilfeller der "jævel" hadde passet like godt inn. Ligger røttene til disse skjellsordene i Bibelen? Er det der homofobi kom fra?

 

Når jeg først er i gang, vil jeg gjerne spør om deres tanker angående hvorfor homofili i det hele tatt er nedskrevet som en synd. Jeg skjønner ikke hvor disse merkelige reglene kommer fra. Rekespising, og å sitte på som en stol en menstruerende kvinne tidligere har okkupert (de to sistnevnte er synd), er to andre eksempler. Hvem i all verden kan ta fordel av å lage slike lover?

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende er kanskje en tråd for seg selv men:

 

Er det ikke hyklerisk at kirken støter bort homofile når det står helt klart i Matteus evangeliet (Matt. 28:19) at man skal "gjør[e] alle folkeslag til disipler"?

 

Vil ikke det å støte bort en folkegruppe, som de homofile utgjør, stride med dette?

 

Edit: Verset skulle være 19.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar
Følgende er kanskje en tråd for seg selv men:

 

Er det ikke hyklerisk at kirken støter bort homofile når det står helt klart i Matteus evangeliet (Matt. 28:19) at man skal "gjør[e] alle folkeslag til disipler"?

 

Vil ikke det å støte bort en folkegruppe, som de homofile utgjør, stride med dette?

 

Edit: Verset skulle være 19.

 

Hvis man anser Kirken som er organisasjon tuftet på et sett med statutter (enhver organisasjon, stor eller liten, har vel sine retningslinjer?) - er det vel ikke hyklersk? Kirkens statutter er Bibelen, som du jo henviser til, og Bibelen lærer oss at homofil praksis er synd.

 

Nå er vel ikke homofile en egen folkegruppe, for med begrepet "folkegruppe" menes vel snarere etniske tilhørigheter. Husk at hvis man skulle se til menneskenes synder, kunne ingen mennesker være målgruppe for disse Jesu ord. Men det var jo nettopp for synderes skyld Jesus kom til verden, derfor skal heller ikke Kirken støte bort homofile, men veilede dem til et liv i forsakelse og tro, slik Kirkens oppgave er for alle mennesker.

 

Når du viser til misjonsbefalingen i Matt 28, burde du ta med hele vers befalingen fra vers 18 tom 20:

 

«Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. 19 Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn 20 og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

 

Jesus sier "...og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere." Det vises ofte til at Jesus gjerne vanket sammen med tollere, horer og andre syndere. Det er riktig - men han gjorde det ikke for å oppmuntre dem til å stå på med det de holdt på med! Han møtte dem med kjærlighet og tilgivelse, men la til: "gå bort og synd ikke mer".

 

 

 

Mens jeg har skrevet dette kom Camron og sa:

For ikke å snakke om at Gud elsker syndere og tilgir dem alle.

 

Det er helt riktig det du sier, og det kan godt sees på som et paradoks. Men Gud elsker syndere fordi syndere=mennesker, og mennesket er Guds mest delikate skapning, skapt i hans eget bilde. Ved syndefallet lovte Gud å gi mennesket en sjanse til, derfor sendte han sin egen sønn til verden for å betale for menneskenes synder. Følgelig kan alle som erkjenner og angrer sine synder få tilgivelse. Følgen av dette igjen skulle bli at den som har fått sine synder tilgitt skulle forsøke å vende seg bort fra de gale tingene - ifølge Jesu egne ord: "gå bort og synd ikke mer".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...