Gå til innhold

Bredbåndsleverandører med gode opplastingshastigheter?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg surfer litt rundt og ser på mulighetene for bredbånd i den nye leiligheten i Oslo og har et dypt ønske om høy opplastingshastighet.

Problemet er jo at det knapt finnes en leverandør med mer enn 1 mbit i opplasting, og det er ganske lite. Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du finner det nødvendig å spørre antar jeg at du kun har 1 eller 2 alternative medier for å motta signaler til bredåndet ditt i fra, og pr. dags dato har ikke disse to særlige standarder i bruk som gir mulighet for "gode" opplastningshastigheter..

1: Telenettet - *DSL teknonologi, mest typisk ADSL hvor "standarden" for upload vel ligger rundt 1-2Mbit/sec. SDSL er kanskje tingen for deg da? Koster litt og har vel særere krav til at linja deg<->sentralen er kort og god men..

2: Coaxkabel - Antennenettet i boligen er muligens koblet til en leverandør som også leverer bredbånd, men også her er er det ikke så mange som leverer særlige UThastigheter.. Typisk fra noen hundre kbit/sec til 2-3-4mbit/sec.. Her er du dog som regel begrenset til den leverandøren som enn har avtale med boligsammenslutningen [hvis så] eller om du bor i enebolig den som leverer i området (noen steder kan du kanskje få fra flere)

Har du derimot fri sikt til en adresse hvor de har en aksess med god hastighet kan du jo vurdere å kjøpe utstyr for trådløs overføring (ikke vanlig WLAN men retningsstyrte antenner som overfører på egne frekvenser (husker ikke standarden))

Alternativt kan du kontakte leverandører som BBSE og høre om de har planer for utbygging i området ditt - www.bbse.no

Lenke til kommentar

Hmm. Ser ut som om vi må nøye oss med ca 1mbit i opplasting da, siden symmetriske løsninger rett og slett blir for dyrt om man ser på pris/hastighetsratio.

Spørsmålet blir vel da, hvilken bredbåndsleverandør er best?

Her har vi nå NextGenTel, som vi hadde enorme problemer med i starten, men de siste to-tre åra har alt fungert uten et eneste problem. Har noen andre noen erfaringer de vil dele?

Lenke til kommentar

Har du behov for å benytte deg endel av brukerstøtten / kundeservice bør du kanskje ringe til evt. leverandører du vurdere og "teste" de litt? Se hvordan service de yter utenom via selgerene sine?

Jeg er litt partisk, så holder meg på sidelinjen - men et tips er kanskje å høre med naboer? Ofte vil "problemer" du erfarer være pga. overbelastning i sentralen du er tilkoblet - noe som vil kunne avdekkes ved å snakke med en nabo som bruker denne leverandøren hvis overbelastning er et faktum ;D

Hvis ikke det er det som er problemet, er vel det nest sannsynlige at den fysiske linja fra sentralen til boligen din er dårlig. Det vil da trolig gi utslag uavhengig av leverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...