Neotetra Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Gamle vane vond vende. Har brukt eurofoto i mange år. Vil gjerne høre fra andre hva erfaringen er av andre steder. Gjerne bestilling fra utlandet hvis noen har erfaring med det. Kom med hva dere har kjøpt av produkter og + (ros) og - (ris). eurofoto.no Trofast i så mange år at jeg ikke husker hvor lenge. Ingen erfaring med andre steder. Opplastning av flere hundre bilder for vanlig fremkalling på billigste alternativ, dvs ikke noe ekstra finish eller store format. Kjøpt fotobok 1 gang. + Veldig rask levering. Fotobok som var av de dyreste alternativene var av meget bra kvalitet. Blir flere av dem. Ved klage på dårlige bilder, kom retur av nye bilder fort og greit uten ekstra kostnad. Rask respons ved spørsmål/klage på epost. "Slideshow" funksjonen, for de som liker slikt. Mange ulike produkter, fint som gaver etc. Tror det er ubegrenset opplastning. - Prisen kunne ha vært lavere selv om de ikke er dyreste sted. Opplastningen er ikke helt bra med flere hundre bilder med Mac uansett nettleser, noe bedre på Windows. Jeg husker ikke hvem eurofoto kjøpte opp for mange år siden, som hadde enn veldig bra nettløsning. Uansett så har løsningen på nett vært i konstant endring. Fra ekstremt lite brukervennlig for noen år siden til kan godt bli bedre. Det er utrolig at løsningen setter opp ulike format på bildene som skal bestilles som standard. Ved opplastning av flere hundre bilder kan enn tenke seg hvilken jobb det er å gå inn å justere dette manuelt. Det er en stund siden fotoboken ble laget, men å lage fotobok var ikke brukervennlig. Bildene blir generelt litt mørke etter min smak, og ved 1 par ganger retur pga alt for mørke. Bildene kunne ha vært skarpere, men så er billigste alternativ brukt. Det er alltid like skuffende å levere knivskarpe bilder som er langt fra det på papiret. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Når man sender inn bilder via en nettløsning, så kan det være flere grunner til at sluttresultatet blir uskarpt. Programmene som brukes av flere slike firma, komprimerer både bildestørrelsen og kvaliteten på bildene før det sendes over til laboratoriet. Dette er selvsagt for å minimere opplastingstiden, men det reduserer også kvalitet. Flere slike løsninger "optimaliserer" bildene for deg... for eksempel en ekstra oppskarping, som bare gjør ugang om bildene er så skarpe du vil ha de i utgangspunktet. I tillegg leverer de fleste rimelige fotokjeder/nettløsninger en helt automatisert prosess. Det vil si, at maskinene vurderer selv om bildet er lyst nok, og mener maskinen at det ikke er det, så blir det gjort lysere... eller mørkere. Ettersom det ikke er en person som sitter å styrer dette, så kan et bilde med perfekt eksponering bli totalt feil etter å ha gått gjennom maskinen... fordi den trodde at noen partier var for mørke eller lyse. Og hva med en korrigering av fargene i en meget pen solnedgang, bare fordi maskinen mente det var et uheldig fargestikk? Og jeg har sett grufulle resultater kontrastmessig. Jeg har selv opplevd å sett bilder fra andre forhandlere som har partier som er helt grodd igjen (helt sorte) samtidig som andre partier er utbrent (helt hvite) som vi der jeg jobber, uten ekstra korrigering, har fått tydelige tegninger i både det hvite og det sorte, samtidig som den bedrede kontrasten gjorde hele bildet mye mindre blasst. For å oppnå best kvalitet på bildene sine, må man påregne å bruke litt mer penger på det, enn rimelige nettløsninger og rimelige fotokjeder. De fleste seriøse forhandlere justerer hvert enkelt bilde manuelt, for å sikre eksponeringsfeil som oppstår ved automatisk korrigering. Disse forhandlerne har stort sett også strenge kontroller på utstyr for å sikre at farger, eksponering og kontrast ivaretas på best mulig måte. Og leverer du bildene digitalt (CD/minnebrikke/USB-minne) i en fysisk butikk, så sikrer du at bildene ikke blir ødelagt ved komprimering eller falsk optimalisering. I tillegg brukes det ofte maks kvalitet på både papir og kjemi, samt at det ikke jukses med at kjemien brukes for lenge blant annet. Det bedrer ikke bare kvalitet, men holdbarhet på bildene. De fleste fotobutikker ligger vel mellom 1,50 og 2 kroner pr. bilde for en slik manuell jobb, på gode maskiner. Da er det selvsagt fristende å levere til noen som tilbyr bilder for 50 øre, men da må man være forberedt på at resultatet ikke gir deg i nærheten så bra bilder, og at leveringstiden kan være veldig lang. De fleste er nok fornøyd med bilder til 50 øre, men de som senere har måttet ha bilder raskt og har gått til en fagfotoforhandler med egen lab, har ofte fått en overraskelse over hvor bra bildene faktisk kan bli. Sånn... nok uhemmet skryt over hvor mye bedre resultater man får om man legger noen ekstra kroner i det hos en fagfotoforhandler som har eget laboratorie (de som sender av gårde, tar ikke kvaliteten så tungt. Der man gjør det selv, ønsker man å stå for kvaliteten). Bildene og minnene dine er verdt såpass, ikke sant? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Man kan være både heldig og uheldig både på postordre og i en skikkelig butikk, men det er som oftest best fra butikkene som kan jobben sin. Men man kan være heldig på nettet også. Jeg sendte bilder fra min fars syttiårsfeiring til Elkjøp, og resultatene ble i alle fall langt fra uskarpe. De var faktisk helt ok til mine foreldres album. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Jeg fikk noen bilder fra Japan Photo i dag. Sånn ekspressfremkalling eller hva de kaller det. Popper ut av maskinen i det du trykker OK. Vel, det var hvertfall bare tull. Mer eller mindre alle bildene ble alt for mørk (jeg har sett de på flere forskjellige skjermer, så det skal ikke være bildene som er problemet). I tillegg ble fargene overdrevet og glorete. Canonprinteren (husker ikke mod.) hjemme gjør hvertfall en langt bedre jobb. Er første gang jeg får bildene framkalt i butikk, så det kan jo være jeg rett og slett forventet for mye. Vil det bli betydelig bedre resultat om jeg velger ukesframkalling? Jeg mener, det bør jo det, men printeren hjemme bruker jo ikke stort lengre tid enn den maskinen i butikken. Og en ting til jeg lurer på; kan de glorete fargene komme av at jeg har behandlet bildene på pc først? For de som lurer på hvorfor jeg ikke bare brukte min egen printer: tomt for blekk og fotopapir. Endret 21. juli 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Erfaring Foto-Knudsen: Nettløsning: Bra, lar en laste opp direkte fra en katalog på maskinen, fungerte helt topp. Bestilling: + Enkelt og greit, velger fra dine "album", så for min del, alle de bildene jeg hadde lastet opp. - Ingen mulighet for å velge etterbehandling av bildene. Som for min del var en kjempeminus. Alle mine bilder var ferdig justert med curves og oppskarping, og da gjør det seg SVÆRT dårlig når FK automatisk legger på en S-kurve på alle bildene. Generelt ble alle de mørke områdene på bildene sorte så godt som uten tegning, og himmelen som jeg hadde fått litt ekstra kontrast i med litt brattere kurve i de lyse områdene, ble blass, da S-kurven nullet ut dette. På "normale" bilder der motivet er i fokus og "that's that", så ble bildene bra, men spesielt litt mørke bilder f.eks. av solnedgang, ble helt sorte i de mørke områdene. Her har andre fotobutiker bedre muligheter, mener f.eks. Eurofoto har valg for justering av bildene, der "Ingen" er ett valg. Bildene: + Generelt bra bildekvalitet, sett bort fra det som er skrvet over. - Beskjæring av bilder...ja, det skjer. Jeg hadde 3 bilder som var utover 2:3 i format (10x15cm), og jeg tok det rett og slett for gitt at de bildene ble levert med hvit kant øverst og nederst, og bestilte dem derfor i 13x19 for å ha noe å kutte på, uten av bildene ble veldig lave. Eneste jeg fikk var bilder som var 13 cm høye, og 19 brede...og ett av bildene var av 3 personer, og kun personen i midten kom med...DET ER FOR DÅRLIG, for det ble ikke gitt noe informasjon om at bildet ble kuttet, og da forventer jeg rett og slett å få hele bildet i en skalering som passer inn på fotoarket. Fra annen bildekjede har jeg fått tilsvarende bilder strukket, f.eks. til 10x20cm slik at hele bildet har kommet med, uten pristillegg. Pris: 1 kr/bilde ved 100+ bilder er det ingen ting å si på. Ved henting i nærmeste FK butikk er det heller ingen fraktkostnad. Totalt: Terningkast 5 for bilder rett fra kamera eller terningkast 2 for bilder som har vært innom redigerinsprogram for justering, "crop'ing" etc. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Vil det bli betydelig bedre resultat om jeg velger ukesframkalling? Jeg mener, det bør jo det, men printeren hjemme bruker jo ikke stort lengre tid enn den maskinen i butikken. Og en ting til jeg lurer på; kan de glorete fargene komme av at jeg har behandlet bildene på pc først? Leverer du bilder til "vanlig" kjemibasert fremkalling, så får du stort sett ganske ok resultater, og spesielt hvis du leverer et seriøst sted hvor de fortsatt har laboratoriet i tilknytning til selve butikken (Japan Photo har kuttet ut egne laboratorier i butikkene). I slike tilfeller blir express-fremkalling (på ca. 1 time) like bra som om du venter noen dager. Og stort sett mye bedre enn slik sublimeringsprint som man normalt får ved bruk av slike selvbetjeningskiosker som kompenserer for dårlig kvalitet ved å legge til ting de tror folk vil ha, som falsk skarphet, glorete farger osv... Samtidig blir det mye billigere enn å kjøpe papir og blekk til egen printer. Endret 21. juli 2008 av Super8 Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Brukte Lefdal i Oslo før (var billigst) ... men nå var jeg lei demmes service. Trekke kønummer, vente vente vente og så alt registreringstullet før jeg skal i kassa. Nei, har gått over til ELKJØP (henter det i butikken i SKIEN) - det er behaglig. Nå bildene er ferdig, får jeg email og kan bare hente dem rett i kassa! DEILIG DET!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå