Gå til innhold

Vista eller XP?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du trenger Windows kan du like gjerne kjøpe med Vista. Med mindre de spillene du skal bruke ikke funker godt med Vista da... Men sørg for at du får med en OEM installasjonsdisk og ikke en gjennopprettingsløsning. Jeg har både XP og Vistalisens men bruker bare Vista for å sjekke det ut. Så snart det er testet ryker det ut av maskinen igjen.

Etter å ha ryddet litt i Vista (fjernet ymse autoppstarter osv osv) fungerer Vista greit det, men ryddejobben er etter mitt syn helt nødvendig for at det skal kjøre fornuftig. Du bør vel også unngå Norton, Adobe, RealPlayer, Logitech software osv - jeg valgte AVG antivir og FoxIT reader som ikke er plagsomme for ressursene. Brannmuren i Vista ser ut til å kjøre i stealth - ser ok ut. Uansett vil jeg sterkt anbefale deg å velge deg en versjon av hver type program du bruker, og ikke installere/avinstallere hele tiden. Da kjører Windows vesentlig bedre.

Dersom du ikke har spesielle behov mht spill kan du spare deg noen lisenskroner ved å bruke Linux - OpenSuse 11 KDE 4 begynner å bli veldig bra. Misforstå meg rett - poenget var bare at selv en linuxbruker som meg foretrekker Vista fremfor XP. Er ikke meningen å prakke Linux på deg, så det er ikke nødvendig for noen å lage en diskusjon for/mot bla bla bla i denne posten :)

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Noen, som for eksempel bedriften jeg jobber i, mener Windows Server 2008 klarer jobben best om man er ute etter stabilitet og kompatibilitet med ny maskinvare. Etter å ha forkastet Vista på grunn av mystiske kræsj, kjører til de nye typografmaskinene våre - til alles fornøyelse - WinServer 2008. Solid som satan, med Hyper-V-støtte for et par legacyprogrammer som 4 kjerner og 8GB herlig minne driver glatt som i gamle amigadager.

Ein interessant artikkel om dette:

"The myth of Windows “Workstation” 2008"

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=2245

Lenke til kommentar

Magnusb, interessante betraktninger i den blogposten, spesielt for hjemmebrukere. Det understreker samtidig litt av poenget med at vår bedrift valgte å kjøre W2K8S framfor vista - Windows 2008 Server er ikke Vista, kommer ikke med juletrelys og fontener, og hindrer folk i å installere en god del skrap. I en bedriftssituasjon er dette store fordeler.

Man kan alltids ghoste oppsett hver natt og således sitte på en konstant ren Vista - vi ghoster allerede XP-klientene med ujevne mellomrom - men en slik løsning medfører også andre ulemper, spesielt når man har mange unntak i et ellers relativt strømlinjeformet standardoppsettsregime.

Anvil, W2K8S er ikke basert på Vista, og det at sluttbrukersystemet Vista og tjenersystemet Windows 2008 Server begge kommer fra NT-kodebasen betyr heller ikke at de er identiske operativsystemer.

Vi har hatt svært dårlige erfaringer med stabiliteten til Vista på våre fem saftigste arbeidsstasjoner, som alle kom på plass etter SP1. Samtidig har vi hatt svært gode erfaringer med W2K8S. Vår løsning er selvfølgelig ikke den eneste eller den beste i alle situasjoner, bare en konsekvens av vår subjektive erfaring som vi har gjort oss helt uavhengig av hvor merkelig andre måtte synes den er.

Vil og trekke fram Hyper-V, som funker så godt at jeg nesten har vanskelig for å tro at det er et Microsoft-produkt ;) Det lar oss parallellkjøre to gamle og sære systemer uten at det går ut over verken ytelse eller - såvidt vi har opplevd - stabilitet.

Lenke til kommentar

@pie0pah

At Server 2008 er bygget på Vista var en uheldig formulering men poenget er at de deler samme kodebase og alle nyvinninger som man først så i Vista.

I bruk ser man dette godt, den største forskjellen ligger i GUI, dvs mangel på alle effekter m.m.

Se forøvrig en grei oppsummering på Wikipedia og denne hos Microsoft.

Utdrag fra Microsoft.

"Windows Vista and Windows Server 2008 originally started as part of a single development project."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...