Gå til innhold

Vista eller XP?!

Anbefalte innlegg

Driver å ser etter en ny PC, og da står jeg foran dilemmaet vista eller XP...

Har hørt mye rart om Vista, f.eks at de bruker store mengder av krafta di på å søke etter ulovlig nedlastede filer på din data, og at de videre rapporterer om dette (kan være en bløff, men jeg har nå hørt det...). Har også hørt at Vista sluker så mye kraft av maskinen din at det er latterlig og at det derfor er liten vits i å investere i Vista.

På pro-vista siden har jeg derimot hørt:

- Visuelt fint

- Bra sikkerhet

Hva synes dere, bør jeg satse på vista og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har hørt om at de søker gjennom maskina di, og rapporterer nedlastingene dine osv er bare tull.

Men at vista krever mer system ressurser derimot, det er det ingen tvil om.

Men om du nå driver å ser etter en ny PC, og det er en ferdig bygget PC, så er de for det meste laget for å kunne kjøre vista uten større problemer.

Lenke til kommentar

XP Pro er nok ikke feilfri heller er jeg redd for og nå når supporten er borte må det vel være på tide å begrave den gamle slitern fra 2001.

edit:supporten er ikke helt borte men salget er stoppet for n'te gang ;-)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg gikk over til Vista platformen for ca 1.5 år siden og angrer ikke et sekund.

Nå bruker jeg XP enda i VM og det fungerer meget bra.

Jeg har hatt en og annen blåskjerm i forbindelse med hardware feil men de kan jeg telle på en hånd.

Det er vel ingen som påstår at ikke Vista krever mere en XP (noe den gjør) men stabiliteten kan man ikke klage på.

Lenke til kommentar
XP Pro er nok ikke feilfri heller er jeg redd for og nå når supporten er borte må det vel være på tide å begrave den gamle slitern fra 2001.

edit:supporten er ikke helt borte men salget er stoppet for n'te gang ;-)

Salget er ikke stoppet. Flere som selger pc'r med XP frem til hvertfall 2010.

Lenke til kommentar

Om du verkeleg vil, kan du slå av ein del av dei ressurskrevjande prosessane i Vista. Sjølv set eg pris på indekseringa, td. Det går veldig raskt å søkja i 850gb filar.

Det er og mykje som er gjort for å gjera Vista tryggare enn XP, emn det er jo ikkje slikt ein ser til dagleg. Du skal vel ha systemet nokre år, og det kan vera dumt å gambla på tilbakekompatibiliteten til komande soft- og hardware.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Vista av forskjellige grunner.

Det er litt bugget selv med sp1, men tenk at vista har et potensiale. XP er på vei ut, det er derfor nesten alle pcene som blir solgt har nettopp vista. Designet på Vista er også veldig mye bedre (etter min mening) XP ser nesten tegnet ut. Har vel uansett ikke så mye å si.

Hvis du tenker litt fremover så vil vel de fleste programmene være laget til Vista, og kanskje ikke vil funke på XP.

De ryktene du har hørt om vista er iallefall feil.

Lenke til kommentar

Mer support til Vista nå. Siden nesten alle pcer selges med Vista. Og vis du ikke kjøper med vista så står det mellom Linux(Som du bare får i USA enda) eller ingenting. XP blir å dø ut etter 1-2år nå, så jeg ville ha kjøpt Vista.

Lenke til kommentar
Mer support til Vista nå. Siden nesten alle pcer selges med Vista. Og vis du ikke kjøper med vista så står det mellom Linux(Som du bare får i USA enda) eller ingenting. XP blir å dø ut etter 1-2år nå, så jeg ville ha kjøpt Vista.

Øhm... ein får då kjøpt PC'ar levert med Linux i Noreg?

Lenke til kommentar

En normal hjemmebruker som kjøper ny maskin og bruker standard ny hardware og software (spill, office, medieavspiller etc) kan like gjerne kjøpe med Vista. Finnes ingen gode grunner for å kjøpe XP i stedet for Vista. Unntaket er om man har en fungerende XP-lisens som man kan bruke, da er det ingen grunn til å bruke ekstra penger.

For "raringer" som meg hvor investeringene i hardware/software skal tjene seg inn og som har litt av hvert av sær programvare og hardware (tildels med år på baken) er Vista mer eller mindre ubrukelig.

Lenke til kommentar

Ok skjønner, men hvordan er det med gamle spill. Er det sånn at gamle spil ikke kan kjøres på vista eller noe sånt?

- Uansett... Da satser jeg på Vista.

MEN: driver å skal kjøpe PC nå, å da står jeg mellom valget:

en 7 tusenkroners grei PC: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10169

Eller en 12 000 (etter jeg har lagt på litt greier) kroners pc: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10238

Er det verdt de ekstra pengene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...