Gå til innhold

Er det galt å selge sigøynerburgere?

Anbefalte innlegg

Merk at det ikke er sigøynerne selv som protesterer eller er sensitive for dette. Det er noen som sitter på en kontor, tvinner tomler og pønsker ut lure ting som har bestemt på deres vegne at de skal være sensitive... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Italiensk salat? Franskbrød? Gresk salat?

Kanskje alt dette bare er oversensitivitet? Blir bare latterlig...

Kanskje man blir litt sensitiv for slike ting når man har blitt forfulgt i århundrer?

Det er ikke sigøynerene som reagerer her i dette tilfellet, det er Likestillings- og diskrimineringsombudet som mener det

Lenke til kommentar

Det er Likestillings- og diskr.ombudets privilegium å synse om hvilke grupper som er "svake" og som trenger vern mot oss sjåvinister. Det er ikke tale om å håndheve et regelverk som gir alle grupper lik status, selv om det vel er nettopp dette som er likestilling. Det er jo tydelig: Ombudet vil ha seg frabedt at matvarer kobles mot sigøynere overhodet, uansett om man bruker det politisk korrekte ordet "rom" eller det normale ordet "sigøyner." Dette gjelder så vidt skjønnes utelukkende denne folkegruppen.

Sigøynerne selv har ikke uttalt seg i samme retning som ombudet, snarere tvert imot. Men det er ikke så relevant, siden poenget egentlig ikke er hva som faktisk diskriminerer dem - poenget er at Ombudet skal skape sin egen bisarre virkelighetsoppfatning, og forsøke å bre denne utover.

Lenke til kommentar

Kanskje man blir litt sensitiv for slike ting når man har blitt forfulgt i århundrer?

Det er ikke sigøynerene som reagerer her i dette tilfellet, det er Likestillings- og diskrimineringsombudet som mener det

Nå er jeg ikke nødvendigvis enig i ombudet her, men jeg kan alikevel på en måte skjønne at de ikke vil at sigøynere skal trakasseres med tanke på historien deres.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å finne noe ut om den faglige bakgrunnen til ombudets ulike ansatte. Intet var å finne. Imidlertid er det interessant å se på sammensetningen av kollegiet:

32 kvinner.

6 menn.

4 ukjente (hvorav hele 3 med ikke-norske navn).

Slik står det altså til med likestilling der i gården. Herregud, de BER jo om å ikke bli tatt seriøst!

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke nødvendigvis enig i ombudet her, men jeg kan alikevel på en måte skjønne at de ikke vil at sigøynere skal trakasseres med tanke på historien deres.

Når ble det trakassering å nevne en gruppe? Og er det ikke positivt bli assosiert med en matrett, og ikke bare jævelskapen de driver på med ellers?

Lenke til kommentar

Trakaseres? At en burger heter sigøynerburger er vel ikke trakasering, hva er det som er trakaserende med sigøynerburger i motsetning til italiensk salat? eller kinakål?

Endret av thadon
Lenke til kommentar

Kan heller ikke fatte og begripe hva som er trakassering med dette. Er det noen spesielle mat-tradisjoner sigøynerne har som gjør at de tar sterkt avstand fra burgere? Har de noen religion som sier at det er forboudt å nevnte "sigøyner" i sammenheng med mat? Jeg syntes faktisk burgeren også så kjempegod ut....

Kan noen forklare nærmere hva som er trakasseringen her?

Lenke til kommentar
Merk at det ikke er sigøynerne selv som protesterer eller er sensitive for dette. Det er noen som sitter på en kontor, tvinner tomler og pønsker ut lure ting som har bestemt på deres vegne at de skal være sensitive... :thumbdown:

Leste en eller annen plass nå nettopp at en organisasjon for afrikanske ungdommer i Norge reagerer på at det finnes et kryddermerke som heter Black Boy.

Og det er faktisk ikke så mange årene siden etiketten på sukkerkulør, dere vet sånn svart guffe noen bruker for å jukse farge i sauser o.l., var preget av en lubben liten negergutt. Opps... Jeg mente gutt fra afrika. Og merket var "Negro". Slik er det ikke lenger.

Men apropos diskriminering av grupperinger. Hvis sigøynerburger er for drøyt, hva med bergensk fiskesuppe da? Og berlinerboller?

Werner

Endret av wernie
Lenke til kommentar
Ja, det var hun som også dummet seg ut med å si at Harstad kommune brød loven ved å betale ingeniører bedre enn sykepleiere.

Jeg fatter ikke hvordan slike folk klarer å få seg bra betalte jobber. Hørte jeg kvotering?

Lenke til kommentar
Kan noen forklare nærmere hva som er trakasseringen her?

Om Ica hadde skrevet "... Burgeren som bare tigger etter å bli spist" så kunne jeg forstått det, men det var altså ikke tilfellet her.

Hehe, ja. Rasende morsomt, men sikkert litt over kanten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...