Gå til innhold

Er det galt å selge sigøynerburgere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg får litt følelsen av en du skal ikke komme her-mentalitet i denne tråden. Dere ser ut til å mene at dere har rett til å kalle folk hva dere vil,

Nei, vi mener vi har rett til å kalle mat hva vi vil.

Som niggerburger? Negerkrydder? Sotrørpølse?

Lenke til kommentar
Hva med robertaas' rasistbrød? Er det greit? Eller føler du deg truffet?
Ingen som kjenner meg har noengang omtalt meg som rasist så jeg ville ikke følt meg truffet av "rasistbrød", men å uten tillatelse bruke navnet til en person for et produkt er å gå over streken.

Disney har måtte gå gjennom gamle filmer og sensurere ganske mye, dette er langt fra det verste:

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

OK. Så utgangspunktet ditt er at alt er greit og at de som føler seg støtt, fornærmet eller truffet har seg selv å takke? Jeg er forsåvidt enig i at produsenter bør få kalle produktene sine hva pokker de vil, men jeg mener også at om produktnavnene støter noen så burde produsenten vurdere navnet på eget initiativ. Det er normal folkeskikk.

Lenke til kommentar

Poenget er at det er ikke nødvendig å komme opp med nye navn som inneholder skjellsord og lignende. Når det gjelder gamle navn som er godt innarbeidet og har eksistert i flerfoldige år,er det ingen grunn til å fjerne disse bare fordi enkelte føler seg truffet.

Lenke til kommentar
Jeg får litt følelsen av en du skal ikke komme her-mentalitet i denne tråden. Dere ser ut til å mene at dere har rett til å kalle folk hva dere vil,

Nei, vi mener vi har rett til å kalle mat hva vi vil.

Som niggerburger? Negerkrydder? Sotrørpølse?

Ingenting i veien med Negerkrydder, neger er ikke et skjellsord.

Lenke til kommentar

Man bør kunne kalle produktet sitt hva som helst, så lenge det ikke strider med opphavsrett og lignende. Om noen har lyst å selge jødepølser eller naziburgere så bør de få lov til de. Det er kun utrolig dårlig(?) markedsføring.

Lenke til kommentar

Minner meg litt om bråket rundt utenlandske flagg i toget 17. mai. En reporter var så lur at han tok tur til en skole hvor å spørre en gjeng 1-2-3-generasjons innvandrere hve de syntes. De sa alle at det var norges nasjonaldag og at det da var helt naturlig med norske flagg... de syntes hele debatten var merkelig.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å høre på hva Likestillings- og diskrimineringsombudet sier. Nyansert og logisk tenkning er ikke ombudets sterke side. Til gjengjeld er de veldig flinke til å drive regelrett synsing. Jeg har hatt den tvilsomme gleden av å lese gjennom noen av ombudets saker, og som jusstudent kan jeg si at ombudets kompetanse virker temmelig skral.

Derfor er jeg kommet til at ombudets uttalelser ikke bør regnes som annet enn støy i den offentlige debatten. Og støy blir mindre plagsom dersom en søker å ignorere den. Dessverre har ICA valgt en annen løsning, nemlig å bøye seg for dette tulle-organets vilje.

I denne saken er det altså sigøynerburgere som ikke kan tolereres. Nå synes visst ombudet å mene at ordet "sigøyner" er ille, i strid med vanlig språkforståelse. Grunnen til dette kan en bare lure på. Jeg for min del vil tippe at ombudet mer eller mindre bevisst stempler dette vanlige og helt kurante ordet som rasistisk fordi de da får langt flere anledninger til å rette pekefingeren mot dem som da med ett blir som syndere mot denne politisk korrekte nytalen.

Pussig er det dog at ombudet ikke ville like "rom-burgere" noe bedre, siden "rom" jo er nytale for "sigøyner". Skal det da være forbudt å knytte nasjonalitetsbetegnelser til matvarer generelt? Er det det ombudet mener? At f.eks. "franskbrød" og "mexicansk gryte" skal forbys?

Eller begrenser dette tabuet seg til visse folkegrupper - som sigøynere, negre etc.? Hvorfor skal imidlertid noen nasjonaliteter særbehandles slik? Sist jeg sjekket, var det nettopp det som var rasisme: Å behandle noen folkegrupper annerledes enn andre.

Lenke til kommentar
Nå tar dere vel litt av ? :)

Men denne dumme saken her har jo gått så langt at ICA vurderer å fjerne black-boy krydder til og med. Det som har vært et såpass merkenavn innen krydder. Syns det blir for dumt.

Hvis ICA nekter å kjøpe inn Black Boy, ender det nok med at produsenten som eier varemerket endrer på navnet. De vil jo ha sin flik av markedet de også.

Ellers er det jo mange produkter og varemerker som heter viking ditt og datt. Er ikke de ekstremt diskriminerende? Det er jo fornærmende mot vårt felles opphav. Og bare så det er klart, "viking" gir klart negative assosiasjoner. Hvem var det som plyndret og voldtok rundt om i Europa i århundrer? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...