Timeo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2538823.ece Likestillings- og diskrimineringsombudet mener det er diskriminerende ovenfor minoriteter å selge "sigøynerburger" og "signøynerkrydder". Personlig ser jeg ikke hva som er så diskriminerende med dette, de har jo f.eks. indianerpølsebrød og indianere er jo også en minoritet, men må innrømme at jeg f.eks. ville stusset dersom jeg så Negerkoteletter til salgs i kjøttdisken, så det er jo litt uklart hvor grensen går. Hva mener dere? Endret 14. juli 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
thadon Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hva? er sigøyner ment negativt? Dette var noe nytt for meg. Snart er det vel ikke lov til å beskrive noen med annen bakgrunn\hudfarge uten at man er diskriminerende Lenke til kommentar
isbit Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Dette må da være helt greit! Hvorfor skal man ikke kunne kalle opp en matrett etter en minoritet? Jeg hadde vært stolt om jeg bodde i India og det kom nordmann-burger i butikken. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Det er visst Rom-folket som er den riktige betegnelsen. Fakta:Fra sigøyner til romRom, etnisk gruppe som tidligere ble betegnet som sigøynere. Betegnelsene roma (flertallsform av rom) og rom benyttes også, men i Norge er formen rom valgt som den offisielle betegnelsen. Den brukes på varierende måte, dels i snever forstand om grupper som benytter rom som egenbetegnelse (hovedsakelig fra Øst-Europa), og dels i videre forstand om grupper i Vest-Europa som har røtter tilbake til innvandringene til Europa på 1300- og 1400-tallet, men som ikke bruker rom som egenbetegnelse, som for eksempel sinti (Mellom-Europa) og kaale (Finland). Kilde: Leksikonet Store Norske Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Jeg vil tolke navet dit henn at det henspiller på burgere lagd etter sigøyner oppskrift, eller burgere på sigøner vis. Blir det samme som f.eks thai mat. Sigøyner krydder = en krydder blanding ofte brukt av sigøynere i deres matlaging. Men man kunne kanskje å omformulert navnet litt, kanskje "Hamburger etter sigøyner oppskrift". Men for de som leser sigøyner som noe negativt så blir det vel feil uannsett hvordan det er ment. Edit: Men er ikke en hamburger en hamburger ? Kunne jo bare kalt det for "hamburger i hickory marinade", er litt mer direkte og litt mer informativt for hva produktet består av. Endret 14. juli 2008 av Crowly Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 De blir diskriminerte enkelte steder i europa, så derfor er det uetisk å selge sigøynerburgere, mener Likestillings- og diskrimineringsombudet. Blir det ikke det samme som å selge slave-pølser eller lignende? Omstreifer-pizza, er det jo ingen som hadde godtatt. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Ateist-burger? Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
thadon Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Ateist-burger? Hvorfor ikke? Burger etter ateistisk oppskrift? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Ateist-burger? Hvorfor ikke? Tviler på at det hadde blitt godtatt av Likestillings- og diskrimineringsombudet, og hvertfall ikke f.eks. Allah-Brus. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Edit: Men er ikke en hamburger en hamburger ? Kunne jo bare kalt det for "hamburger i hickory marinade", er litt mer direkte og litt mer informativt for hva produktet består av. Jo, men det jo vel også forståelig at ICA vil øke salgstallene ved å gi produktene eksotiske navn. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det burde vel egentlig være greit, men i disse dager har sigøynere som minoritet vært veldig utsatt, og da skal man gjerne være politisk korrekt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Sigøyner kommer fra tysk som har betydningen "omreisende tyv". Hvem er det egentlig som klager? Sigøynerne skjønner ingenting uansett, det eneste de vil er å dytte koppen sin opp i fjeset på alle som tar et skritt ut av døren. Det er vel fortsatt mulig å kjøpe jødekaker? Er det ingen som reagerer på det navnet? Endret 15. juli 2008 av Abigor Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Personlig så ser jeg ikke på "sigøynerburger" som noe mer uvanlig eller krenkende enn "gjesterull", men jeg har forståelse for at noen kan se på dette som en fornærmelse. Spesielt hvis denne retten ikke smaker "godt". Men en ting er jeg overbevist om og det er at ICA som kjede ikke hadde til intensjon om å fornærme noen når de valgte navnet. Det er jo å skyte seg i foten å fornærme kunde- og dermed livsgrunnlaget sitt. Jeg mener også at man bør vise ekstra hensyn til minoriteter, spesielt minoriteter som har vært utsatt for negativ behandling tidligere. Men dette må være gjensidig. Desverre så er det flere minoritetsgrupper som misbruker tidligere diskriminering for å tjene personlig på det selv om diskrimineringen ikke rammet dem selv. Ikke misforstå, det finnes også personer som dette i majoritetsbefolkningen og jeg ville tro at det finnes slike i alle folkegrupper som vil utnytte et system, hensyn eller liknende til å tjene på det selv om de ikke har lidt noen negativ konsekvens av det systemet er satt på plass for å rette opp i. Til syvende og sist så handler dette om tolleranse opp mot ære og selvhøytidelighet. I et samfunn så må man tollerere at folk er forskjellig. Man må også tollerere at andre stiller spørsmål eller gjør ting som kan virke fornærmende eller ærekrenkende med mindre det er gjort kun for fornærmelsens del. Det mest nærliggende eksemplet på en slik situasjon er Muhammed-tegningene. Her er de samme tegningene forsvarlige og uforsvarlige i forskjellige situasjoner. * Tegningene er ment brukt i en barnebok. Barnebøker er tradisjonelt fylt med illustrasjoner. En bruk av et slikt bilde vil jeg mene er forsvarlig. * Jyllands-posten trykket 12 bilder av muhammed i en historie om hvordan forfatteren hadde problemer med å finne en illustratør. Slik jeg har oppfattet det ble det fremstilt som om det var en konkurranse. En slik bruk ser jeg ikke som forsvarlig. * Andre aviser trykket disse bildene som faksimile for å kommentere reaksjonene. Dette er legitim bruk av bildene. Det er en spisset parallell å trekke da "sigøynerburger" ikke strider med noen religiøse forbud, men det handler om ære mot tolleranse. Man må tollerere at ikke alle gjør og tenker som en selv, men man skal ikke gå av veien for å fornærme andre. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det er vel fortsatt mulig å kjøpe jødekaker? Er det ingen som reagerer på det navnet? Ikke alltid. For der jødekakene pleide å ligge, ligger det nå noe nesten helt identisk - det eneste i butikken uten et håndskrevet skilt ved siden av. - Er det der jødekaker? spør jeg. - Nei, vi kaller dem ikke det. - Hva kaller dere dem da? - Vi har ikke noe navn på dem, men de likner litt på kakemenner. - Men de er ikke kakemenner, er de vel? - Nei. - Hva sier folk når de skal ha dem, da? - Vel. Vel, de kan jo peke. - Men når noen ber om jødekaker, da skjønner dere hva de mener, ikke sant? - Ja. Men nå ble fenomenet "jødekake" etablert på 1700-tallet mens antisemittisme først ble definert på slutten av 1800-tallet. Da blir det en litt annen sak siden det nå har med tradisjon og sedvane å gjøre. Men jeg kan forstå at enkelte kan oppleve "jødekake" som krenkende og igjen så har det med situasjonen det brukes i. Men det å fortsette å kalle noe med et navn man har brukt er anneledes enn å lage et nytt produkt med et navn som kan virke krenkende. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Sigøynerne skjønner ingenting uansett, det eneste de vil er å dytte koppen sin opp i fjeset på alle som tar et skritt ut av døren. Hva er det slags fordomsfulle og generaliserende uttalelser?! Himmel og hav. Ellers er jeg egentlig enig i at det var lite gjennomtenkt fra ICAs side. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Venter bare på "Etnisk hvit hetrofil nordman - burgeren" Da kan jeg også protetere og kræve erstating som de andre minoritetene i landet. Endret 15. juli 2008 av Patrol_33 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Fordomsfull? Er jeg fordomsfull hvis jeg tenker "han er en fattig tigger" hver gang jeg ser en sigøyner? Eller har jeg tatt lærdom av alle sigøynerene jeg har observert? Finnes det sigøynere i Norge som ikke er her på grunn av at det er gode muligheter for å tjene penger på tigging? Det er kun en grunn til at de sprer seg, kun en grunn! Hvem er det egentlig som har klaget på ICA sine "sigøynerburger"? Sigøynerne selv forstår ikke norsk, så de klager hvertfall ikke. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Tror jeg skal prøve en sånn på grillen når sola titter frem igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå