wr3cker Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har akkuratt sakt opp jobben og har 1 mnd med oppsigelsetid, problemet er at jeg klarer ikke å jobbe ut... jeg sa til sjefen at jeg skulle til legen til torsdag, da sjønte jo han at jeg skulle skaffe sykmelding... så sa han at vist jeg gjore de så kunne han nekte sykmeldinga og vist jeg bare var heime ( med sykmelding ) så skulle han skaffe en ny en som kunne jobe og jeg MÅTTE betale lønna til den personen! vist ikke ville han gå til advokaat:S har han rett til å avslå ei sykmelding? under noen som helst omstendigheter? Lenke til kommentar
granny Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Heldigvis så er det nå leger som sykmelder da... ikke arbeidsgiver (eller den ansatte for den saks skyld..) Han kan nok ikke nekte å godta sykmeldingen nei, og plikter å betale deg lønn i arbeidsgiverperioden. Lenke til kommentar
wr3cker Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Heldigvis så er det nå leger som sykmelder da... ikke arbeidsgiver (eller den ansatte for den saks skyld..) Han kan nok ikke nekte å godta sykmeldingen nei, og plikter å betale deg lønn i arbeidsgiverperioden. nei hehe:P så de kan ikke bli noen konsikvenser vist jeg sykmelder meg? ( så lenge jeg ikke lyger selvsakt ) men han snakka noe om at vist jeg reiste så måtte han leige en ny til å jobbe fo meg å de MÅTTE jeg betale for:S stemmer de? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 hva sjefen din sier kan du bare drite i. har du sykemelding så har ikke sjefen noe han skulle ha sagt, da kan du være hjemme... Lenke til kommentar
wr3cker Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 ok:) Takk for hjelpen begge to;) Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Arbeidsgiver har full anledning til å nekte og godta sykmelding. Dersom du da ikke møter til jobb og han ikke betaler deg lønn, kan det bli rettsak. Dette er i 99,9% av tilfellene ikke gunstig for arbeidsgiver.. Lenke til kommentar
wr3cker Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Arbeidsgiver har full anledning til å nekte og godta sykmelding.Dersom du da ikke møter til jobb og han ikke betaler deg lønn, kan det bli rettsak. Dette er i 99,9% av tilfellene ikke gunstig for arbeidsgiver.. jada driter i om han ikke gir meg lønn for jeg orker bare ikke mere:P.. men kan han liksom kreve erstattning for at han må leie inn folk fordi jeg er borte? uansett om jeg er sykmeldt? de er liksom ikke sånn at vist jeg sykmelder meg så kommer de ei jækla regning i posten? Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Jo i teorien, ettersom dere har et kontraktfestet arbeidsforhold som du bryter. Men pga. at arbeidsgiver, som er den sterke part, stiller svært svakt i slike saker ønsker de aldri å lage noen sak ut av slikt.. Arbeidsgiver må da bevise at du var arbeidsfør i perioden, selv om legen din sier at du ikke var det. Han stiller dermed, som sagt, svært svakt.. Endret 14. juli 2008 av WiiBoy Lenke til kommentar
wr3cker Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Jo i teorien, ettersom dere har et kontraktfestet arbeidsforhold som du bryter. Men pga. at arbeidsgiver, som er den sterke part, stiller svært svakt i slike saker ønsker de aldri å lage noen sak ut av slikt.. Arbeidsgiver må da bevise at du var arbeidsfør i perioden, selv om legen din sier at du ikke var det. Han stiller dermed, som sagt, svært svakt.. ok men tru du at de kommer til å bli noen problemer når jeg har sykmelding fra legen og slutter når den gjelder? når LEGEN mener at jeg ikke skal jobbe? sjefen har vel 0 sjangs i å komme igjenom med noe sånt tull? for da hadde de jo vert ille..! Lenke til kommentar
granny Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Høres helt utenkelig ut at en arbeisgiver nekter å godta en sykemelding...tror nok han bare sier det for å skremme deg jeg. Noe annet er vel at han kan gjøre det surt for deg når du søker andre jobber og han blir kontaktet. Hvis det ikke er medisinske grunner til at du ønsker å bli sykemeldt så hadde det nok vært det beste for deg om du "orket" å jobbe ut oppsigelsestiden. Du kan jo lese litt mer her: http://www.nav.no/page?id=671 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Men sjefen kan kreve å få vite grunnen til bortfallet vist det misstenkes at det ikke er grunnet sykdom. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Høres helt utenkelig ut at en arbeisgiver nekter å godta en sykemelding...tror nok han bare sier det for å skremme deg jeg. Noe annet er vel at han kan gjøre det surt for deg når du søker andre jobber og han blir kontaktet. Hvis det ikke er medisinske grunner til at du ønsker å bli sykemeldt så hadde det nok vært det beste for deg om du "orket" å jobbe ut oppsigelsestiden.Du kan jo lese litt mer her: http://www.nav.no/page?id=671 Stemte til en viss grad, men NAV er de som avgjør: [/ Kan arbeidsgiver nekte å godta en sykemelding?Arbeidsgiver har et selvstendig ansvar for å følge folketrygdlovens bestemmelser om rett til sykelønn. En leges sykmelding har status som rådgivende dokument, og ikke et forvaltningsvedtak eller krav om utbetaling av penger. Dette betyr at dersom arbeidsgiver har saklig grunn til å tro at fravær IKKE skyldes arbeidstakers egen arbeidsuførhet pga. sykdom eller skade, så skal arbeidsgiver IKKE betale ut sykelønn. Et slik saklig og observerbart grunnlag kan være alt fra åpenbar atferd som tyder på løgn og snusk (f.eks. observert rusmisbruk, deltakelse i konkurranseidrett etc.) til feilaktig forståelse av loven (f.eks. at ektefellen er syk og ikke den ansatte). Se folketrygdlovens § 8-4 første ledd. Dersom en velger å holde igjen utbetaling av sykelønn i arbeidsgiverperioden, bør man opplyse arbeidstaker om at det er mulig å klage vedtaket en som arbeidsgiver har gjort inn for NAV. Man bør også, før en iverksetter tiltaket, ta en samtale med arbeidstaker for å klargjøre nærmere om forholdet. Et godt tips er at arbeidsgiver sender et brev til den ansatte hvor de beskriver de faktiske forhold og sender kopi til NAV. quote] Lenke til kommentar
___ Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg har akkuratt sakt opp jobben og har 1 mnd med oppsigelsetid, problemet er at jeg klarer ikke å jobbe ut... jeg sa til sjefen at jeg skulle til legen til torsdag, da sjønte jo han at jeg skulle skaffe sykmelding... så sa han at vist jeg gjore de så kunne han nekte sykmeldinga og vist jeg bare var heime ( med sykmelding ) så skulle han skaffe en ny en som kunne jobe og jeg MÅTTE betale lønna til den personen! vist ikke ville han gå til advokaat:S har han rett til å avslå ei sykmelding? under noen som helst omstendigheter? Sjefen din kan bare gå og grave seg ned, han. Hvis du føler at du ikke kan jobbe, og legen din mener det samme, så har sjefen bare å forholde seg til sykemeldingen din. Nå er det arbeidsgiver som betaler sykepengene dine de første 16 kalenderdagene av sykemeldingen, så du kan jo risikere at han setter seg på bakbeina og ikke vil betale dette, men det må han altså. Hvis ikke, kan du jo ta en telefon til ditt lokale arbeidstilsyn, og fortelle om forholdet. Dette høres ut som en bedrift som kan tenkes å ha en mappe hos det nevnte tilsyn, og blir henvendelsene mange nok kan det føre til tilsyn. Dette har jeg erfaring med fra en tidligere jobb, der bedriftsledelsen herset med oss ansatte i lengre tid. Vi rapporterte om forholdene til det lokale arbeidstilsynet, som til slutt banket på døra, til ledelsens store skrekk. Sjefens trusler om at du må betale lønna til en ny person kan du bare ta det helt med ro. Han har ingen som helst lovhjemmel til å fremme et slikt krav, ei heller vil noen advokat ta jobben med å fremme dette kravet. Tror du kan være helt trygg. Arbeidstakere i Norge har et sterkt vern i Arbeidsmiljøloven. Hilsen Werner Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Jeg har akkuratt sakt opp jobben og har 1 mnd med oppsigelsetid, problemet er at jeg klarer ikke å jobbe ut... jeg sa til sjefen at jeg skulle til legen til torsdag, da sjønte jo han at jeg skulle skaffe sykmelding... så sa han at vist jeg gjore de så kunne han nekte sykmeldinga og vist jeg bare var heime ( med sykmelding ) så skulle han skaffe en ny en som kunne jobe og jeg MÅTTE betale lønna til den personen! vist ikke ville han gå til advokaat:S har han rett til å avslå ei sykmelding? under noen som helst omstendigheter? Sjefen din kan bare gå og grave seg ned, han. Hvis du føler at du ikke kan jobbe, og legen din mener det samme, så har sjefen bare å forholde seg til sykemeldingen din. Nå er det arbeidsgiver som betaler sykepengene dine de første 16 kalenderdagene av sykemeldingen, så du kan jo risikere at han setter seg på bakbeina og ikke vil betale dette, men det må han altså. Hvis ikke, kan du jo ta en telefon til ditt lokale arbeidstilsyn, og fortelle om forholdet. Dette høres ut som en bedrift som kan tenkes å ha en mappe hos det nevnte tilsyn, og blir henvendelsene mange nok kan det føre til tilsyn. Dette har jeg erfaring med fra en tidligere jobb, der bedriftsledelsen herset med oss ansatte i lengre tid. Vi rapporterte om forholdene til det lokale arbeidstilsynet, som til slutt banket på døra, til ledelsens store skrekk. Sjefens trusler om at du må betale lønna til en ny person kan du bare ta det helt med ro. Han har ingen som helst lovhjemmel til å fremme et slikt krav, ei heller vil noen advokat ta jobben med å fremme dette kravet. Tror du kan være helt trygg. Arbeidstakere i Norge har et sterkt vern i Arbeidsmiljøloven. Hilsen Werner Forbausende hvordan enkelte bare hopper over at sykemeldingen er et rådgivende dokument og at arbeidsgiver etter folketrygdsloven kan nekte å godta det, men at det da blir opptil NAV å vurdere saken. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Christian: Det er nok fordi det er slik det stort sett praktiseres. Svært få arbeidsgivere som benytter seg av den retten (eller overhdoet vet at de har den), i og med at de i de aller fleste tilfeller kommer til å tape. Til trådstarter: Om du faktisk er syk, og en uavhengig lege vil konkludere med det samme, så har du ingenting å frykte. Han har ikke rett til å trekke deg i lønn. I slike tilfeller er det godt å være fagorganisert. Får du ikke lønn, ordner stort sett fagforbundet ditt opp i det. Men altså, sjefen har rett til å nekte å godta ei sykemelding. Da kan han holde igjen lønnen for disse dagene, mens saken behandles hos NAV. Du vil derimot stort sett få tilbake lønnen etterpå, og arbeidsgiver vil få smekk på pung. Med mindre sykemeldingen ikke er reell, selvfølgelig, at du ikke faktisk er syk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå