Gå til innhold

Finne hk-erstatning til Maximus Formula DDR2 hovedkort

Julepils

Anbefalte innlegg

Er vell litt erfaringer, personlig vil jeg ikke røre ett MSI hovedkort i det hele tatt.

Altså ikke bare skrot, men skadelig for fingre også...

Men her har du de hovedkortene som i sin tid ble "berømt" for å ta fyr: http://nickhough.blogspot.com/2005/07/msi-motherboard.html

Seriøst? Du greide å finne 1 svidd kort, fra juli 2005...

Vi kan uten videre gå ut ifra, at alle produsenter av hk på denne jord har tilsvarende å vise til. Derfor er det ingen vits i å ta deg seriøst ang. dette tema :no:

Beklager 'Julepils' for off topic - Lykke til med nytt hk! :)

Har vært flere opp igjennom årene.

Det der var fra en eldre blogg faktisk men det var ett annet som årsaken til brannen ble sagt å være overledning i kretsbanene på hovedkortet.

Ellers har MSI vært på topp også i retur av hovedkort og har ALDRI vært kjent for kvalitet heller.

Men men, om du vil ha MSI så er det greit for meg, men jeg advarer i allefall mot de der som jeg tror flere her på forumet er enige i.

Om du ikke kjøper den så kan du sjekke ut den tråden som hører til HW.no sin diskusjon av at MSI klaget over HK designet presset ned prisene så kan du lese litt selv.

Verste med hele HK greia som tok fyr er at MSI prøvde å skyve det hele under en stol og i det hele tatt nektet å ta ansvar.

De 2005 kortene ble sporet til kondensatorer og den generelle syken, ABIT og EPoX hadde samme greia men de tok i allefall ikke fyr slik som MSI har gjort ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ellers har MSI vært på topp også i retur av hovedkort og har ALDRI vært kjent for kvalitet heller."

Var den sånn den setningen var ment eller var det noe skriveleif her?

Virket så 'positivt' først og så helomvendning. : P

Har allerede bestilt P5Q Deluxe, multicom har ikke prestert å sende det enda selv om jeg bestilte i går, og "på døren" levering - men men, blir vel i morgen eller fredag.

Og hvis ikke det skulle løyse problemet så blir det bestilling av ram. : ) UGH.

Lenke til kommentar
"Ellers har MSI vært på topp også i retur av hovedkort og har ALDRI vært kjent for kvalitet heller."

Var den sånn den setningen var ment eller var det noe skriveleif her?

Virket så 'positivt' først og så helomvendning. : P

Har allerede bestilt P5Q Deluxe, multicom har ikke prestert å sende det enda selv om jeg bestilte i går, og "på døren" levering - men men, blir vel i morgen eller fredag.

Og hvis ikke det skulle løyse problemet så blir det bestilling av ram. : ) UGH.

Når du ligger på topp i antall hovedkort som går i retur så er det som oftest ikke positivt ;)

Men tror ikke MSI har den posisjonen idag, etter at nForce til Intel kom så har nok ASUS, EVGA og XFX pluss noen andre produsenter som satset på de brikkesettene der hatt en stor andel retur.

Ellers tror jeg nok at P5Q kortet ditt vil funke bra med rammen forutsatt at du stiller den inn korrekt i BIOS og at den ikke er defekt.

Lenke til kommentar
Men tror ikke MSI har den posisjonen idag, etter at nForce til Intel kom så har nok ASUS, EVGA og XFX pluss noen andre produsenter som satset på de brikkesettene der hatt en stor andel retur.

Det der må være et av de merkeligste utsagn jeg har sett på lenge.

Nvidia og Intel har jo lagd brikkesett i mange år. Du får det til å høres ut som at det er noe helt nytt og at MSI bruker andre brikkesett enn andre produsenter. Har du noen fakta å vise til,eller er dette noe du har tatt ut av luften selv? :hmm:

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
P45, X38/X48 (Samme brikkesett, forskjellen er kun 1600 FSB støtte) og P35 er brikkesett som ligger milevis foran alt Nvidia tilbyr i DDR2 avdelingen.

Må "arrestere" deg en gang til 007CD. ;)

Hvor har du det fra at P45, X38 og X48 er samme brikkesett bortsett fra 1600Mhz FSB på X48?

Det stemmer jo ikke. Intel Desktop Chipsets Comparison Chart

Heh sistnevnte mente jeg IKKE at P45 er samme som X38 og X48, for der er det STORE forskjeller.

MEN jeg mente at X38 og X48 er samme brikkesett! Blir vell litt språktull når man skriver sent på natta og må få avgårde posten mens man har nett (Ustabilt ferienett med 15% signalstyrke er IKKE bra)

Mente brikkesett messig når Nvidia kom med brikkesett til Intel, det var da klusset begynte siden Nvidia var "vant" med å ikke mekke egen minnekontroller, de kom jo fra AMD sin Athlon 64 og der er jo minnekontrolleren integrert i CPU'en.

Men hos Intel var fortsatt det gamle systemet i bruk og de måtte mekke selv, det ble ingen suksess stabilitets messig, og ABIT og Gigabyte takket nei etter en runde med Nvidia hos Intel, helt sikkert av ekonomiske årsaker mens ASUS har virkelig fått jobbe hardt med å knekke koden til brikkesettet og løse problemer.

Nå har jo MSI også utviklet på Nvidia sitt brikkesett men de har ikke hatt noe storsalg og ikke like mye retur som ASUS har hatt med sin "storsatsing"

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Må nesten si at jeg blir litt "provosert" av deg 007CD !

Ikke det at jeg er noen FAN av hverken MSI eller andre.

Har vel gjennom tidene personlig hatt en 4-5 MSI hovedkort og tilsvarende fra Asus .

Og faktisk for meg (i min lille statistikk) har Asus vært de jeg har hatt flest problemer med.

Dette er alt fra BX til KT til nForce type kort opp til dagens.

Faktum er at MSI er en av verdens 3 største leverandør av hovedkort .

Spesiellt da med tanke på at de er OEM leverandør til bla Dell , FSC, HP og andre at de kan ha en høy andel returer er helt naturlig.

Forklaringen er nok (i min oppfatning) er at MSI pga markeds press (og internt press fra administrasjon) kan engineering i noen tilfeller bli pushet til å få produkter ut på markedet "litt for fort".

Dette gir noen ganger såklart utslag i umodne bioser på hovedkort . Samme hovedkort og bios versjon havner hos diverse reviewere (engineerings samples)som gir de tommelen ned mtp overklokking. Dette blir såklart rettet .Oftest i en eller et par senere bios revisjoner . Men publikum sitter da allerede igjen med inntrykket at MSI Nv780i,P35,X38,X48 high end serie hovedkort klokker ræva eter å ha lest reviews som er gjort på engineering samples.

Hovedkortas fysiske design,komponenter og konstruksjonen på disse er det nok ingen ting i veien med .

Å påsta da at de ikke kan "elektronikk" lage kretskort ,blir litt fåfengt å påstå. Dette når de ligger som nr1 i verden på salg av grafikk kort 4'de året på rad.

Btw:

Ingen av mine MSI kort tok fyr , eller ødela noe annet for meg.

Derimot røk et Asus A8N Premium kjøpt fra MPX for meg og tok PSU med seg i dragsuget.

Edit:

Når det gjelder den artikkelen om komponent valg , kan det tolkes forskjellig .

At f.eks andre produsenter allerede "cut corners" og bevisst velger billigere(dårligere) komponenter for å presse pris , og at MSI føler dette blir en hemsko for deres produkter da de ikke ønsker å gjøre tilsvarende.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Må nesten si at jeg blir litt "provosert" av deg 007CD !

Ikke det at jeg er noen FAN av hverken MSI eller andre.

Har vel gjennom tidene personlig hatt en 4-5 MSI hovedkort og tilsvarende fra Asus .

Og faktisk for meg (i min lille statistikk) har Asus vært de jeg har hatt flest problemer med.

Dette er alt fra BX til KT til nForce type kort opp til dagens.

Faktum er at MSI er en av verdens 3 største leverandør av hovedkort .

Spesiellt da med tanke på at de er OEM leverandør til bla Dell , FSC, HP og andre at de kan ha en høy andel returer er helt naturlig.

Forklaringen er nok (i min oppfatning) er at MSI pga markeds press (og internt press fra administrasjon) kan engineering i noen tilfeller bli pushet til å få produkter ut på markedet "litt for fort".

Dette gir noen ganger såklart utslag i umodne bioser på hovedkort . Samme hovedkort og bios versjon havner hos diverse reviewere (engineerings samples)som gir de tommelen ned mtp overklokking. Dette blir såklart rettet .Oftest i en eller et par senere bios revisjoner . Men publikum sitter da allerede igjen med inntrykket at MSI Nv780i,P35,X38,X48 high end serie hovedkort klokker ræva eter å ha lest reviews som er gjort på engineering samples.

Hovedkortas fysiske design,komponenter og konstruksjonen på disse er det nok ingen ting i veien med .

Å påsta da at de ikke kan "elektronikk" lage kretskort ,blir litt fåfengt å påstå. Dette når de ligger som nr1 i verden på salg av grafikk kort 4'de året på rad.

Btw:

Ingen av mine MSI kort tok fyr , eller ødela noe annet for meg.

Derimot røk et Asus A8N Premium kjøpt fra MPX for meg og tok PSU med seg i dragsuget.

Edit:

Når det gjelder den artikkelen om komponent valg , kan det tolkes forskjellig .

At f.eks andre produsenter allerede "cut corners" og bevisst velger billigere(dårligere) komponenter for å presse pris , og at MSI føler dette blir en hemsko for deres produkter da de ikke ønsker å gjøre tilsvarende.

Bra å høre at ingen av dine tok fyr, kan legge til at faren min kjøpte seg ett MSI hovedkort (Advarte han men du kan si prisen på det fikk valget) det funket men det er dødt nå i allefall, moder natur tok seg av det kortet.

MSI har aldri vært noe heftig frampå slik som andre HK produsenter, DFI for eksempel prøver å være konge på overklokking, Foxconn leverer kort med mer proffe instillinger, ASUS prøver alltid noe nytt.

MSI derimot, der går det som oftest i skrot komponenter, om det er en side effekt av deres Dell levering for å spare inn på utvikling av hovedkort til OEM som Dell osv vet ikke jeg men de er lavpris kort og oppfører seg deretter for eksempel deres BIOS'er er ikke helt gjennomtenkte (Se tidligere post med link til BIOS og klokking)

Kan også legge til at jeg er litt skeptisk til ASUS men det har litt andre årsaker, skal selv prøve ett ASUS kort i nær fremtid for LGA 775 men jeg forventer ikke stort.

På nettet hører jeg mange historier om ASUS kort som funker bra, men gutta i vennekretsen sliter med disse kortene så derfor har jeg blandede følelser angående ASUS.

MSI har bare levert meg skuffelser de gangene jeg har hatt noe å gjøre med kortene deres, jeg prøver ikke å tvinge noen til å ikke kjøpe MSI hvis de ikke vil, men jeg liker ikke at de handler hovedkort uten å kjenne til begge sider av historien.

MSI er sikkert ett flott valg for de som er på budsjett og skal ha noe som bare skal gå på standard instillinger, dessverre slik er ikke jeg og da passer ikke MSI for meg, pluss deres historie med hovedkort branner (Googlet litt og fant en del klager på det fra forskjellige årganger, men den jeg linket til var den eneste med bilder)

Nei nå har jeg dratt denne MSI diskusjonen litt langt i denne tråden, tror jeg skal stoppe her før trådstarter kan forandre emne til "MSI, gode eller dårlige hovedkort?" eller noe lignende.

Lenke til kommentar
MSI derimot, der går det som oftest i skrot komponenter,

Det er ikke så rart at du får reaksjoner når du "slenger" ut slike påstander uten dokumentasjon. Hvilke komponenter er det MSI har som er så mye dårligere enn andres?

Personlig styrer jeg også unna MSI. Det er fordi de sjelden kommer med virkelig gode hovedkort for entusiaster som skiller seg ut. Siste "legendariske" MSI-hovedkort jeg hadde var K8N Neo2 Platinum til socket 939. Det betyr jo likevel ikke at de lager bare crap.

Det er jo et fåtall av brukerne som bryr seg om overklokking,bios og innstillinger.

Du sier at du er litt skeptisk til Asus. Hvorfor det?

Det er absolutt ingen tvil om at Asus lager svært gode hovedkort i alle prisklasser.

Jeg leser ofte tester av hovedkort og ser sjelden et Asus som kommer dårlig ut i test.

Du forventer ikke stor når du nå skal teste Asus sier du. Hva forventer du av et hovedkort?

Hva er ditt favorittmerke?

Lenke til kommentar
MSI derimot, der går det som oftest i skrot komponenter,

Det er ikke så rart at du får reaksjoner når du "slenger" ut slike påstander uten dokumentasjon. Hvilke komponenter er det MSI har som er så mye dårligere enn andres?

Personlig styrer jeg også unna MSI. Det er fordi de sjelden kommer med virkelig gode hovedkort for entusiaster som skiller seg ut. Siste "legendariske" MSI-hovedkort jeg hadde var K8N Neo2 Platinum til socket 939. Det betyr jo likevel ikke at de lager bare crap.

Det er jo et fåtall av brukerne som bryr seg om overklokking,bios og innstillinger.

Du sier at du er litt skeptisk til Asus. Hvorfor det?

Det er absolutt ingen tvil om at Asus lager svært gode hovedkort i alle prisklasser.

Jeg leser ofte tester av hovedkort og ser sjelden et Asus som kommer dårlig ut i test.

Du forventer ikke stor når du nå skal teste Asus sier du. Hva forventer du av et hovedkort?

Hva er ditt favorittmerke?

Tja, strømforsynings systemene de har sendt ut på hovedkort har generelt ikke klart å levere samme kvalitet som hos andre produsenter slik som Foxconn gutta og volt messig har de vært vanskelige å få stabile.

Min skepsis til ASUS nevnte jeg ovenfor, jeg vet at mange ikke har problemer jeg ser det på forumer også videre men kompiser i det lokale nærmiljøet som kjøper ASUS kort har ofte hatt merkelige oppstarts problemer for eksempel og hovedkort som ikke har oppført seg helt som de skal.

Grunnen til at jeg IKKE forventer meg mye av testen jeg skal ha med ASUS er at det er en av versting gutta som har hatt stort antall returer og er bygd på nForce 780i brikkesettet, forventer meg blåskjerm på første oppstarts forsøk faktisk.

Ellers har jeg vell ikke helt ett favoritt merke når det kommer til hovedkort, har vandret en del fra produsenter, men holder en liten knapp på ABIT, er vell de jeg har hatt flest hovedkort ifra, KT7, IP35 Pro og IX38 QuadGT.

DFI skal også testes nå i nærmeste framtid men det er ett veldig gammelt hovedkort men skal bli spennende, kortet sies å være det beste så vi får se hva det kan innfri av forventninger.

Lenke til kommentar

Håpte egentlig at multicom.no skulle klare å sende ut hovedkortet før Søndag i og med jeg bestilte "på døren" greier på Torsdag, men men. Da vil tiden surre litt til før jeg finner utav noe løsning på maskinen, sitter enda med hersens blåskjermer i ny og ne.

Lenke til kommentar
Er vell litt erfaringer, personlig vil jeg ikke røre ett MSI hovedkort i det hele tatt.

Altså ikke bare skrot, men skadelig for fingre også...

Men her har du de hovedkortene som i sin tid ble "berømt" for å ta fyr: http://nickhough.blogspot.com/2005/07/msi-motherboard.html

Seriøst? Du greide å finne 1 svidd kort, fra juli 2005...

Vi kan uten videre gå ut ifra, at alle produsenter av hk på denne jord har tilsvarende å vise til. Derfor er det ingen vits i å ta deg seriøst ang. dette tema :no:

Beklager 'Julepils' for off topic - Lykke til med nytt hk! :)

Har vært flere opp igjennom årene.

Det der var fra en eldre blogg faktisk men det var ett annet som årsaken til brannen ble sagt å være overledning i kretsbanene på hovedkortet.

Vi så jo alle at det var fra en eldre blogg... Flere? ...javisst, var jo nettopp det du annonserte, quote:>Men her har du de hovedkortene som i sin tid ble "berømt" for å ta fyr:< ...og da venter man ikke historien om ett enkelt eksemplar i en 3 år gammel blogg!

Når du legger så mye tvilsom argumentering og fokus på å advare mot MSI også i andre tråder, da virker det bare som et forsøk på å sverte en produsent for å gjøre seg selv interessant.

Ellers har MSI vært på topp også i retur av hovedkort og har ALDRI vært kjent for kvalitet heller.

Siden du har såpass kunnskap om disse forholdene, hva har du konkret å vise til? At de aldri har vært kjent for kvalitet, faller også på sin egen urimelighet.

Håper du får "ferie" fra forumet :mad:

Men men, om du vil ha MSI så er det greit for meg, men jeg advarer i allefall mot de der som jeg tror flere her på forumet er enige i.

Er nettopp det som er feilen. Selv om flere er enig med deg bryter du forumreglene ved å gå så usakelig ut mot en produsent. Dvs. du blir problemet og ikke MSI.

Lenke til kommentar

Sverte en produsent? Det er velfortjent pepper etter min mening, om jeg ser noe å hoppe i taket over fra MSI så kan det hende det snur seg, men til de gjør det og holder seg til kort som er langt nede på lista.

Hovedkortet jeg ga en link til var ett jeg hadde bilder på, kan finne flere linker også for litt nyere men her er det ikke like bra dokumentert, om du vil ha disse så kan jeg grave fram disse for deg å titte på.

Men MSI har ikke drastisk forandret sin kurs siden de dagene, har kanskje sluppet unna de billige kondensatorene men rester henger fortsatt ikke med.

Ikke klag til meg om du ikke tåler MSI fakta, klag til MSI for at de er alt for mainstream og ikke klarer å skille seg ut.

De overlever kanskje ikke konkurranse mot skrotet som mekkes ihop av produsenter for OEM bruk siden BIOS'en er enkel og alt trenger bare å funke stabilt med den hardware'n som står i.

Setter du de imot Gigabyte, ASUS, DFI og ABIT så faller de straks i en grav, i allefall når de kommer til forbrukernes hender.

Er i allefall min mening, og ikke kom og fortell meg at MSI har en grei BIOS å klokke i til eksempel, da kan du ta en titt på en link jeg gav lengere opp i posten...

Uansett, tilbake til topic.

Multicom mener jeg har sett noen erfaringsposter at de ikke har vært så raske å levere.

Mener også å ha hørt på forumet at de opererer på samme måte som Amentio for å få ned prisene.

Og Amentio har fått mye retur pepper i allefall, helt sikkert grunnet forsinkelser mellom de ansvarlige leverandørene.

Lenke til kommentar
Sverte en produsent? Det er velfortjent pepper etter min mening, om jeg ser noe å hoppe i taket over fra MSI så kan det hende det snur seg, men til de gjør det og holder seg til kort som er langt nede på lista.

Hovedkortet jeg ga en link til var ett jeg hadde bilder på, kan finne flere linker også for litt nyere men her er det ikke like bra dokumentert, om du vil ha disse så kan jeg grave fram disse for deg å titte på.

Men MSI har ikke drastisk forandret sin kurs siden de dagene, har kanskje sluppet unna de billige kondensatorene men rester henger fortsatt ikke med.

Ikke klag til meg om du ikke tåler MSI fakta, klag til MSI for at de er alt for mainstream og ikke klarer å skille seg ut.

De overlever kanskje ikke konkurranse mot skrotet som mekkes ihop av produsenter for OEM bruk siden BIOS'en er enkel og alt trenger bare å funke stabilt med den hardware'n som står i.

Setter du de imot Gigabyte, ASUS, DFI og ABIT så faller de straks i en grav, i allefall når de kommer til forbrukernes hender.

Er i allefall min mening, og ikke kom og fortell meg at MSI har en grei BIOS å klokke i til eksempel, da kan du ta en titt på en link jeg gav lengere opp i posten...

Uansett, tilbake til topic.

Multicom mener jeg har sett noen erfaringsposter at de ikke har vært så raske å levere.

Mener også å ha hørt på forumet at de opererer på samme måte som Amentio for å få ned prisene.

Og Amentio har fått mye retur pepper i allefall, helt sikkert grunnet forsinkelser mellom de ansvarlige leverandørene.

Vel ...

Fant dette på MSI forumet . MSI P45 FSB 550mhz er jo ikke gærent.

post-35394-1216758724_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bestilte fra multicom.no sist torsdag (17.07.08) og har ventet fram til mandag, sendte mail - de sa de skulle sende på mandag. Ventet, ingenting sendt på tirsdag.

Bestilte så fra komplett.no i tillegg for å se om de sendte ut raskere. Det gjorde de. Sendte kun få tid samme dag etterpå og det var allerede underveis. Sjekket at multicom.no ikke hadde sendt sitt, neida alt så fint ut. Sendte mail til multicom.no om at nei vil ikke ha det alikevel så vil avbestille pga ventetid osv.

Og så har de meg faen klart å sende det etterpå alikevel, hehe. Så nå har jeg 2 p5q deluxe hovedkort på vei i dag, men men. De gjorde det vel bare på pur f*en. Eneste forskjellen er at multicom sin bestilling tok jeg på døren, så gikk jo noe penger ut i dass der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...