Gå til innhold

Finne hk-erstatning til Maximus Formula DDR2 hovedkort

Julepils

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skulle likt å ha fått litt hjelp til valg av "nytt" hovedkort. Da jeg tror det vil være løsningen på en god del blåskjermer som har dukket opp hos meg på det jeg sitter på nå, som er Asus Maximus Formula.

Jeg har følgende som skal passe til hovedkortet:

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

Ikke at de to siste der gjerne var fullt så nødvendige å oppgi men dett var dett.

Det viktigste er at ram'en og at hovedkortet støtter Wolfdale CPUen.

Har glodd litt selv men er veldig usikker på hva som er best men samtidig ikke for drøy pris.

MSI P45 Platinum, P45, Socket-775, DDR2, 2000FSB OC,ATX, ICH10R, 2xPCI-Ex(2.0)x16

http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...amp;cat2_no=170

(grunnet Wolfdale E8500 står oppført på Cpu support og virker som om MSI holder bedre oppdateringer enn hva asus gjør)

EVGA nForce-750i SLI, ForTheWin (FTW), Socket-775, DDR2, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)16

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350152

(grunnet kommentar om person som bruker det på E8400 (wolfdale?) cpu og PC8500 ram)

Mvh, Julepilsen.

Endret av Julepils
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Alle nyere hovedkort til socket 775 støtter 45nm cpuer, da med unntak av 650i og 680i (muligens 630i også, men her er jeg veldig usikker) som kan være trøblete med tanke på 45nm. (selv om det skal være mulig og få disse kortene til og fungere med dobbeltkjernede 45nm cpuer.)

Selv ville jeg satset på et P45 kort hvis du har et trangt budsjett, og et X38/X48 hovedkort om du skal ha helt high-end.

Ville derimot ikke ha kjøpt et hovedkort basert på et nvidia chipset med mindre du vet at du skal kjøre SLI.

Grunnen til at jeg ikke ville valgt nvidia chipset er at du med DDR2 og 45nm egentlig låser deg til 7x0i serien til nvidia. en serie som er kjent for og ha problemer (google etter "780i problems" og "750i problems") Og unngår en eller flere disse problemene så er det ikke til og stikke under en stol at 750i og 780i er ekstremt varme chipset. Så et kabinett med god airflow eller en ekstra vifte over chipsettet anser jeg nærmest som et must. Selv om en kjører standard hastigheter, skal en overklokke fører dette ofte til mer varme fra chipset.

Selv ville jeg ikke ikke valgt et hovedkort med nvidia chipset med mindre en av en eller annen grunn er helt avhengig av SLI, personlig ville jeg heller ha velgt et X38/X48 hovedkort. Selv så har jeg et X48 hovedkort med DDR2 på vei til meg fra statene. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Tar ASUS og Gigabyte kort over MSI (Missing Something Inside) Uansett hvilken dag i uka det er snakk om.

Liker ikke historien til MSI og deres generelt manglende HK overklokkings potensiale blant annet, vil ikke ha HK som kan ta fyr (Har vært MSI HK som har vært kjent for dette)

Ellers er nForce bare søppel eller bingo om du vil.

P45, X38/X48 (Samme brikkesett, forskjellen er kun 1600 FSB støtte) og P35 er brikkesett som ligger milevis foran alt Nvidia tilbyr i DDR2 avdelingen.

790i har potensiale men er også bingo for tiden, fortsatt en god del bugs de må luke ut før de kan prøve seg på Intel chipset gutta.

Og når de først får det til er det for sent, Nehalem er nesten rett rundt hjørnet og Nvidia ser ut til å slite der grunnet lisens nekt fra Intel.

Lenke til kommentar

En ting jeg ser ut til å like med MSI er litt bedre oversikt over hvorvidt ting er kompitable med annet. Og ikke minst drivere og filer på sidene deres virker mer oppdaterte, da stort sett alt er fra 2008 mens på Asus sine sider ligger det meste fra 2007 osv. c",)

Lenke til kommentar
Tar ASUS og Gigabyte kort over MSI (Missing Something Inside) Uansett hvilken dag i uka det er snakk om.

Liker ikke historien til MSI og deres generelt manglende HK overklokkings potensiale blant annet, vil ikke ha HK som kan ta fyr (Har vært MSI HK som har vært kjent for dette)

Dette er vel bortimot usakelig, hvilket MSI-kort er kjent for å ta fyr?

Jeg har bygga mer enn 20 maskiner med MSI-kort, og det har ikke vært problemer av noe slag som fortjener slik omtale.

Manglende overklokkingspotensiale? Spesifikasjoner bør man sjekke før en kjøper et hk uansett produsent. Både omtale og manual bør holde, og MSI er ikke dårligere enn andre mht. BIOS-oppdateringer. Jeg kan ikke se at MSI bruker dårligere komponenter enn konkurrentene.

Hvis MSI har vært dårlige på en serie eller to: NB! Alle produsenter er ikke like gode hele tiden på alt, og jeg har slett ikke samme erfaring som deg med MSI. :)

Lenke til kommentar

Dette er vel bortimot usakelig, hvilket MSI-kort er kjent for å ta fyr?

Jeg har bygga mer enn 20 maskiner med MSI-kort, og det har ikke vært problemer av noe slag som fortjener slik omtale.

Manglende overklokkingspotensiale? Spesifikasjoner bør man sjekke før en kjøper et hk uansett produsent. Både omtale og manual bør holde, og MSI er ikke dårligere enn andre mht. BIOS-oppdateringer. Jeg kan ikke se at MSI bruker dårligere komponenter enn konkurrentene.

Hvis MSI har vært dårlige på en serie eller to: NB! Alle produsenter er ikke like gode hele tiden på alt, og jeg har slett ikke samme erfaring som deg med MSI. :)

Er vell litt erfaringer, personlig vil jeg ikke røre ett MSI hovedkort i det hele tatt.

Men her har du de hovedkortene som i sin tid ble "berømt" for å ta fyr: http://nickhough.blogspot.com/2005/07/msi-motherboard.html

MSI svikter ofte i overklokkings avdelingen, svært få bruker dem og de er ofte vanskelige å få stabile her og der.

Også hjelper det ikke MSI at de har kryptiske innstillinger på klokkesiden heller:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916238

Og for en tid tilbake (har ikke sjekket om det er slik idag, så jeg vil ikke nevne det som ett argument) så var MSI på topp (Eller bunn siden du vil ha lavest mulige tall) på mest hovedkort i retur i den tiden Socket A var in.

Kortene sviktet og ofte var de døde når du tok de ut av esken så det ble mange som gikk i retur til fabrikk.

Lenke til kommentar

Irriterer meg litt at Wolfdale ikke står oppført under P5Q Deluxe: "Kompatible prosessorer Celeron, Core 2 Duo, Core 2 Extreme, Core 2 Quad, Pentium Dual Core, Celeron Dual Core" mens på for eksempel MSI P45 Platinum så står den i det minste oppført: "Kompatible prosessorer Core 2 Duo, Core 2 Extreme, Core 2 Quad, Wolfdale" :p

Lenke til kommentar

http://www.asus.no/470/download/products/2257/2257_10.pdf

Hvis dette er korrekt QVL så tror jeg at jeg ser ramen min listet opp der også.

DDR2 1066 4096MB(Kit of 2) CORSAIR

Heat-Sink Package

5-5-5-15 N/A DS

Box P/N:TWIN2X4096-8500C5DF

(CM2X2048-8500C5D)(EPP)

Men den var ikke krysset av på alle de der sakene så tror det var noe med hvorvidt de var plassert på kortet eller antall eller noe dill.

Jeg synts forresten det så ut som om jeg kommer til å få litt problemer med plassering av GTX 280 kortet mitt på det hovedkortet. Ram'en var ganske nærme den blåe pcie slotten der.

Tror gjerne jeg må stresse litt med Zalman cpu viften min også på det kortet der men det er litt om og men.

Btw anvil, joda joda men på den andre så står det liksom så mye tydligere ;)

Får vel bestille fra komplett.no, har ikke noe tolmodighet på meg heller så får få fart på sakene. Ekspress (utenfor Postens kjerneområde): 358 inkl. mva., utenfor postens kjerneområde? Har de ikke noe ekspressgreier til meg her mon tro?;p

Endret av Julepils
Lenke til kommentar

Jeg leste om en fra Asus sine forum som hadde samme RAM som meg osv på samme hovedkort som jeg har nå og samme problem, nesten. Men forskjellen var at han kjørte memtest og fikk flere tusen feil på første minuttet. Jeg fikk ingen feil på memtest. Derfor er jeg ikke helt nervøs på ram'en enda selv om det satt litt skeptis over meg ang. om det var for drastisk å kjøpe nytt hovedkort. Men men, det vil vise seg nå som jeg allerede har bestilt hovedkortet (P5Q Deluxe).

Lenke til kommentar
Er vell litt erfaringer, personlig vil jeg ikke røre ett MSI hovedkort i det hele tatt.

Altså ikke bare skrot, men skadelig for fingre også...

Men her har du de hovedkortene som i sin tid ble "berømt" for å ta fyr: http://nickhough.blogspot.com/2005/07/msi-motherboard.html

Seriøst? Du greide å finne 1 svidd kort, fra juli 2005...

Vi kan uten videre gå ut ifra, at alle produsenter av hk på denne jord har tilsvarende å vise til. Derfor er det ingen vits i å ta deg seriøst ang. dette tema :no:

Beklager 'Julepils' for off topic - Lykke til med nytt hk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...