Gå til innhold

Er kristne slemme mot homofile?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener det er galt det mange kristne gjør nå til dags, å gå offentlig ut og fordømme homofile, og det er jo betenkelig at man ikke ser kristne gjøre dette i forbindelse med andre ting som regnes som en synd i bibelen. I bibelen står det jo f.eks. om en mann som fikk en stor gjeld slettet, og så møtte han på en annen som skylte han et lite beløp, men ikke hadde råd til å betale tilbake, så han begynte å trakkassere han og krevde at han skulle tilbake. Og så står det jo om de som peker på flisen i andres øye, uten å være klar over at det er en hel bjelke i sitt eget. Og det står jo også om Jesus som var med det som ble regnet som store syndere på den tiden f.eks. tollere og horer. Så det rette kristne er jo ikke å dømme og trakkassere, men å tilgi og å være snille.

 

Hva synes dere?

 

Å være homofil er en sykdom (som å være pedofil). Hvis du er forkjøla og jeg tilgir deg blir du ikke frisk av det. Derfor sier jeg meg enig med bibelen at vi skal drepe alle homofile sånn menneskene ikke skal dø ut (logisk). Vi trenger bare å gi kirka mer makt som det var før sånn at vi får orden på samfunnet igjen.

 

Jeg ble usikker på om dette bare var veldig sarkastisk eller ikke, men svarer som om det ikke var det:

 

Homofili er IKKE en sykdom, men en legning. Det er like naturlig for homofile å være det, som det er for deg å være heterofil(noe jeg regner med at du er da :p). At menneskeheten skal dø ut p.g.a. homofili er bare latterlig, det høres ut som en smittefare man må beskytte seg fra.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å svare en gang til på spørsmålene i den første posten din Bellicus, denne gangen uten så mye følelser :) Kanskje kommer det noe mer fruktbart ut av det denne gangen!

 

Jeg får ofte dårlig samvittighet her på forumet når folk utfordrer meg til å uttale meg om hva kristendommen sier om homofili. Og tror nok også enkelte har en viss sadistisk glede i å se at uttalelsene mine er i skarp kontrast til hva som er vanlig og populært å mene i samfunnet forøvrig, sånn at de da kan stille flere spørsmål og få meg til å se enda mer ut som en fanatisk, hjernevasket og intolerant kristen. Men jeg ønsker jo overhodet ingenting vondt ovenfor homofile, og svarene jeg gir er også bare rent teologiske, og jeg hadde ikke svart i det hele tatt hvis ikke jeg hadde trodd at de som spør virkelig ønsker å vite noe om kristendom.

Dersom du forklarer hva kristendommen sier uten at du selv stiller deg bak det synes jeg selvfølgelig det er helt greit. Da er det jo bare en faktaopplysning.

 

Jeg mener det er galt det mange kristne gjør nå til dags, å gå offentlig ut og fordømme homofile, og det er jo betenkelig at man ikke ser kristne gjøre dette i forbindelse med andre ting som regnes som en synd i bibelen. I bibelen står det jo f.eks. om en mann som fikk en stor gjeld slettet, og så møtte han på en annen som skylte han et lite beløp, men ikke hadde råd til å betale tilbake, så han begynte å trakkassere han og krevde at han skulle tilbake. Og så står det jo om de som peker på flisen i andres øye, uten å være klar over at det er en hel bjelke i sitt eget. Og det står jo også om Jesus som var med det som ble regnet som store syndere på den tiden f.eks. tollere og horer. Så det rette kristne er jo ikke å dømme og trakkassere, men å tilgi og å være snille.

Her mener jeg du har et veldig godt poeng, med så godt som universell aktualitet. Jeg trenger ikke å gå lenger enn til meg selv for å se et eksempel på en person som kritiserer andre når hun/han kanskje heller burde ha sett nærmere på sine egne feilsteg.

 

Men et sted går jo grensen mener jeg. Jeg mener det må være lov å være kristen, og hvis noen spør om kristendom så må det være lov å være ærlig å si det som det er, om hva som blir regnet som en synd.

Alle har etter min mening rett til å ha sine meninger og uttrykke disse på fornuftige og gjennomtenkte måter. Problemet oppstår i det en mening gjør skade mot andre mennesker, ikke nødvendigvis fysisk, men også psykologisk. Det å oppriktig mene at et annet menneske har en sykdom eller feil mener jeg er nettopp en slik mening. Dersom personens "sykdom" fører til at hun/han har nedsatt evne til å ta vare på seg selv (som for eksempel mentalt tilbakestående) har vi bestemt at de skal hjelpes til å få et verdig liv, og dersom "sykdommen" fører til at andre mennesker tar skade (som for eksempel utøvelse av pedofili vil gjøre) har vi bestemt at dette er noe som må tas tak i, og vi har forbudt det. Problemet mitt er at jeg ikke for alt i verden kan forstå hvilken skade homofili skal forårsake på andre mennesker, ei heller på seg selv. Så lenge alle involverte er voksne selvstendige mennesker som har valgt å leve livet sitt slik synes jeg ikke de skal måtte bli sett på som syke, bare fordi en tekst fra uminnelige tider forfekter det. Dersom noen har forslag til reelle grunner til at det kan være et problem kan de gjerne uttrykke det på en ydmyk måte, men det holder ikke å diskriminere noens legning fordi det står i bibelen at den er feil.

 

Men alt dette er jo tross alt bare min mening. Jeg håper likevel du forstår hva jeg mener Bellicus. Jeg kan godt være uenig i kristnes tro og idealer, men jeg kaller dem ikke syke likevel.

 

EDIT: Skrivefeil igjen oh noes

Endret av Longboard
Lenke til kommentar

Kristendom fordømmer homofili, det er det ingen tvil om. I stedet for å tvinge statsreligionen til å fremstå som noe den ikke er, burde man erklære den foreldet eller på annen måte vende seg vekk ifra den, dersom det er elementer ved den man ikke liker og/eller som ikke passer inn i dagens samfunn.

 

Verre er det ikke. På den måten kan man tillate homofilt partnerskap uten å fremstå som en gjeng hyklere («vi bekjenner oss som nasjon til kristendommen, men er ikke enige med det den står for» — wtf?).

Lenke til kommentar
Hvem har benektet at det finnes blant dyr? Menneskenes natur er jo dyrisk i seg selv. Det er jo det som er syndig med den. Den tar ingen hensyn til fornuft, men bare det som finnnes her og nå, og er derfor ubrukelig når man tenker evighet og Gud.

 

Hvorfor Gud dyr dersom han hater synd?

 

For et grusomt menneskesyn du har!

Lenke til kommentar
Ja, har aldri sagt at de ikke har rett til det. Jeg har også rett til å fortelle hva jeg mener om utseendet til stygge folk jeg møter på gata, men hva er vitsen?

 

Grunnen til at kristne uttaler seg er jo i såfall for å berge sjeler, ikke for å diskriminere. Så det blir jo ikke sammenlignbart med å kalle noen stygg.

 

Om en eller annen er homofil, betyr ikke det at han skal komme til helvette. Så lenge han tror på den tre-einige så er han så godt som inne, for å sei det slik. Er selv kristen og har ingenting i mot homofile. Går på en kristen skole, og der er også en homofil som akkurat har gått ut offentlig med det. Ikke misforstå, men var faktisk mer atmed han etter han offentliggjor det enn før :p

Lenke til kommentar
Ja, har aldri sagt at de ikke har rett til det. Jeg har også rett til å fortelle hva jeg mener om utseendet til stygge folk jeg møter på gata, men hva er vitsen?

 

Grunnen til at kristne uttaler seg er jo i såfall for å berge sjeler, ikke for å diskriminere. Så det blir jo ikke sammenlignbart med å kalle noen stygg.

 

Om en eller annen er homofil, betyr ikke det at han skal komme til helvette. Så lenge han tror på den tre-einige så er han så godt som inne, for å sei det slik. Er selv kristen og har ingenting i mot homofile. Går på en kristen skole, og der er også en homofil som akkurat har gått ut offentlig med det. Ikke misforstå, men var faktisk mer atmed han etter han offentliggjor det enn før :p

Det er fint at du er snill mot homofile...

Men har du noe formening hvorfor dine våpenbrødre tyner de til selvmord :ermm:

http://www.dagsavisen.no/kultur/article318675.ece

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2488762.ece

http://kjellemann.wordpress.com/2008/01/04...-sitt-eget-liv/

Lenke til kommentar
Ja, har aldri sagt at de ikke har rett til det. Jeg har også rett til å fortelle hva jeg mener om utseendet til stygge folk jeg møter på gata, men hva er vitsen?

 

Grunnen til at kristne uttaler seg er jo i såfall for å berge sjeler, ikke for å diskriminere. Så det blir jo ikke sammenlignbart med å kalle noen stygg.

 

Om en eller annen er homofil, betyr ikke det at han skal komme til helvette. Så lenge han tror på den tre-einige så er han så godt som inne, for å sei det slik. Er selv kristen og har ingenting i mot homofile. Går på en kristen skole, og der er også en homofil som akkurat har gått ut offentlig med det. Ikke misforstå, men var faktisk mer atmed han etter han offentliggjor det enn før :p

Det er fint at du er snill mot homofile...

Men har du noe formening hvorfor dine våpenbrødre tyner de til selvmord :ermm:

http://www.dagsavisen.no/kultur/article318675.ece

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2488762.ece

http://kjellemann.wordpress.com/2008/01/04...-sitt-eget-liv/

 

Det er vel fordi at det står i bibelen at det ikke er rett. Men som jeg bruker å si til de andre på skolen: "Alle synder er like gale i Gud's øyne. Ingen som er verre enn andre" Kanskje jeg misforsto spørsmåle ditt :S :p

Endret av mathiaslu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...