Gå til innhold

Er kristne slemme mot homofile?


Anbefalte innlegg

Jeg får ofte dårlig samvittighet her på forumet når folk utfordrer meg til å uttale meg om hva kristendommen sier om homofili. Og tror nok også enkelte har en viss sadistisk glede i å se at uttalelsene mine er i skarp kontrast til hva som er vanlig og populært å mene i samfunnet forøvrig, sånn at de da kan stille flere spørsmål og få meg til å se enda mer ut som en fanatisk, hjernevasket og intolerant kristen. Men jeg ønsker jo overhodet ingenting vondt ovenfor homofile, og svarene jeg gir er også bare rent teologiske, og jeg hadde ikke svart i det hele tatt hvis ikke jeg hadde trodd at de som spør virkelig ønsker å vite noe om kristendom.

 

Jeg mener det er galt det mange kristne gjør nå til dags, å gå offentlig ut og fordømme homofile, og det er jo betenkelig at man ikke ser kristne gjøre dette i forbindelse med andre ting som regnes som en synd i bibelen. I bibelen står det jo f.eks. om en mann som fikk en stor gjeld slettet, og så møtte han på en annen som skylte han et lite beløp, men ikke hadde råd til å betale tilbake, så han begynte å trakkassere han og krevde at han skulle tilbake. Og så står det jo om de som peker på flisen i andres øye, uten å være klar over at det er en hel bjelke i sitt eget. Og det står jo også om Jesus som var med det som ble regnet som store syndere på den tiden f.eks. tollere og horer. Så det rette kristne er jo ikke å dømme og trakkassere, men å tilgi og å være snille.

 

Men et sted går jo grensen mener jeg. Jeg mener det må være lov å være kristen, og hvis noen spør om kristendom så må det være lov å være ærlig å si det som det er, om hva som blir regnet som en synd.

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man blir spurt om man mener homofili er en synd eller ikke, skal man selvfølgelig svare det man mener / det står i Bibelen eller annen hellig skrift man stiller seg bak, og ikke få noe større mengde pepper for dette. Debatt må man nesten forvente i dagens liberale samfunn..

 

Det de fundamentalistiske kristne driver på med i USA, altså demonstreringer mot homofile og slike ting syns jeg er helt forkastelig. Dette mener jeg ikke bør være lov. De kristne som mener homofili er en synd må gjerne få mene det, men de trenger ikke gå rundt og rope ut at "Gud hater sopere!"

Lenke til kommentar

Jeg er også kristen, så kanskje ikke meg du er ute etter svar fra. Selv mener jeg ut fra bibelsk syn at homofili er galt, men ikke 100% sikkert en "synd". Jesus viste oss at vi skal elske vår neste. Jesus var sammen med mange "ekstra-ordinære syndere", mest kjent er vel den korrupte tolleren Sakkeus og 'kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd'. Bibelen forteller at Jesus møter dem strengt, men vennlig (inntrykket jeg fikk av å lese historiene hvertfall) og begge ba Jesus om å med syndene sine. Jesus viste godhet og fordømte ingen av dem - slik tror jeg også vi skal gjøre godt mot alle og ikke fordømme noen. Gud hater synd, men elsker synderen, (og alle som gjør andre former for gale ting).

 

Det jeg mener sikkert om denne saken, er for det første at kristnes holdninger til homofili, tillegges alt for stor vekt. Det andre er en følge av det første (om ikke motsatt); kristne blåser opp homofili mer enn andre gale ting. For eksempel er det ikke værre å skille seg (av annen grunn enn utroskap), enn å være homofil (iflg bibelen).

Lenke til kommentar
Jeg siterer fra bibelen:

 

Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø¸; det hviler blodskyld på dem. Tredje Mosebok, 20:13:

Joh 8,1-12 - Kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd. Svært aktuelt fra NT om "dø"-delen i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Hvis man blir spurt om man mener homofili er en synd eller ikke, skal man selvfølgelig svare det man mener / det står i Bibelen eller annen hellig skrift man stiller seg bak, og ikke få noe større mengde pepper for dette. Debatt må man nesten forvente i dagens liberale samfunn..

 

Det de fundamentalistiske kristne driver på med i USA, altså demonstreringer mot homofile og slike ting syns jeg er helt forkastelig. Dette mener jeg ikke bør være lov. De kristne som mener homofili er en synd må gjerne få mene det, men de trenger ikke gå rundt og rope ut at "Gud hater sopere!"

Må si meg ganske enig i dette. Man kan i utgangspunktet mene hva man vil, men hva slags handlinger man evt gjør på bakgrunn av disse meningene blir noe helt annet.

 

Jeg siterer fra bibelen:

 

Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø¸; det hviler blodskyld på dem. Tredje Mosebok, 20:13:

Hva med 18:22 "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom." der står det ingenting om dødsstraff, eller noen straff i det hele tatt. Hvorfor blir dette gjentatt to ganger ?

Jeg setter også spørsmålstegn ved oversettelsen (som vanlig), og henviser til http://worldpolicy.org/projects/globalrigh...nt/hom_bibh.htm (som vanlig ;) ), hvor det kort fortalt oversatt fra hebraisk regulrerer hvor man ikke skal bedrive slike aktivitetet, i stedet for å forby dem totalt. Så jeg tror det er meget sannsynlig at disse versene har blitt "små justeret" litt opp igjennom historien.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er galt det mange kristne gjør nå til dags, å gå offentlig ut og fordømme homofile, og det er jo betenkelig at man ikke ser kristne gjøre dette i forbindelse med andre ting som regnes som en synd i bibelen. I bibelen står det jo f.eks. om en mann som fikk en stor gjeld slettet, og så møtte han på en annen som skylte han et lite beløp, men ikke hadde råd til å betale tilbake, så han begynte å trakkassere han og krevde at han skulle tilbake. Og så står det jo om de som peker på flisen i andres øye, uten å være klar over at det er en hel bjelke i sitt eget. Og det står jo også om Jesus som var med det som ble regnet som store syndere på den tiden f.eks. tollere og horer. Så det rette kristne er jo ikke å dømme og trakkassere, men å tilgi og å være snille.

 

Hva synes dere?

 

Å være homofil er en sykdom (som å være pedofil). Hvis du er forkjøla og jeg tilgir deg blir du ikke frisk av det. Derfor sier jeg meg enig med bibelen at vi skal drepe alle homofile sånn menneskene ikke skal dø ut (logisk). Vi trenger bare å gi kirka mer makt som det var før sånn at vi får orden på samfunnet igjen.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å være så åpen og aksepterende jeg kan overfor andres holdninger og meninger, men når jeg ser at en holdning uten god grunn går ut over uskyldige blir jeg sint. Kristendommens holdning til homofili er nettopp en slik. Så vidt jeg kan se utgjør ikke homofili i seg selv verken en fare eller forårsaker problemer for resten av menneskeheten, tvert i mot ser det for meg ut som en meget fornuftig ting å akseptere i vår overbefolkede verden. Etter min mening hjelper det ikke at mange kristne sier at de aksepterer homofile som fullverdige mennesker til tross for deres feil/sykdom/problem/synd, og ikke viser sin holdning offentlig. Dette handler om at holdningen er der, og at den merkes. Så min konklusjon er vel at det er bedre at kristne går ut med holdningen sin, men gjør det på en ydmyk måte (i motsetning til denne posten :no:) slik at det iallefall kan diskuteres.

 

EDIT: Hmm beklager for at jeg bare hopper inn og hyler og skriker ut meninger uten å egentlig svare på spørsmålet i tråden, du bare traff et litt ømt punkt hos meg. Jeg har omformulert noe og håper ikke noen tok seg altfor nær av mitt lille utbrudd.

Endret av Longboard
Lenke til kommentar
Jeg siterer fra bibelen:

 

Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø¸; det hviler blodskyld på dem. Tredje Mosebok, 20:13:

Hva med 18:22 "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom." der står det ingenting om dødsstraff, eller noen straff i det hele tatt. Hvorfor blir dette gjentatt to ganger ?

 

Joda, straffes skal de visstnok.

 

Gjør dere ikke urene med noe slikt! For med alt dette har de gjort seg urene, de folkeslag som jeg vil drive ut for dere. 25 Landet er blitt urent, og jeg vil straffe det for synden, så det spyr ut dem som bor der. 26 Men dere, enten dere er født i landet eller er innflyttere der, skal holde mine forskrifter og lover og ikke gjøre noen av disse avskyelige gjerninger – 27 for alle disse avskyelige gjerninger gjorde de som bodde i landet før dere, og landet ble urent. 28 Ellers kommer landet til å spy dere ut fordi dere gjør det urent, likesom det har spydd ut det folk som var der før dere. 29 For alle som gjør slike avskyelige gjerninger, alle som finner på slikt, skal utryddes av sitt folk. 30 Så hold dere da til det jeg har bestemt, og følg ikke noen av de skamløse skikkene som de har fulgt før dere! Gjør dere ikke urene ved dem! Jeg er Herren deres Gud.

 

Selv synes jeg hvem som helst kan ha sin egen mening om dette, selv ytre det og ha demonstrasjoner om de ønsker det; men da forbeholder jeg meg også retten til å kalle dem idioter i offentlig rom.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er OK å spørre en kristen om hva den kristne sin personlige mening er angående homofili, og bakgrunnen for meningen. Det kan ikke kreves av deg at du skal forsvare det som står (unnskyld, tolkes) i bibelen.

På samme måte som at jeg stemmer frp er det ikke dermed sagt at jeg er en rasist med 65 i IQ.

 

Alle kristne hater jøder siden Jesus gjorde det verste han kunne mot jødene :whistle: .

Lenke til kommentar

Det er mye som står i Bibelen, men Bibelen skal ikke tas bokstavelig, den skal tolkes! Når det står at homofili er synd, betyr det sannsynligvis noe annet. Jeg synes kristne skal holde seg for gode til å uttale seg om hva de mener om homofili så lenge de ikke blir oppfordret til det. Meningene deres bygger nemlig ikke på empiriske faktum.

Lenke til kommentar
Jeg synes kristne skal holde seg for gode til å uttale seg om hva de mener om homofili så lenge de ikke blir oppfordret til det.

 

Kristne har jo rett til å si hva de mener som alle andre, men å ytre seg i hensikt å støte eller fornærme andre er jo ikke riktig.

Lenke til kommentar

 

Jeg siterer fra bibelen:

 

Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø¸; det hviler blodskyld på dem. Tredje Mosebok, 20:13:

Hva med 18:22 "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom." der står det ingenting om dødsstraff, eller noen straff i det hele tatt. Hvorfor blir dette gjentatt to ganger ?

 

Joda, straffes skal de visstnok.

 

Gjør dere ikke urene med noe slikt! For med alt dette har de gjort seg urene, de folkeslag som jeg vil drive ut for dere. 25 Landet er blitt urent, og jeg vil straffe det for synden, så det spyr ut dem som bor der. 26 Men dere, enten dere er født i landet eller er innflyttere der, skal holde mine forskrifter og lover og ikke gjøre noen av disse avskyelige gjerninger – 27 for alle disse avskyelige gjerninger gjorde de som bodde i landet før dere, og landet ble urent. 28 Ellers kommer landet til å spy dere ut fordi dere gjør det urent, likesom det har spydd ut det folk som var der før dere. 29 For alle som gjør slike avskyelige gjerninger, alle som finner på slikt, skal utryddes av sitt folk. 30 Så hold dere da til det jeg har bestemt, og følg ikke noen av de skamløse skikkene som de har fulgt før dere! Gjør dere ikke urene ved dem! Jeg er Herren deres Gud.

 

Selv synes jeg hvem som helst kan ha sin egen mening om dette, selv ytre det og ha demonstrasjoner om de ønsker det; men da forbeholder jeg meg også retten til å kalle dem idioter i offentlig rom.

 

Oops her gjelder det visst å få lest alt ;) Men ordet utryddes kan tolkes, skal det sees i sammenheng med det som står før, så skal de bare jages ut av landet, er ingenting der som direkte tilsier at utryddes er det samme som drepes.

Men men Gud er ikke så veldig snill i GT, straffene er rimelig strenge. Nå er noen av reglene ganske fornuftige, selv om ikke straffen er det (sett med dagens øyne).

Lenke til kommentar
Ja, har aldri sagt at de ikke har rett til det. Jeg har også rett til å fortelle hva jeg mener om utseendet til stygge folk jeg møter på gata, men hva er vitsen?

 

Grunnen til at kristne uttaler seg er jo i såfall for å berge sjeler, ikke for å diskriminere. Så det blir jo ikke sammenlignbart med å kalle noen stygg.

Lenke til kommentar
Jesus viste godhet og fordømte ingen av dem - slik tror jeg også vi skal gjøre godt mot alle og ikke fordømme noen. Gud hater synd, men elsker synderen, (og alle som gjør andre former for gale ting).

Hvor går grensen egentlig? Når skal man slutte å tilgi og begynne å drepe?

 

Slik som du legger det frem så kan man bare synde i vei, for Gud elsker jo uansett syndere og tilgir dem alltid.

Lenke til kommentar
Hvis Gud virkelig hater synd, hvorfor skapte han den? Tenker da på homofili...

Du mener den iboende arvesynden som ikke rammer Jesus (jomfrufødsel)?

Du får takke to kreative personer, Adam og Eva.

 

Det er slemt å si til en homofil at han er en synder, eller å skrenke inn på rettighetene deres uten å ha beviser å vise til. Så ja, kristne er slemme mot homofile.

Om en sier at en ikke ser helt poenget/klarer å akseptere homofilt samleie (for eksempel), hvor går grensen mellom å dele sin mening og kritisere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...