Gå til innhold

Stereoanlegg/lyd - kvalitet eller kvantitet?


Anbefalte innlegg

Selv kjøpte jeg for et par år tilbake;

NAD CD-spiller C 520 (1500,-)

NAD Forsterker C 320 (2500,-)

Tannoy mX2 høyttalere (1700,-?)

 

Så vidt jeg husker var høyttalerne kjent for meget god lyd.

 

Anyways, en venn av meg har et par høyttalere som er meget høye (størrelse) De lager mye lyd. En subwoofer hadde han vel også. Poenget er opplevelsen når han skrudde opp volumet. Hele rommet ristet og jeg bare så for meg hvor fet filmen The Fast And The Furious ville vært med en slik trøkk.

 

Burde jeg være misunnelig? Er det bassen og trøkken som gjelder? Subwoofer, er det noe jeg bør kjøpe? Hvordan ser dere på dette? Kvalitet eller kvantitet? Setter pris på alle innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde jeg være misunnelig? Er det bassen og trøkken som gjelder?  

 

Det kommer vel litt an på forholdet ditt til naboene dine også...

 

vmlinuz

 

Hehe ja.. lite vits å legge penger i et trøkk-anlegg vis man ikke kan spille som man vil uten at snuten kommer på døra..

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på - til DVD/filmbruk er det supert med masse bass og trøkk i de heftigste scenene, men tilsvarende innstillinger/anlegg vil ofte bli veldig feil for 'seriøs' musikklytting.

 

Personlig misliker jeg når folk hører på musikk med overdrevne bass-innstillinger, det låter feil for meg. Unntaket her er selvfølgelig til 'festbruk' :) Husk at så godt som all musikk er mixet for å låte mest mulig som den skal på et 'gjennomsnittlig godt' anlegg uten at man skal fikle for mye med bass/diskant. Men det er jo forskjell på anlegg også - et 'billig' anlegg som man fiffer opp ved å legge til en subwoofer låter ganske annerledes enn et dyrere anlegg som har det nødvendige trøkket i utgangspunktet.

 

De jeg kjenner med subwoofer på surroundanlegget sitt (og som bruker samme anlegg til å høre på musikk) kobler bestandig ut sub'en når de hører på musikk. Snakker her om anlegg med 'vanlige' fronthøyttalere og ikke anlegg med 4-5 små satelitter som er tenkt for å brukes sammen med en sub i utgangspunktet.

 

That's the way I feel about it :)

Lenke til kommentar

Enkelte anlegg som får sommerfugler til å høres ut som bombefly. Og det er ille å høre på.

Skikkelig dyp bass koster mer enn de aller fleste tar seg råd til.

Fantaserer innimellom om svære høyttalere og en kickass sub, men når jeg vet prisen tar jeg meg heller en tur på konsert.

Det er tross alt musikken som er det viktige.

 

Er man litt praktisk anlagt går det an å kjøpe et byggesett fra Dynabel og spare noen kroner på den måten.

 

Uansett er det viktig at lydbildet henger sammen. Kan fort bli litt "monstertruck" med en sub.

 

havegg:

Ta en tur på feks Akersmic og hør hvordan høytalerne dine gjør seg sammen med sub'en i MX-serien.

PSB har også et par rimelige sub'er i Alpha-serien.

Men det har lett for å bli mye "slam-bang" med billige sub'er.

Lenke til kommentar

Det er mye synsing her ser jeg. Skal du ha stram og dyyyyp bass MÅ du regne med å bla opp. Skal du ha pløsete bass som bare høres bra ut sånn ca. fem på halv to en festnatt kan du nesten kjøpe hva det skal være. Jeg ville mye heller hatt en stram og kjapp 10" enn en treg og slapp 15". Jeg snakker fortsatt om subwoofere altså !! :p

 

Men du bør nesten bestemme deg for om du vil ha anlegg til musikk eller anlegg til hjemmekino primært. Hva spiller du mest ? Musikk eller dvd'er ? Skal du ha killer-anlegg som spiller BEGGE deler like bra, igjen, regne med og bla opp 40-50 Frogner-tiere !

Anlegget ditt høres bra ut det.Tannoy er dritbra høyttalere ! Nøytrale, velbalanserte og spiller all musikk med entusiasme og trøkk.

 

Jeg vil ikke anbefale Akers Mic lenger. De var bra før, men selgerne der snakker negativt om andre forhandleres produkter og da snur jeg i døra og sier takk men nei takk ! Merker de konkurranse fra Hi-Fi Center-kjeden og Hi-Fi Klubben mon tro ?

Ta en tur til Hi-Fi Klubben du. Selgerne der har såpass i hue at de veit at det er andre som kan lage finfin elektronikk også.

Be om å få høre på et 2-kanals anlegg bestående av Denon eller NAD og Bowers & Wilkins. Så et 5.1 anlegg fra samme leverandører til samme prisen og bedøm selv.

B&W spiller temmelig likt som Tannoy, og er du fornøyd med de, blir du garantert fornøyd med B&W !!

 

MVH

 

Thor Erik

Lenke til kommentar

Sub er kjempebra til film, da først får du den skikkelige kino "romle følelsen". Til musikk trengs egentlig ikke sub'en i det hele tatt. Hvis du likevel vil bruke den til musikk er det mest naturlig å stille ned sub'en en god del. Men til en skikkelig "rølpefest" er det jo full guffe. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...