Speik Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Som resultat av for mye fritid, tenkte jeg å begynne med en ny hobby, nemlig et fremmedspråk. Fra før snakker jeg norsk og engelsk. Trenger hjelp til å velge språk! Usikker på om jeg orker å lære et nytt skriftspråk, dette kan være strevsomt, men også givende, usikker.. Skriftspråk som er ganske likt vårt (Islandsk, f.eks.) går vel greit. Jeg vil at det skal være noe nytte i språket, altså at det er litt utbredt og jeg får praktisk bruk for det. Tysk er utelukket.. Spekulerer på fransk, synes dette er veldig stilig. Noen forslag? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Fransk har veldig mange grammatiske untak, så det kan fort bli slitsomt når du bare har lært to språk fra før av. Spansk, portugisisk eller italiensk kan kanskje være noe du kan tenke deg å lære? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Et av de største språkene i verden som ikke skiller seg veldig mye fra europeisk som du er vant til. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg ville jo selv ikke vært sen om å foreslå fransk, siden dette er et av de klassiske språkene og også kan være en inngangsport til andre latinske språk dersom du skulle finne på å lære deg et slikt i fremtiden. Pluss at det er "la langue de l'amour" — kjærlighetens språk. De grammatikalske unntakene er ikke vanskeligere enn i andre språk, og særlig ikke vanskeligere enn på spansk. Da jeg var i Frankrike for å lære fransk, sa grammatikklæreren min at tysk hadde regler for alt og at disse alltid ble fulgt, fransk hadde regler for det meste og en del unntak, mens spansk var et språk hvor grammatikken fulgte innbyggernes temperament (soupe au lait — brått omskiftelig). Dessuten vil et franskkurs gi deg et kraftig verktøy mht. engelske fremmedord, da disse som regel er av fransk opprinnelse. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg tror jeg går for fransk jeg, da kan jeg endelig lære meg å uttale sangtitlene til min favorittartist også Noen som vet om et godt digitalt kurs og / eller litteratur jeg bør begynne med? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Baskisk kan være en utfordring. Lenke til kommentar
norskcy Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Hei, I believe that you have three choices: 1) learn a language very similar to yours i.e. swedish (less effort but still "something new") 2) go for a "latin" language because yours is a germanic one. This is more of a change, more things "new" to you but still a european language for which you will understand the structure. I would suggest Spanish as this is the language of 400 million people and despite the fact that it is a european language it will introduce you to the life and culture of Latin America, a whole new experience and last but not least... 3) choose a language with less similarities to norsk i.e. having a different alphabet, being a european one to understand the structure but demanding far more effort that the previous ones because of extented conjugation of verbs and nouns and adjectives... and the winner is...Greek (Ok Russian would give you the same trouble I am sure) Ok, let us see what will the result be Good luck with any choice P.S. excuse my english. I can read norsk but I cannot write so easily Endret 16. juli 2008 av norskcy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Jeg foreslår færøysk eller islandsk, begrunner det med Norskcy sitt første argument. Svensk blir nok for lett for deg, selv om man kanskje alltids kan forbedre svorsken sin, både skriftlig og muntlig Endret 31. juli 2008 av Slettet+12341842 Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Baskisk kan være en utfordring. Ikke akkurat det mest nyttige Lærte nederlandsk, jeg - syntes det var nokså rått! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå