alekshansen Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hei. Jeg har lenge hatt lyst til og lage meg en gocart. Jeg tenkte på bensinmotor, men jeg har driftet litt mer over på den miljøvennlige tanken =) Jeg lurte på om det lot seg gjøre å få laget en som gikk på strøm, uten å måtte lades opp. altså at den lader mer enn den benytter? Jeg er ingen ekspert på området, men går det ikke om man har nok dynamoer? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 nei, du kan ikke lage en gocart som lader mer enn den bruker... hadde det vært mulig hadde dem kanskje hatt det i biler? newtons lov sier jo at energi verken kan oppstå eller forsvinne. hvis du bruker energi fra batteriet til å komme deg frem, hvor får du da energien til å lade opp batteriet fra? en dynamo gjør bare at motoren går tyngre, setter du på 100 dynamoer på en strøm-motor vil mest sansynlig ikke motoren klare å drive dem. setter du på 1 vil den gå tyngre og mye av energien vil gå bort i varme og friksjon. batteriet holder altså lengre hvis du ikke har noe dynamo... Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hvis den lader mer enn den bruker, så har du laget en evighetsmaskin. Og blir mest sannsynlig verdens rikeste. Prøv! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hei. Jeg har lenge hatt lyst til og lage meg en gocart. Jeg tenkte på bensinmotor, men jeg har driftet litt mer over på den miljøvennlige tanken =) Jeg lurte på om det lot seg gjøre å få laget en som gikk på strøm, uten å måtte lades opp. altså at den lader mer enn den benytter? Jeg er ingen ekspert på området, men går det ikke om man har nok dynamoer? Les ei fysikk bok Eneste måtten måtte være å lad den trille nedover mens en dynamo lada etter batteri, ellers ikke mulig. Du kan ikke få mer energi ut enn du putter inn. Ikke uten tilførsel utenfra. Dessuten er det tap i hvert led. Du kan fortsatt lage en miljøvennlig en på batteri, men den må nok lades. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Gocart på E85 eller propan? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå