Gå til innhold

Evolusjon, Big Bang og jorden - en vri

Anbefalte innlegg

Hei sveis!

Jeg er usikker på om tråden har blitt startet før, jeg klarte ihvertfall ikke å finne noe som lignet. Temaet for denne tråden er hvorvidt man tror på tre ting:

*Evolusjon - at mennesker er utviklet akkurat som andre dyr.

*Big Bang - tror du at Big Bang skjedde for 14 milliarder år siden?

*Jorden - er den 4.5 milliarder år gammel?

Det er derimot en kicker her - hvis man er noen form for troende, så får man ikke delta i diskusjonen. Jeg vil finne de som ikke tror på enten en eller flere av disse tingene, men som ikke gjør det fordi det står i den hellige boken deres. Jeg er interessert i de som, helt uavhengig av tro, ikke føler at disse teoriene stemmer.

Jeg gleder meg til å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt overbevist om at universet er 14 milliarder år gammelt, jeg mener det er minst 14 milliarder år gammelt utifra det jeg har fått servert av bevis.

Grunnen er at det jeg har fått vite, er at man målte dette ved å finne det objektet som var lengst unna - 14 milliarder lysår

Men, her får jeg et lite problem, dersom vi ser lys fra et objekt som har reist i 14 mrd år, så må objektet ha vært mindre en 14 mrd lysår vekk når dette lyset ble sendt, altså var universet allerede noen milliarder år gammelt da dette lyset ble sendt, ingen objekter kan flytte seg i lysets hastighet, og det ville vært nødvendig sånn jeg ser det hvis en ser inn i big bang i denne galaksen.

Mulig det er noe jeg har missforstått da...

Lenke til kommentar
Det er derimot en kicker her - hvis man er noen form for troende, så får man ikke delta i diskusjonen. Jeg vil finne de som ikke tror på enten en eller flere av disse tingene, men som ikke gjør det fordi det står i den hellige boken deres. Jeg er interessert i de som, helt uavhengig av tro, ikke føler at disse teoriene stemmer.

Med tanke på den "kickeren" så hører vel kanskje tråden hjemme i Teknologi og Vitenskap?

Lenke til kommentar
Hei sveis!

Jeg er usikker på om tråden har blitt startet før, jeg klarte ihvertfall ikke å finne noe som lignet. Temaet for denne tråden er hvorvidt man tror på tre ting:

evlosjonist propagande universt er ikke i nærheten så gammel, ikke i nærheten, det er 13.73 milliarder år, så slutt å lyv nå :!:

eller ja, jeg tror på de 3 tingene, Big band er litt mer iffy, men er fremdeles den beste forklaringen vi har nå, om den er helt nøyaktig eller om det er noe i nærheten.

Evolusjon og alderen jo jorda er så nære fakta man kan komme i vitenskapen

Lenke til kommentar

Hvis du leser litt her så er det mer informasjon om hvordan distansen regnes ut. Ved å bruke Hubble's Law (Hubble's law is the statement in physical cosmology that the redshift in light coming from distant galaxies is proportional to their distance.) kan man regne seg frem til universets alder. Det regnes med ca 120 millioner år med slingringsmonn.

"This measurement is made by using the location of the first acoustic peak in the microwave background power spectrum to determine the size of the decoupling surface (size of universe at the time of recombination). The light travel time to this surface (depending on the geometry used) yields a reliable age for the universe."

Speik: Kanskje, men kanskje ikke. Litt av poenget er å se om det finnes noen som ikke tror på disse tingene fordi det ikke virker logisk eller fordi det er svake teorier, og ikke bare fordi de er nødt til det for å forsvare religionen.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt overbevist om at universet er 14 milliarder år gammelt, jeg mener det er minst 14 milliarder år gammelt utifra det jeg har fått servert av bevis.

Grunnen er at det jeg har fått vite, er at man målte dette ved å finne det objektet som var lengst unna - 14 milliarder lysår

Men, her får jeg et lite problem, dersom vi ser lys fra et objekt som har reist i 14 mrd år, så må objektet ha vært mindre en 14 mrd lysår vekk når dette lyset ble sendt, altså var universet allerede noen milliarder år gammelt da dette lyset ble sendt, ingen objekter kan flytte seg i lysets hastighet, og det ville vært nødvendig sånn jeg ser det hvis en ser inn i big bang i denne galaksen.

Mulig det er noe jeg har missforstått da...

Stusser litt på det samme selv, tenkte jeg skulle poste det spørsmålet i vitenskaps delen (hvis det ikke er gjordt allerede, har ikke søkt). Edit: Da ser jeg at det ble besvart over, og når jeg ser svaret så var jeg engetlig klar over det, for jeg har sett eller hørte om det tidligere, men har tydeligvis gått i glemmeboka.

Men alderen på universet er beregnet til ca 14 milliarder år (tror det er 13,6) med den tilgjengelige informasjonen vi har i dag. Jeg er ganske sikker på at dette tallet vil bli revidert flere ganger, etter hvert som vi får bedre (rom)teleskoper og dermed mer nøyaktig og detaljert informasjon. Det er en del nye som er underveis, som skal bli plassert både i rommet og på jorda.

Det jeg kan si er at jeg tror på de vitenskaplige prinsippene og metodene som vitenskapen arbeider etter. Og disse teoriene er det som passer/stemmer med den informasjonen vi besitter i dag.

å hører vel kanskje tråden hjemme i Teknologi og Vitenskap?

Jeg vil si at slikt faller inn under livssyn delen av dette forumet. Hvis man ikke tror på en religion, og ikke disse teoriene, hvordan ser man på universet og alt det der da ?

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Hvis du leser litt her så er det mer informasjon om hvordan distansen regnes ut. Ved å bruke Hubble's Law (Hubble's law is the statement in physical cosmology that the redshift in light coming from distant galaxies is proportional to their distance.) kan man regne seg frem til universets alder. Det regnes med ca 120 millioner år med slingringsmonn.

Nå er jo Hubblekonstanten usikker, og ikke en konstant.

- Jeg ser ikke hvorfor det ikke skal være det, ingenting som er mer overbevisende enn det vi har blitt servert om evolusjon.

Vil ikke si jeg er enig i tallet, men argumentasjonen for Big Bang og tiden imellom er jeg enig i.

Noe sånt.

Lenke til kommentar

"This measurement is made by using the location of the first acoustic peak in the microwave background power spectrum to determine the size of the decoupling surface (size of universe at the time of recombination). The light travel time to this surface (depending on the geometry used) yields a reliable age for the universe."

Speik: Kanskje, men kanskje ikke. Litt av poenget er å se om det finnes noen som ikke tror på disse tingene fordi det ikke virker logisk eller fordi det er svake teorier, og ikke bare fordi de er nødt til det for å forsvare religionen.

Du kan ikke bruke slike resonnementer mot kristne/troende, jeg har prøvd. De tror at alt som peker mot at religionene deres baseres på sjøsprøyt, som i dette tilfellet at universet er eldre enn noen få tusen år, er morbide vrangforestillinger fremstilt av Satan, og nekter derfor å høre på sunn fornuft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...