Gå til innhold

Spørsmål rundt en AMD/ATI selvbygger-PC

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå sett meg grundig lei på å snegle rundt med en P4-prosessor og så meg i den sammenheng nødt til å oppgradere. Etter en stund fant jeg ut at overgangen fra PATA til SATA ville by på problemer. I og med at jeg da ville måtte bytte både DVD-ROM og HDD fant jeg like så godt ut at jeg kunne bygge helt ny PC. Ikke var det gamle datagråe kabinettet noe pent å se på heller. Etter å ha lest litt rundt på nettet kom jeg da endelig opp med utkastet til hvordan PC-en skal se ut, men jeg er ikke helt sikker på egen bedømmelsesevne. Derfor ber jeg dere på HW-forumet ta en kikk på utkastet og kanskje foreslå noen endringer, i tillegg har jeg noen egne spørsmål.

Mitt forslag:

Kabinett: Chieftec CH-02B-BM-OP

Kabinettvifter: Noctua NF-S12-1200 (to slike vifter)

Strømforsyning: Corsair VX 450W

Hovedkort: MSI K9A2 CF

Minne: Mushkin XP2-8000 (4096 MB)

Prosessor: AMD Phenom 9550 (pga. slot-in-oppgradering til Shanghai)

Grafikkort: ATI Radeon 4850

Lydkort: Creative Soundblaster X-Fi XtremeMusic

DVD-brenner: Plextor PX-800A

Harddisk: Western Digital Caviar SE16 500GB S-ATA

Operativsystem: Windows Vista Business 64bit (pga. gratis gjennom MSDNAA)

Mine spørsmål rundt forslaget:

*Vil strømforsyningen sette begrensninger på en beskjeden overklokking eller en eventuelt senere CrossFire-konfigurasjon?

*Burde jeg isteden velge 8GB RAM med lavere frekvens? (f.eks. GeIL Black Dragon 8GB (4 x 2GB) CAS5?)

*Er det noen problemer med 64-bits Vista som gjør at jeg burde begrense meg til 32-bit? (drivere osv.) (dette vil i så fall selvfølgelig avgjøre RAM-mengde)

Burde jeg endre på noe annet? I så fall, hva? Vær gjerne spesifikk med tanke på alternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Strømforsyningen du har valgt kan nok gi deg en god del begrensninger ja. AMD/ATI anbefaler ikke under 550 watt med en CrossFire-konfigurasjon med HD 4850 kort, så da bør du som et minimum vurdere en Corsair VX550W:

http://game.amd.com/us-en/crossfirex_compo...on™%20HD%204850

Personlig vil jeg anbefale at du vurderer 750-850 watts strømforsyning. Da har du litt å gå på mtp fremtiden. I tillegg så kan det være lurt å ta med i regnestykket at en strømforsyningsenhet ofte har opp mot 10% effekttap pr år avhengig av mengde bruk.

En annen sak du kan vurdere er å gå for DDR2 PC8500 RAM i stedet for PC8000. Hovedkortet og CPU'en du har valgt støtter begge opp til PC8500 (1066Mhz).

En siste bemerkning er vedrørende lydkortet du har valgt og kombinasjonen med Vista 64-bit OS. Creative X-Fi har lenge hatt problemer med driverne til Vista. Hadde selv kombinasjonen X-Fi og Vista, men ble så lei alle problemene her at jeg byttet ut lydkortet med et Asus Xonar i stedet. Det har fungert helt utmerket.

Lykke til1

Lenke til kommentar

Strømforsyningen du har valgt kan nok gi deg en god del begrensninger ja. AMD/ATI anbefaler ikke under 550 watt med en CrossFire-konfigurasjon med HD 4850 kort, så da bør du som et minimum vurdere en Corsair VX550W:

http://game.amd.com/us-en/crossfirex_compo...82;%20HD%204850

Personlig vil jeg anbefale at du vurderer 750-850 watts strømforsyning. Da har du litt å gå på mtp fremtiden. I tillegg så kan det være lurt å ta med i regnestykket at en strømforsyningsenhet ofte har opp mot 10% effekttap pr år avhengig av mengde bruk.

En annen sak du kan vurdere er å gå for DDR2 PC8500 RAM i stedet for PC8000. Hovedkortet og CPU'en du har valgt støtter begge opp til PC8500 (1066Mhz).

En siste bemerkning er vedrørende lydkortet du har valgt og kombinasjonen med Vista 64-bit OS. Creative X-Fi har lenge hatt problemer med driverne til Vista. Hadde selv kombinasjonen X-Fi og Vista, men ble så lei alle problemene her at jeg byttet ut lydkortet med et Asus Xonar i stedet. Det har fungert helt utmerket.

Lykke til1

VX550 høres bra ut :) Skulle gjerne hatt noe med mer krutt, men det er vel gjerne slik at å få en billig og kraftig kvalitets-stømforsyning er relativt vanskelig.

Jo, men så var det dette med 8GB da... Såvidt jeg vet får du jo ikke virkelig raskt 8GB RAM. Vil det forresten være helt problemfritt å bestille to sett 4GB-RAM og bruke de på en gang slik at man får 4GB? Man skulle jo tro at det er en grunn til at det er så få 8GB fire-moduler-sett og så mange 4GB to-moduler-sett til salgs. Alle produsentene ville jo hatt 8GB hvis det hadde vært så enkelt...

Har selv vurdert Asus Xonar, men tenkte at jo mer mainstream jeg var, jo bedre ville støtten være for 64-bit. At jeg tok feil er vel egentlig bare hyggelig :) Har dog lest i en anmeldelse (her på HW.no?) at rare ting kan skje med lyden i spill når du bruker Asus Xonar.

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Skal du overklokke?

Jeg tenker mer på det som "optimalisering". Jeg har ikke lyst på noen varmeovner eller vannkjølingssystemer, for å si det slik. Jeg planlegger å la AMD sine programmer auto-tune GPU/CPU for meg, og mest sannsynlig ikke tukle noe særlig mer enn det. Vel, jeg kommer jo til å prøve meg på å dra overklokken litt lengre, jeg poster jo tross alt på HW.no ;) Men jeg kommer til å være latterlig forsiktig.

Jeg har vel egentlig ikke tenkt meg at overklokkingen skal bli hverken dyr, bråkete eller risikofyllt for å oppsumere :)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Litt usikker på om jeg skjønner helt hva du mener ang 8 GB vs 4 GB moduler?! Hvis du ikke benytter noe særdeles minnekrevende programvare så kommer du veldig langt med 4 GB RAM.

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=2163

Min anbefaling er derfor å gå for 4 GB med DDR-2 PC8500 (1066mhz) og ikke PC8000 (1000Mhz)

De pengene du sparer på 4 vs 8 GB RAM hadde jeg da heller lagt inn i en litt bedre CPU.

Kjøper du en BE 9850 eller BE 9950 så er de mye enklere å overklokke siden de kommer med en ulåst multiplikator. Men dette er jo en smaksak. Kjøper absolutt argumentet ditt med å vente med CPU til AMD lanserer Deneb 45nm senere i år evt tidlig 2009.

Lenke til kommentar
Hei igjen!

Litt usikker på om jeg skjønner helt hva du mener ang 8 GB vs 4 GB moduler?! Hvis du ikke benytter noe særdeles minnekrevende programvare så kommer du veldig langt med 4 GB RAM.

Min anbefaling er derfor å gå for 4 GB med DDR-2 PC8500 (1066mhz) og ikke PC8000 (1000Mhz)

De pengene du sparer på 4 vs 8 GB RAM hadde jeg da heller lagt inn i en litt bedre CPU.

Kjøper du en BE 9850 eller BE 9950 så er de mye enklere å overklokke siden de kommer med en ulåst multiplikator. Men dette er jo en smaksak. Kjøper absolutt argumentet ditt med å vente med CPU til AMD lanserer Deneb 45nm senere i år evt tidlig 2009.

Jeg tenkte jeg kunne være litt "futureproof," ved å gå for 8GB, men det får vel våge seg til et eventuelt senere tidspunkt. Da sannsynligvis med DDR3. Ja, jeg vil helst vente med å bruke så veldig mye penger på CPU før Deneb, så pengene jeg sparer på minne blir vel liggende fram til Deneb, tenker jeg. :)

Oppsettet har forresten undergått noen endringer og ser nå slik ut:

Strømforsyning: Corsair TX 750W

Minne: Crucial Ballistix PC2-8500 2 GB KIT (2x1024) (to slike sett for 4x1024=4096 MB)

Grafikkort: Sapphire Radeon 4850

Lydkort: Asus Xonar D2

Lenke til kommentar
Hei igjen!

Jeg tenkte jeg kunne være litt "futureproof," ved å gå for 8GB, men det får vel våge seg til et eventuelt senere tidspunkt. Da sannsynligvis med DDR3. Ja, jeg vil helst vente med å bruke så veldig mye penger på CPU før Deneb, så pengene jeg sparer på minne blir vel liggende fram til Deneb, tenker jeg. :)

Minne: Crucial Ballistix PC2-8500 2 GB KIT (2x1024) (to slike sett for 4x1024=4096 MB)

Hei oppsettet ditt ser glimrende ut, og likte også det du nevnte med oppgradering til Deneb.

Det eneste jeg lurte på var om du har sett på hovedkort alternativer med 790 FX brikkesett i stedenfor? Disse får mer ut av Crossfire støtten etter det jeg har skjønt. Jeg kjører ikke crossfire selv, men har testet med to ATI kort tidligere på mitt eget hovedkort, og det fungerer strålende.

Link: https://prisguiden.no/product.php?productId=82978

Jeg har kortet selv, men ville kjøpt den jeg linker til og ikke den som heter MSI K9A2 Platinum V2, som ironisk nok er dårligere. Fordi den ikke støtter 125 W cpu blant annet. Kan desverre ikke bekrefte kilder på dette annet enn kommentarer fra blant annet komplett.no

Lenke til kommentar
Hei igjen!

Hei oppsettet ditt ser glimrende ut, og likte også det du nevnte med oppgradering til Deneb.

Det eneste jeg lurte på var om du har sett på hovedkort alternativer med 790 FX brikkesett i stedenfor? Disse får mer ut av Crossfire støtten etter det jeg har skjønt. Jeg kjører ikke crossfire selv, men har testet med to ATI kort tidligere på mitt eget hovedkort, og det fungerer strålende.

Link: https://prisguiden.no/product.php?productId=82978

Jeg har kortet selv, men ville kjøpt den jeg linker til og ikke den som heter MSI K9A2 Platinum V2, som ironisk nok er dårligere. Fordi den ikke støtter 125 W cpu blant annet. Kan desverre ikke bekrefte kilder på dette annet enn kommentarer fra blant annet komplett.no

Har vurdert det, men hvis jeg først skal gå for et dyrt hovedkort så vil jeg heller vente til relanseringen av 790FX eller 790GX, som begge skal ha en ny northbridge som skal kunne øke overklokkingspotensialet/energieffektiviteten til Phenom dramatisk (Anandtech har testet den, og de er imponerte...).

Unnskyld for seint svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...