ilpostino Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har per idag et Nikon Coolpix kamera som jeg har tenkt til å fase ut. de primære grunnene til dette er a) den bruker veldig mye batteri b) blitzen er treg til å "komme seg" etter et bilde. med få unntak kommer jeg til å bruke kameraet til å få større bilder enn 10x15 cm så jeg er ikke så avhengig av å ha mange Megapixels. kameraet jeg ønsker skal ha størt mulig skjerm på baksiden og være rask i bruk. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har per idag et Nikon Coolpix kamera som jeg har tenkt til å fase ut. de primære grunnene til dette er a) den bruker veldig mye batteri b) blitzen er treg til å "komme seg" etter et bilde. med få unntak kommer jeg til å bruke kameraet til å få større bilder enn 10x15 cm så jeg er ikke så avhengig av å ha mange Megapixels. kameraet jeg ønsker skal ha størt mulig skjerm på baksiden og være rask i bruk. Megapiksler må du nok finne deg i å få mange av uansett... alle kamera i dag har mange ganger mer megapiksler enn man trenger til 10x15cm. Canon Ixus 75 er ikke så dumt, evt. Ixus 860IS om du ønsker bildestabilisator og mer vidvinkel De er ganske kjappe på utløseren og på å lade opp blitsen, samt at batterilevetiden er god. Skjerm har de også "nok av" for å si det sånn. Vil imidlertid anbefale deg å kjøpe i en butikk, så du får testet om de passer ditt bruk før du kjøper. Hvis du føler at tiden er moden for å bli litt mer avansert, så vil jeg varmt anbefale Canon Powershot G9 eller Nikon Coolpix P5100. De har mer manuelle muligheter, bedre optikk, egen blitssko til ekstern blits og flere fordeler fremfor de mindre kameraene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 jeg synes både Canon Powershot G9 og Nikon Coolpix P5100 virket interesange. hva er forskjellen på disse? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 G9 har 6x optisk zoom, mens P5100 har 3,5x. G9 er nok også noe mer solid, uten at jeg har testet ut hvor mye de tåler Batteriet til G9 er større, og det er nærliggende å tro at det varer lenger. G9 har nok også litt mer avanserte funksjoner, og jeg liker godt ISO-hjulet på toppen av kameraet. Det virker også som objektivet er noe bedre, at det gir noe skarpere bilder enn P5100. Men G9 er det da også litt større, noe som kan være en ulempe for mange. Koster også noen hundrelapper mer. Lenke til kommentar
fleric Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Kan på det varmeste anbefale G9. Litt større enn gjennomsnittet, men veldig bra optikk og god skjerm. Kjapt av/på. Og som nevnt over full kontroll over ISO på eget ratt. Et kamera å vokse med da man kan kjøre det helt manuelt om man vil. Veldig bra batterikapasitet. Når jeg ikke gidder å dra på D300n så er G9 en veldig god erstatter. Send meg en melding så sender jeg gjerne noen bildeeksempler. Endret 15. juli 2008 av fleric Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 JA. Det isohjulet er helt genialt. Noe av det tøffeste jeg har sett noensinne. Glitrende kamera. Utrolig bra den grafikken når du enten forandrer blender eller lukker. Ubetalelig. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 kanskje idiotisk spm for dere men hva er fordelene med å kunne stille inn ISo? følsomheten på bilde mht lys og lignende? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det er bedre å ha kontrollen over det på en enkel måte enn å la kamera ta seg av det, eller måtte gå inn i menyer for å få det gjort. Med et hjul på toppen kan du raskt velge hvor stor lysfølsomhet du trenger, og samtidig holde kontrollen slik at det ikke blir for mye støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå