Gå til innhold

Hjelp til makrofotografering


Anbefalte innlegg

Hei!

Har et nyinnkjøpt Nikon D60 speilreflekskamera som jeg har prøvd meg litt fram på.

Er ganske nybegynner og dette er det første speilreflekskameraet jeg har hatt. (er ganske fornøyd med det forresten)

 

Her er noen makrobilder jeg har tatt som jeg ønsker kritikk på og tips lit hva jeg kan gjøre for å få bedre bilder.(Fikk bare lagt inn ett siden de andre var over 2 MB )

Alle bildene er tatt med ''makromodus''. Jeg har helt vanlig standardobjektiv 18-55mm.

 

 

post-154213-1216053557_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er noen makrobilder jeg har tatt som jeg ønsker kritikk på og tips lit hva jeg kan gjøre for å få bedre bilder.(Fikk bare lagt inn ett siden de andre var over 2 MB )

Alle bildene er tatt med ''makromodus''. Jeg har helt vanlig standardobjektiv 18-55mm.

Makromodus på et standardobjektiv har ikke så mye med makro å gjøre, da må du ha et dedikert makroobjektiv. Denne innstillingen forteller bare objektivet at det skal konsentrere seg om å fokusere i nærområdet, akkurat som "lekemakro" på kompaktkameraer.

 

Men hvis det er nærbilder du vil ha, og ikke nødvendigvis forstørrelse i 1:1, holder det med et vanlig objektiv. Hvis du ønsker smal DOF for få bakgrunnen ut av fokus, har nok kit-objektivet for liten maksblender. Hvis ikke bakgrunnen er langt unna da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...