Gå til innhold

Spørsmål om bankkort


2rst1

Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg er ein gut på 16 år, har aldri gadda å skaffe meg bankkort tidlegare, men no synest eg det er på tide. Litt lei av å måtte gå rundt med kontanter heile tida og mase på foreldra mine etter penger når eg har dårleg tid, eller å måtte gå 6 km heim frå byen fordi eg ikkje har penger til bussen osv.

 

Skal inn i banken ein dag denne veka (kanskje i morgon) for å sette opp ny konto, og har då planar om å skaffe meg bankkort.

 

Har nokre spørsmål om det å skaffe seg bankkort:

1. Kva bankkort bør ein 16/17-åring skaffe seg?

2. Trenger man å ha med seg gyldig pass i banken for å få bankkort? (Passet har akkurat blitt ugyldig)

3. Koster det penger?

4. Kor lang tid går det før eg får kortet? (Regner med at eg får det i posten?)

 

Forresten, så jobber pappa i banken (Sparebanken Sogn og Fjordane), men siden han jobber med kunder som skal ta lån og slikt, så har han ikkje så mykje peiling på det med bankkort, så derfor spør eg her.

 

2rst1 out

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Spørs hva banken gir en under 18 år. Vista Electron har da jeg!

 

2) Jeg hadde ikke med det. Bare morra mi! Men ikke dumt å ta med i tilfelle!!

 

3) Nei aldri jeg sett! MEN det koster kanskje bruke det, ta ut enkelte andre minibanker (gjelder ikke din sikkert), bruke i utlandet.

 

4) Får det i posten etter ca. 1 uke! Kommer ann på!

Lenke til kommentar
Har også Visa elektron, funker fint i Norge, men har ikke fått det til å virke utenfor norden...

 

 

Hvilken bank har du?? Har brukt mitt i hele norden og funker akkurat sånn som i Norge! Bruker Nordea her da det ikke koster noe å bruke for meg!!

Lenke til kommentar
Har også Visa elektron, funker fint i Norge, men har ikke fått det til å virke utenfor norden...

Jeg har fint fått ut penger i tyskland for 3 år siden, portugal for 1 år siden og kreta for 2 år siden. Hadde da sparebanken sitt elektron kort. No har jeg iallefall Visa Classic, så kan også betale på nett osv.

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

har selv hat visa elektron. har oppføleren nå. 18-25kortet. som en før automatisk vis en har electron.

 

Jeg har aldri hatt noen problem og bruke det på buss, utland eller innland.

De landene jeg har brukt det i er:

frankrike, tyskland, sverige, danmark, kreta, spania, på mellomlanding i italia. Kan brukes over alt i utlandet egentli. men det koster litt mer i avgifter enn hva du betaler her hjemme. feks. vi som har SR-banken har fri bruk i innland. uten om i nordea sine terminaler.

Lenke til kommentar

Vanlig Visa gis egentlig ikke ut til personer under 18 år, men jeg fikk tilbud om det når mitt gamle bankkort gikk i stykker. Muligens fordi familien har et godt kundeforhold og vi har flere kontoer med relativt mye penger i denne banken, men det er jo bare å høre. At du har en far som jobber i samme bank kan kanskje også hjelpe til?

 

Uansett, jeg valgte Visa Electron, og jeg angrer. Greit nok, det fungerer i Norge, og jeg har handlet med det i Nederland, USA og Sverige -- og de gangene har det fungert som ekte Visa med kreditt.

Men skaff deg ekte Visa med en gang, for jeg angrer på at jeg ikke takket ja til det.

Er kjedelig å ikke kunne betale med det på internett.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Har nokre spørsmål om det å skaffe seg bankkort:

1. Kva bankkort bør ein 16/17-åring skaffe seg?

2. Trenger man å ha med seg gyldig pass i banken for å få bankkort? (Passet har akkurat blitt ugyldig)

3. Koster det penger?

4. Kor lang tid går det før eg får kortet? (Regner med at eg får det i posten?)

 

Forresten, så jobber pappa i banken (Sparebanken Sogn og Fjordane), men siden han jobber med kunder som skal ta lån og slikt, så har han ikkje så mykje peiling på det med bankkort, så derfor spør eg her.

 

2rst1 out

 

1. Du har fått mange svar ang. visa electron. Kortet er vanligst for de som er under 18 år.

2. Dersom du er legitimert kunde i banken før 1.3.07 trenger du ikke pass. NYE kunder trenger pass.

3. Vanligvis er "ungdomskort" gebyrfrie, dog kan det være gebyr på bruk i utlandet. Sjekk hjemmesiden til banken din, så finner du sikkert prislista.

4. Tar ca 1 uke siden grunnkortet (bilde og signatur) må sendes til TAG, som så sender kort og kode hjem til deg.. Pappa'en din må sikkert signere som verge, men siden han jobber i banken trenger du ikke tenke på at det tar ekstra tid...

Lenke til kommentar
Har nokre spørsmål om det å skaffe seg bankkort:

1. Kva bankkort bør ein 16/17-åring skaffe seg?

2. Trenger man å ha med seg gyldig pass i banken for å få bankkort? (Passet har akkurat blitt ugyldig)

3. Koster det penger?

4. Kor lang tid går det før eg får kortet? (Regner med at eg får det i posten?)

 

Forresten, så jobber pappa i banken (Sparebanken Sogn og Fjordane), men siden han jobber med kunder som skal ta lån og slikt, så har han ikkje så mykje peiling på det med bankkort, så derfor spør eg her.

 

 

 

 

 

1. Du har fått mange svar ang. visa electron. Kortet er vanligst for de som er under 18 år.

2. Dersom du er legitimert kunde i banken før 1.3.07 trenger du ikke pass. NYE kunder trenger pass.

3. Vanligvis er "ungdomskort" gebyrfrie, dog kan det være gebyr på bruk i utlandet. Sjekk hjemmesiden til banken din, så finner du sikkert prislista.

4. Tar ca 1 uke siden grunnkortet (bilde og signatur) må sendes til TAG, som så sender kort og kode hjem til deg.. Pappa'en din må sikkert signere som verge, men siden han jobber i banken trenger du ikke tenke på at det tar ekstra tid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...