Gå til innhold

Anbefal en ferdig maskin med Windows Home Server (og et lite spørsmål)

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg merket nettopp at jeg har begynt å bli gammel. Jeg vil ha en maskin som jeg kan stappe "mange" harddisker i, som har en COM-port, lydkort (til musikk-distribusjon), en del USB-porter og er forholdsvis stille. Dessuten skal alt virke uten nevneverdige problemer, og skal kjøre programvare som HomeSeer (dette fungerer, det vet jeg) dele muskk/video med VLC, kjøre en SVN-server, ftp-server og webserver (med .net støtte). Alt dette er vel mulig med WHS så vidt jeg har forstått.

En slik maskin kunne jeg sikkert bygge selv, men jeg har egentlig ikke lyst. Det selges jo maskiner "laget" for Windows Home Server, men er det noen som har en å anbefale? :)

Og så et lite kjapt spørsmål:

Hva er det med denne bug'en som gjør enkelte filer korrupte? Jeg har forstått at dette snart skal fikses, men jeg har aldri helt forstått hva problemet er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, motsatt problemene kommer hvis du åpner og lagrer filene fra serveren, ikke hvis du åpner og lagrer fra en annen maskin. Ellers så er vel denne ok: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10305 men comport... er det ett krav eller kan du bare kjøpe ett innstikkskort (evt USB til COM overgang) Dette fungerer etter min erfaring ganske bra.

Du kan jo også (hvis du har peiling) sette opp en standard 2003 maskin, blir omtrent samme pris. Dette er dog avhengig av at du vet hva du holder på med, da den ikke er så enkel som home server.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Ja, kikket litt på den maskinen, og det ser ut som et greit valg. :)

Har vurdert Server 2003, men det blir mye nytt å sette seg inn i, samt at det finnes mange gode tillegg til HomeServer jeg kunne tenke meg å bruke (som f.eks. AsciiExpress Webguide).

Lenke til kommentar

Nei, er klart er du litt uvant, så kan det fort bli litt mye å sette seg inn i med server 2003. Jeg bruker det mer eller mindre daglig, så jeg synes det er enkelt og synes home server blir mer som en tvangstrøye. Men, siden jeg er sær, så bruker jeg faktisk Linux til det aller meste.. :D Håper serveren blir det riktige valget for deg iallefall

Lenke til kommentar
Håper serveren blir det riktige valget for deg iallefall

Takker for det, og det vil vi forholdsvis snart finne ut. ;)

Men enda et lite spørsmål:

Nei, motsatt problemene kommer hvis du åpner og lagrer filene fra serveren, ikke hvis du åpner og lagrer fra en annen maskin.

Så feilen skjer bare om jeg redigerer de respektive filformatene på selve serveren, og ellers går det greit?

Og:

Jeg regner med at det er en innebygget webserver i WHS (som støtter asp.net)?

Takk for hjelpen, forresten! :)

Lenke til kommentar
1: Så feilen skjer bare om jeg redigerer de respektive filformatene på selve serveren, og ellers går det greit?

2: Jeg regner med at det er en innebygget webserver i WHS (som støtter asp.net)?

1: Feil KAN oppstå hvis du redigerer filer på selve serveren ja. Ellers går det greit som du sier.

2: Den er jeg heller usikker på. Jeg tror faktisk ikke den støtter det "ut av boksen"

her står det om Windows home server. http://www.microsoft.com/windows/products/...r/features.mspx og det står fint lite om webserver (jeg regner faktisk med at det ikke er med webserver, da home server er beregnet på folk som kan lite til ingenting og slike folk setter ikke opp webserver)

Lenke til kommentar
1: Feil KAN oppstå hvis du redigerer filer på selve serveren ja. Ellers går det greit som du sier.

Aha. Jeg trodde det nærmest var garantert...

WHS fungere selvsagt som en webserver, den kjører jo IIS som standar. Finnes egen Add-in for å gjøre det lettere å administrere. Den kan du finne her.

Oi, takk for den! Så utmerket ut! :)

Lenke til kommentar

Når det er sagt så er det ikke alle filtyper det kjente filkorrupsjons monsteret ødlegger. Hvilke det gjelder kan du lese mer om hos Microsoft. Dette skal også være fikset i PowerPack 1 som er ute i beta testing nå, regnes med release om ikke så altfor lenge vist jeg ikke husker altfor mye feil.

Du kan også stikke innom hjemmesiden min, der finner du en god del informasjon om WHS samt ein del guider som kan være kjekke for deg som skal sette opp en WHS maskin.

Lenke til kommentar

Hehe, takk for det. Rettskriving har aldri vert min sterke side, men prøver å luke vekk feil etter hvert som jeg ser dem. Blir lett blanding av nynorsk,bokmål og dialekt :)

Personlig ville jeg nok bygget maskinen selv, står mye friere med tanke på utvidelser. Eventuellt kan du komponere din egen maskin som Komplett bygger for deg.

Lenke til kommentar

Tja... kan jo selvfølgelig bygge en maskin selv, men Komplett sin "ferdigbygde" ser helt grei ut i forhold til prisen, det er bare å legge til noen harddisker Dessuten støtter den PCI-kort. :)

Som jeg begynte tråden med, jeg har begynt å bli "gammel" og tar meg derfor "råd" til å slippe slikt. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...