k0nge Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Ja, det ble litt mye. Jeg får sove på det. Har lagt inn 2x 640gb på lista foreløpig, så får vi se om jeg ikke forandrer det til 1stk velociraptor senere.. Ellers takk for alle de supre tipsene!! Dere er helt sikkert bedre på SAS enn nizzen! :!: Edit: Glemte å svare på hvilket O.S. jeg skal bruke. Det er Windows Vista Home Premium 64bit. Ultimate har masse unødvendige/overflødige funksjoner som jeg aldri kommer til å bruke. Derfor er det bedre med HomeP som er billigere og ikke har alt det overflødige. Endret 15. juli 2008 av Scorpion1191 Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Kort oppsumert pris: SSD + kontroller = 3500 (1800+1700). Svært dyrt, men da får du også konge oppstartstid, antall gigabyte er irrelevant for SSD, ihvertfall hittil, da du bare kan legge inn OS'et og et eller to spill på den harddisken. SAS + kontroller = 2900 (1200+1700). Dyrt dette også, men fortsatt kjempe bra oppstartstid, ikke like bra som SSD men her får du mye mer lagringskapasitet og høyere Skrive å leseytelse som forbedrer ytelsen inne i Selve OS'et. Vanlige 7200 RPM sata harddisker, får du aldri en kjempe ytelse iforhold til Accesss tid som SAS og SSD har sin store fordel i. Men du får bedre lese og skriveytelse, samtidig risikerer du å miste data mye kjappere viss du ikke har en kontroller. Raptor disker, tenker da på Velocial harddisken er god men ikke like god som en SAS+kontroller er. og det er ikke et altfor stort hopp fra 2000 til 2900. Vurderer du SAS-disker/kontroller ber jeg deg ta kontakt med "Nizzen" her på forumet, han kan alt og vet alt om SAS-kontroller/harddisker, han har også en kontroller til salgs. Nå vet jeg ikke hvilken kontroller eller SSD disk du har lagt til grunn her men... SSD + kontroller eller SAS + kontroller slik du har satt det opp blir ikke et komplett oppsett. Hva skal man med en raid kontroller til 1700 når man så har bare 1 disk/SSD? Skal en SAS kontroller ha noe for seg må du ha flere disker, 2-3 minimum for å få noe å skryte av og da blir summen en helt annen. En god SAS kontroller med ytelse koster mer en 1700,- En VelociRaptor er derfor den billigste inngangspris til høy ytelse (da ser jeg bort fra SSD pga kapasitet og pris). Den eneste disken som ser ut til å ha vesentlig bedre ytelse enn VR'n er Seagate 15k.6 og den har jeg ikke sett prisen på enda, men dyr blir den i allefall nå når den nettopp er lansert. Begynner å bli lenge siden dette, men tror jeg gikk utifra Fujitsu Siemens sin 74 Gb (koster ca 1200/1300) og en av Nizzen's sine kontrollere til ca 1700. Når det er sagt burde man egentlig, ja, ha 2 SAS disker for en bedre ytelse (og selvsagt for å skryte av ), men man får jo også en kjempe ytelse bare med en, og kan senere oppgradere til 2. Og det er ikke store forskjellen på kontrollere viss du "kun" skal ha raid 0 og 2 SAS harddisker, men derimot store forskjeller med flere disker på samme kontroller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå