Gå til innhold

O.C. rigg med lite støy<16K

Anbefalte innlegg

Hei alle HW-brukere! Dette er min tredje byggepc, men det er et par år siden sist jeg bygget, så jeg trenger litt hjelp til å finne ut om dette oppsettet passer sammen.

Kriteriene er en relativt stille gaming-rigg som kan drive nyere spill som Crysis i akseptabel FPS uten særlig hakking. Med relativt stille mener jeg 35DB som et absolutt maks støynivå.

Overklokking er en ny ting for meg, men jeg ønsker å prøve det denne gangen. Siden denne Quaden ligger på 2.66ghz ville jeg gjerne hatt den opp til 3ghz uten alt for store problemer. Med Noctua NH-U12P som kjøler burde ikke dette være noe problem? Noen sier jeg burde gå for Thermalright ULTRA120 Extreme.. Hva mener dere?

Hadde egentlig tenkt å gå for et nvidia oppsett, men siden hovedkortene er ustabile og skjermkortene dyre ift pris, så går jeg heller for intel og ati.

Link til prisguide handlekurv:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=76958

Prisen må komme på max 16000 kr med skjerm og tastatur. Mus og musematte har jeg fra før.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet ser bra ut det.

Du burde vurdere 1 disk i tillegg som du bruker utelukkende til OS så kan du ha F1 disken til spill, lagring etc.

Kjøp da en moderne 640GB'er eks. Samsung F1 640 eller WD6400AAKS, WD'n er litt raskere men forskjellen er liten.

Du kan også vurdere denne PSU'en.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips! Kanskje jeg burde kjøpe en WD Velociraptor eller ssd disk? De er jo kjappe til system, men de er litt dyre. Tror den WD6400AAKS blir mer akturell. Den er vistnok ganske stille også. Angående CorsairTX750W så står det i HW sin test at støynivået øker når forbruket når 400W eller mer, mens PC Power & Cooling Silencer 750W ikke øker støynivå før 500W eller mer. Ellers hadde det vært kjekt med en modulær strømforsyning, men det ser det ut som det er lite av i denne klassen. Det måtte i så fall vært Thermaltake Toughpower 750W...ikke noe lett valg.

Lenke til kommentar
Tusen takk for tips! Kanskje jeg burde kjøpe en WD Velociraptor eller ssd disk? De er jo kjappe til system, men de er litt dyre. Tror den WD6400AAKS blir mer akturell. Den er vistnok ganske stille også. Angående CorsairTX750W så står det i HW sin test at støynivået øker når forbruket når 400W eller mer, mens PC Power & Cooling Silencer 750W ikke øker støynivå før 500W eller mer. Ellers hadde det vært kjekt med en modulær strømforsyning, men det ser det ut som det er lite av i denne klassen. Det måtte i så fall vært Thermaltake Toughpower 750W...ikke noe lett valg.

Den kan nok ikke måle seg med ytelsen (access) på SSD disker.

Modulære PSU'er har du Mist sin 1000 watt'er som fikk "anbefalt" i dagens Hw-test, har den selv, og er kjempe fornøyd. Corsair sin 1000 watt'er er også å titte på (hvis du føler du har råd til å få en bittelitt bedre PSU).

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med deg der. Det gjør ikke noe å hive seg på 1000W bølgen. De to PSUene har jeg faktisk sett en del på og funnet ut at det er blant de mest støysvake og kraftike 1000watterne på markedet. Mist sin 1000watter får straks nye kondensatorer, så jeg lurer på om ikke Corsair sin HX1000W er det beste valget..men MIST sin bråker minst...

Edit: En annen sak er jo størrelsen da...de får jo ikke plass i Antec P182 kabinettet! xD Det var nok derfor jeg valgte 750watter i stedet. :)

Endret av Scorpion1191
Lenke til kommentar
Får ikke plass i Antec kabbiset? til og med Thermaltake sin 1000 watt'er får plass i P182, Mist er ikke større enn det (?).

Ah, ok, men det blir litt trangt. Du har ikke forslag til et større kabinett som er godt lyddempet? :p

Lenke til kommentar
Får ikke plass i Antec kabbiset? til og med Thermaltake sin 1000 watt'er får plass i P182, Mist er ikke større enn det (?).

Ah, ok, men det blir litt trangt. Du har ikke forslag til et større kabinett som er godt lyddempet? :p

Hehe, Har selv et Antec P190. det er lengre og bedre, og støtter to strømforsyninger (og i prisen får du med 2 Strømforsyninger som er av svært god kvalitet). Men jeg sier: Du kommer til å få mange kabler til overs! Derfor har jeg byttet dem ut. :)

Har også støydempet Antec kabinettet videre, uten store forbedringer, egentlig kun for utseende's skyld :yes:

Det finnes mange gode kabinetter, men ikke mange som stopper støy så veldig godt.

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Det kabinettet med strømforsyninger er skikkelig "heavy duty" for å si det bokstavelig talt! :!: Har vurdert Cooler Master Stacker 830 Nvidia Edition, men siden det ikke ble nvidia oppsett, blir det ikke. :) Ellers har jeg sett på Lian Li PC-A71, men det har ikke inkludert strømforsyning... tror jeg skal holde meg til Antec P182, selv om det blir litt trangt..

Edit: skriveleif

Endret av Scorpion1191
Lenke til kommentar

Har heve ut kjølepastaen siden det følger med kjøleren, og erstattet PC Power & Cooling Silencer 750W til fordel for Corsair HX1000w. Jeg har også tatt vekk det ene Gigabyte Radeon HD 4870-kortet for at kabalen skal gå opp. Jeg får heller kjøpe ett til senere. En WD6400AAKS har også komt inn som systemdisk i tillegg til Samsung Spinpoint F1 1 TB-disken som skal brukes til spill, film og annet.

Lenke til kommentar
Har heve ut kjølepastaen siden det følger med kjøleren, og erstattet PC Power & Cooling Silencer 750W til fordel for Corsair HX1000w. Jeg har også tatt vekk det ene Gigabyte Radeon HD 4870-kortet for at kabalen skal gå opp. Jeg får heller kjøpe ett til senere. En WD6400AAKS har også komt inn som systemdisk i tillegg til Samsung Spinpoint F1 1 TB-disken som skal brukes til spill, film og annet.

Du tjener ikke mye på å ha 640 GB'n som system disk, skal du ha system disk må du nesten ha 10 000 rpm disker Minst! Ihvertfall mener jeg det. Skal du ha så kjappe disker må du nok vurdere SSD med en grei kontroller (kontakt Nizzen her på forumet hvis du skal ha det) eller en/2 SAS disker.

Lenke til kommentar
Du tjener ikke mye på å ha 640 GB'n som system disk, skal du ha system disk må du nesten ha 10 000 rpm disker Minst! Ihvertfall mener jeg det. Skal du ha så kjappe disker må du nok vurdere SSD med en grei kontroller (kontakt Nizzen her på forumet hvis du skal ha det) eller en/2 SAS disker.

Ok, men den var litt raskere enn Samsung F1 640GB og så er den omtalt som en av de stilleste/roligste diskene på markedet.

Hvis ikke..går det å ha Samsung F1 1TB-disken i RAID0 og få høyere hastighet enn WD Raptor disker? Har forresten ikke hørt om noen som har hatt TB-disker i RAID..skulle gjerne hatt noe tilbakemelding på dette. :)

Hva syns du er det beste valget om jeg skal velge en rask S-ATA til systemdisk?

1155kr (7,66kr/gb) - Western Digital Raptor 150 GB

1944kr (6,44kr/gb) - Western Digital VelociRaptor 300 GB

Egentlig er VelociRaptor litt dyr, men den er jo billigere per gb. Fins det noen SAS/SCSI alternativer som kan komme på en så lav pris som 2000kr med kontroller?

----

SSD

OCZ OCZSSD2-1S32G koster jo 3338kr på amentio, så det 87,34kr/gb... til forskjell fra disse raptordiskene er jo det helt uakseptabelt! Over 3000 for 32 gb er serriøst mye. Da kjøper jeg heller SAS/SCSI..men tjener jeg noe på det? Merker en overgangen fra 10 000rpm til 15 000rpm? Er hastigheten verdt prisen?

Lenke til kommentar

Om du merker ytelsen er tvilsomt, det kommer an på hva du skal gjøre.

Skal du over på SAS må du kjøpe en rimelig OK kontroller for å få utnyttet diskene fullt ut. Regn med 3-4000 for en bra kontroller.

Skal du så ha disk ytelse som merkbart overgår SATA i raid må du opp i den nye 15k.6 disken til Seagate.

Jeg kjører mine disker i raid-1 som gir nesten like bra leseytelse som raid-0. Raid-1 er med redundancy mens Raid-0 er helt uten.

Jeg bruker en SAS kontroller men holder meg til SATA disker og med den ytelsen de har idag blir det en kostbar affære å leke seg med SAS disker for å oppnå bedre ytelse.

Du kan eventuelt kjøre 2stk WD640 i raid 1 på onboard kontrolleren, det fungerer selv om ytelsen ikke blir like bra som på en ordentlig kontroller.

Hvis du ikke har ekstreme krav så ville jeg holdt meg unna SAS da pengene får ben å løpe på.

Mht SSD har du sett på feil modell, se på Core modellen i denne linken.

De ligger mellom 1500 og 2300 på mpx.

Til slutt, 10-15krpm disker er ikke stille, de bråker ikke mye men de bråker generelt sett mer enn vanlige disker.

De passer da ikke særlig godt inn i et system med lite støy.

Lenke til kommentar

Ok, men den var litt raskere enn Samsung F1 640GB og så er den omtalt som en av de stilleste/roligste diskene på markedet.

Hvis ikke..går det å ha Samsung F1 1TB-disken i RAID0 og få høyere hastighet enn WD Raptor disker? Har forresten ikke hørt om noen som har hatt TB-disker i RAID..skulle gjerne hatt noe tilbakemelding på dette. :)

Hva syns du er det beste valget om jeg skal velge en rask S-ATA til systemdisk?

1155kr (7,66kr/gb) - Western Digital Raptor 150 GB

1944kr (6,44kr/gb) - Western Digital VelociRaptor 300 GB

Egentlig er VelociRaptor litt dyr, men den er jo billigere per gb. Fins det noen SAS/SCSI alternativer som kan komme på en så lav pris som 2000kr med kontroller?

----

SSD

OCZ OCZSSD2-1S32G koster jo 3338kr på amentio, så det 87,34kr/gb... til forskjell fra disse raptordiskene er jo det helt uakseptabelt! Over 3000 for 32 gb er serriøst mye. Da kjøper jeg heller SAS/SCSI..men tjener jeg noe på det? Merker en overgangen fra 10 000rpm til 15 000rpm? Er hastigheten verdt prisen?

Når du skal kjøpe harddisker (som har veldig mye å si på ytelsen, oppstart osv) så må si hvor mye du er villig til å gi for harddiske(n).

Kort oppsumert pris:

SSD + kontroller = 3500 (1800+1700). Svært dyrt, men da får du også konge oppstartstid, antall gigabyte er irrelevant for SSD, ihvertfall hittil, da du bare kan legge inn OS'et og et eller to spill på den harddisken.

SAS + kontroller = 2900 (1200+1700). Dyrt dette også, men fortsatt kjempe bra oppstartstid, ikke like bra som SSD men her får du mye mer lagringskapasitet og høyere Skrive å leseytelse som forbedrer ytelsen inne i Selve OS'et.

Vanlige 7200 RPM sata harddisker, får du aldri en kjempe ytelse iforhold til Accesss tid som SAS og SSD har sin store fordel i. Men du får bedre lese og skriveytelse, samtidig risikerer du å miste data mye kjappere viss du ikke har en kontroller.

Raptor disker, tenker da på Velocial harddisken er god men ikke like god som en SAS+kontroller er. og det er ikke et altfor stort hopp fra 2000 til 2900.

Vurderer du SAS-disker/kontroller ber jeg deg ta kontakt med "Nizzen" her på forumet, han kan alt og vet alt om SAS-kontroller/harddisker, han har også en kontroller til salgs.

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
Kort oppsumert pris:

SSD + kontroller = 3500 (1800+1700). Svært dyrt, men da får du også konge oppstartstid, antall gigabyte er irrelevant for SSD, ihvertfall hittil, da du bare kan legge inn OS'et og et eller to spill på den harddisken.

SAS + kontroller = 2900 (1200+1700). Dyrt dette også, men fortsatt kjempe bra oppstartstid, ikke like bra som SSD men her får du mye mer lagringskapasitet og høyere Skrive å leseytelse som forbedrer ytelsen inne i Selve OS'et.

Vanlige 7200 RPM sata harddisker, får du aldri en kjempe ytelse iforhold til Accesss tid som SAS og SSD har sin store fordel i. Men du får bedre lese og skriveytelse, samtidig risikerer du å miste data mye kjappere viss du ikke har en kontroller.

Raptor disker, tenker da på Velocial harddisken er god men ikke like god som en SAS+kontroller er. og det er ikke et altfor stort hopp fra 2000 til 2900.

Vurderer du SAS-disker/kontroller ber jeg deg ta kontakt med "Nizzen" her på forumet, han kan alt og vet alt om SAS-kontroller/harddisker, han har også en kontroller til salgs.

Nå vet jeg ikke hvilken kontroller eller SSD disk du har lagt til grunn her men...

SSD + kontroller eller SAS + kontroller slik du har satt det opp blir ikke et komplett oppsett.

Hva skal man med en raid kontroller til 1700 når man så har bare 1 disk/SSD?

Skal en SAS kontroller ha noe for seg må du ha flere disker, 2-3 minimum for å få noe å skryte av og da blir summen en helt annen. En god SAS kontroller med ytelse koster mer en 1700,-

En VelociRaptor er derfor den billigste inngangspris til høy ytelse (da ser jeg bort fra SSD pga kapasitet og pris).

Den eneste disken som ser ut til å ha vesentlig bedre ytelse enn VR'n er Seagate 15k.6 og den har jeg ikke sett prisen på enda, men dyr blir den i allefall nå når den nettopp er lansert.

Lenke til kommentar

Du har et godt oppsett i handlekurven Scorpion1191, det er bare å slå til.

Begynner du å rote med raid løsninger og kontrollere blir det en helt annen pris, ytelsen vil kunne bli bedre men prisen vil bli mye høyere.

Lenke til kommentar
Om du merker ytelsen er tvilsomt, det kommer an på hva du skal gjøre.

Skal du over på SAS må du kjøpe en rimelig OK kontroller for å få utnyttet diskene fullt ut. Regn med 3-4000 for en bra kontroller.

Skal du så ha disk ytelse som merkbart overgår SATA i raid må du opp i den nye 15k.6 disken til Seagate.

Jeg kjører mine disker i raid-1 som gir nesten like bra leseytelse som raid-0. Raid-1 er med redundancy mens Raid-0 er helt uten.

Jeg bruker en SAS kontroller men holder meg til SATA disker og med den ytelsen de har idag blir det en kostbar affære å leke seg med SAS disker for å oppnå bedre ytelse.

Du kan eventuelt kjøre 2stk WD640 i raid 1 på onboard kontrolleren, det fungerer selv om ytelsen ikke blir like bra som på en ordentlig kontroller.

Hvis du ikke har ekstreme krav så ville jeg holdt meg unna SAS da pengene får ben å løpe på.

Mht SSD har du sett på feil modell, se på Core modellen i denne linken.

De ligger mellom 1500 og 2300 på mpx.

Til slutt, 10-15krpm disker er ikke stille, de bråker ikke mye men de bråker generelt sett mer enn vanlige disker.

De passer da ikke særlig godt inn i et system med lite støy.

3-4000 er mye penger å bruke på noe som du nesten ikke merker ytelsesforskjell på. Mht bråk kan en jo kjøpe et støydempende oppheng eller lignende. Og med tanke på prisene på SAS er det kanskje bedre å investere i stillegående SSD-"disker"?

Hvis man tar utgangspunkt i de billigste SSD-diskene til ca.1500kr trenger ikke et RAID1-oppsett å bli så veldig dyrt. Er enig i at RAID1 er mer fornuftig enn RAID0 pga muligheten for data-tap.

Jeg har ikke ekstreme, men høye krav. Jeg velger å holde meg unna SAS denne gangen. 2stk WD640 i raid 1 på onboard kontrolleren kan derimot bli en aktuell løsning... om ikke jeg tar meg råd til 2 stk 1500kr SSD-disker.

Lenke til kommentar
Du har et godt oppsett i handlekurven Scorpion1191, det er bare å slå til.

Begynner du å rote med raid løsninger og kontrollere blir det en helt annen pris, ytelsen vil kunne bli bedre men prisen vil bli mye høyere.

Ja, takk for det svaret! :new_woot: Med disse prisene kommer oppsettet fort opp i 20k. Det kommer bedre og billigere SSDer om ikke lenge. Får heller se om jeg slår til da. Nå får det holde med 7200rpm-disker i RAID1. De 640gb'erne bråker lite og er billige. De er gode førstegangs-objekter.

Er det mye styr å sette opp et RAID1 oppsett? Har hørt at man må bruke diskett for å installere driverne. Er dette sant?

Lenke til kommentar
Kort oppsumert pris:

Nå vet jeg ikke hvilken kontroller eller SSD disk du har lagt til grunn her men...

SSD + kontroller eller SAS + kontroller slik du har satt det opp blir ikke et komplett oppsett.

Hva skal man med en raid kontroller til 1700 når man så har bare 1 disk/SSD?

Skal en SAS kontroller ha noe for seg må du ha flere disker, 2-3 minimum for å få noe å skryte av og da blir summen en helt annen. En god SAS kontroller med ytelse koster mer en 1700,-

En VelociRaptor er derfor den billigste inngangspris til høy ytelse (da ser jeg bort fra SSD pga kapasitet og pris).

Den eneste disken som ser ut til å ha vesentlig bedre ytelse enn VR'n er Seagate 15k.6 og den har jeg ikke sett prisen på enda, men dyr blir den i allefall nå når den nettopp er lansert.

Var ikke lett dette her. Er det bedre å ha én velociraptor nå enn å ha 2stk wd 640gb i RAID1? Jeg kan jo evt. kjøpe en til velociraptor senere og sette dem i RAID1.

SAS får komme en gang jeg har masse penger. :fun: Er også enig med deg i at når man skal ha noe så dyrt, så må man ha skikkelige kontrollere og skikkelige disker. :thumbup:

Edit: Glemte helt at jeg skulle ha en stille pc. SAS og SCSI bråker litt for mye ifølge dem som har greie på d. Velociraptor har jo egen kjøleribbe og er liten? Bråker den lite? Én liten, rolig og kjapp SSD til 1500 burde gjerne holde...men velociraptoren har mer plass og bedre ytelse til bare et par hundrelapper mer..

Endret av Scorpion1191
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett hvilket OS du skal kjøre på?

Bruker du Vista trenger du ikke å laste drivere men du må installere Intel Matrix Storage Manager (IMSM) når OS er oppe å går. De ligger på driver CD'n til ASUS kortet.

Bruker du XP må du lage en diskett som du laster under installasjonen av OS, du må trykke F6 for å laste driveren helt i starten av installasjonen.

Deretter er det samme som Vista dvs du må installere IMSM når OS er oppe å går.

Raid på onboard kontroller konfigurerer du først i bios på HK ved å velge RAID som disk løsning. Så må du boote og velge RAID som bootdisk i bios.

Deretter definerer du raidet i Intel raid bios som kommer frem under booting. (etter at bios har gjort seg ferdig)

Trykk Ctrl+I for å gå inn i raid oppsettet og definer ønsket type og størrelse på raidet.

Det er ikke vanskelig!

Mht VR vs WD640 er det selvsagt forskjell men den er ikke så stor om du kjører 2x640 i raid1, det vil hjelpe på lesing og det er en av de viktigste faktorene.

VR'n vil være raskere på aksess og det kan man ikke gjøre så mye med bortsett fra å short-stroke 640 diskene, dvs ved å bare bruke de første 300GB av diskene.

Da får du en jevnere lese/skrive hastighet og aksesstiden kommer ned på rundt 10ms ;-)

Jeg kjører mine 640 disker på den måten og det fungerer utmerket. Mitt oppsett er på en SAS kontroller men det vil fungere på onboard kontrolleren også.

Ble litt mye her ;-) så du må bare tenke deg godt om.

edit: VR'n er forbausende stille, jeg kjører 2 i raid-1 og de er knapt hørbare selv med mye aktivitet.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...