~sikka~ Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har ett nikon coolpix p3 vr og det tar SD-kort. Nå skal jeg kjøpe ett nytt kort men forstår ikke hva de forskjellige betegnelsene står for. Kan jeg f.eks bruke dette minnekortet: Kingston Secure Digital 8GB SDHC, Class2, SD2.0 specification eller dette: Kingston Secure Digital 32GB SDHC, Class4, SD2.0 specification pft for svar Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 SDHC = Secure Digital High Capasity. Om ditt kamera støtter denne typen minnekort vet jeg ikke. Men skulle vel nesten tro det. Lenke til kommentar
~sikka~ Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 ok er det vanlig at kameraer nå til dags kan støtte det da? Og hva betyr class 2 og class 4? Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 SDHC cards have SD Speed Class Ratings defined by the SD Association. The SD Speed Class Ratings specify the following minimum write speeds based on "the best fragmented state where no memory unit is occupied":[18] Class 2: 2 MB/s Class 4: 4 MB/s Class 6: 6 MB/s ...men ofte er hastigheten høyere. 133x = 20Mb/sek, 150x = 22,5Mb/sek. (1x=CD-Rom hastighet, 150kb/sek) SDHC er kort fra 4Gb og oppover, og støttes ikke av alle litt eldre kameraer. Men kan implementeres gjennom firmware-oppdatering. Lenke til kommentar
~sikka~ Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Åkej, tusen takk for svar. Hvordan kan jeg finne ut om mitt kamera støtter det? Det er ikke kjempegammelt, men kanskje for gammelt i teknologisk tidsregning Hva står forresten SD 2.0 for? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 For de som ikke kaster brukermanualer og cd'er med det samme, er brukermaualen det naturlige stedet å se etter relevant informasjon. Deretter er Nikons nettside stedet å se, de har brukermanualer for nesten hva det skal være liggende ute i pdf-format. På side 132 i pdf-manualen er dessverre ikke SDHC nevnt og sannsynligvis heller ikke støttet i Nikon P3. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Såfremt jeg vet er ikke SDHC nevnt i Nokia N95s manual heller - men SDHC-kort virker på N95. Så ta med kameraet ditt til en butikk og test. Lenke til kommentar
~sikka~ Skrevet 14. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2008 Tusen takk for svar 2bb1 - jeg spør i en butikk jeg Oceanborn: Jeg har tittet i manualen, som jeg har tatt vare på, den ligger til og med i esken som kameraet lå i da jeg kjøpte det. Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Link til diskusjon ang P3 Blir bare være og være for vanlig SD kort. Nesten bare SDHC om dagen i støre brikker. Så at en grosist i norge skal få inn 4 gb vanlig kort senere i sommer. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) På side 132 i pdf-manualen er dessverre ikke SDHC nevnt og sannsynligvis heller ikke støttet i Nikon P3.P3 og P4 støtter ikke SDHC-kort nei, prøvde nettopp... Endret 15. juli 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Blir bare være og være for vanlig SD kort. Nesten bare SDHC om dagen i støre brikker. Så at en grosist i norge skal få inn 4 gb vanlig kort senere i sommer. Så vidt jeg vet, så kreves SDHC-teknologien for å lage SD kort større enn 2GB. Mener å ha sett 4GB vanlig SD en gang i tiden, men det var før SDHC standarden ble lansert, og har ikke sett det senere. Det kan tyde på at 4GB i vanlig SD-standard blir for ustabilt og tregt. 8GB vanlig SD er nok fysisk umulig. Og som det allerede er kommet frem her... P3 kom før SDHC standarden, og støtter derfor ikke SDHC kort. Kameraene må ha denne teknologien innebygget for å lese SDHC. Så kamera som er eldre enn ca. et år, kan ha problemer med dette. Lenke til kommentar
theSaint Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Så vidt jeg vet, så kreves SDHC-teknologien for å lage SD kort større enn 2GB. Mener å ha sett 4GB vanlig SD en gang i tiden, men det var før SDHC standarden ble lansert, og har ikke sett det senere. Det kan tyde på at 4GB i vanlig SD-standard blir for ustabilt og tregt. 8GB vanlig SD er nok fysisk umulig. Og som det allerede er kommet frem her... P3 kom før SDHC standarden, og støtter derfor ikke SDHC kort. Kameraene må ha denne teknologien innebygget for å lese SDHC. Så kamera som er eldre enn ca. et år, kan ha problemer med dette. Har et Nikon D40, og ser på Nikons supportside at mitt kamera støtter følgende: Nikon har testet og godkjent følgende SD minnekort for bruk i D40 / D40x: SanDisk (blå) 64MB, 128MB, 256MB, 512 MB, 1GB and 2GB SanDisk Ultra II 256MB*, 512MB*, 1GB* and 2GB* SanDisk Ultra II Plus 512MB* and 1GB* SanDisk Extreme III 1GB* and 2GB* SanDisk SDHC (blå) 4GB Panasonic 64MB, 128MB, 256MB Panasonic High Speed 256MB, 512 MB, 1GB and 2GB Panasonic Super High Speed 256MB* and 1GB* Panasonic Pro High Speed 512MB*, 1GB* and 2GB* Panasonic SDHC 4GB Toshiba (blå) 64MB, 128MB, 256MB, 512MB, 1GB and 2GB Toshiba High Speed (hvit) 128MB*, 256MB*, 512MB* and 1GB* Toshiba SDHC 4GB Lexar Media 128MB, 256MB, 512MB, 1GB Lexar Media Platinum II (40x) series: 256MB, 512MB, 1GB Lexar Media Platinum II (60x) series: 512MB, 1GB, 2GB Lexar Media Professional (133x) series: 1GB*, 2GB* * Disse kortene har en overføringshastighet på 10 MB/s eller mer. Det anbefales at du ikke bruker multimediekort (MMC). Det kan hende at andre kortmerker og -kapasiteter virker, men Nikon kan ikke garantere dette. Hvis du bruker et minnekort som ikke er oppført ovenfor, bør du kontakte produsenten for å få informasjon om kompatibilitet. Nikon anbefaler at du har et godkjent minnekort tilgjengelig for feilsøking. Synes det er pussig at de ser ut som de støtter SDHC, men ikke kort over 4Gb. Noen som vet hva grunn til dette kan være? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Synes det er pussig at de ser ut som de støtter SDHC, men ikke kort over 4Gb.Noen som vet hva grunn til dette kan være? Stort sett vil kamera som støtter SDHC også kunne lese SDHC kort opp til 32GB da SDHC standarden er én standard. Men ettersom det største kortet som fantes på markedet da D40 ble lansert var 4GB, så har de kun fått testet det med 4GB. Derfor kan de ikke garantere at det vil virke med større kort. Men jeg ville vært meget forundret om du ikke kan bruke 8 og kanskje til og med 16 og 32GB på D40. Lenke til kommentar
theSaint Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Synes det er pussig at de ser ut som de støtter SDHC, men ikke kort over 4Gb.Noen som vet hva grunn til dette kan være? Stort sett vil kamera som støtter SDHC også kunne lese SDHC kort opp til 32GB da SDHC standarden er én standard. Men ettersom det største kortet som fantes på markedet da D40 ble lansert var 4GB, så har de kun fått testet det med 4GB. Derfor kan de ikke garantere at det vil virke med større kort. Men jeg ville vært meget forundret om du ikke kan bruke 8 og kanskje til og med 16 og 32GB på D40. Stemmer nok det ja. Fikk følgende svar fra Nikon support igår: Anbefallt lagringsmedier for D40 er SD-minnekort, SDHC-kompatibelt du kan gott kjøpe og anvende 8 Gb minneskort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå