Gå til innhold

Trenger utstyrstips for Svalbardtur

Anbefalte innlegg

Jeg skal visst på tur til Svalbard seinere i sommer og har ambisjoner om å få tatt en god del bilder der. Men jeg er litt usikker på hva jeg trenger av ustyr. Jeg hadde en telezoom (Tamron 70-300), men etter en uheldig hendelse som involverte elementene gravitasjon, betong, høyde og slurving har jeg plutselig bare kit-objektivet. Derfor er førsteprioritet ny tele, siden jeg håper å få tatt bilder av isbjørner og diverse fugler, et cetera.

Problemet her er budsjettet. Det eneste som er bra nok og som passer inn er Nikon 70-300mm AF-S VR f/4.5-5.6G Zoom-Nikkor (eller noe sånt). Den kommer godt ut i tester og så videre og virker generelt bra, men jeg er usikker på om den er lang nok. 300 har holdt for meg før, men det har bare vært for semi-tilfeldige bilder av ditt og datt, ikke noe "seriøst".

Har noen andre forslag til max 6000? Eneste krav er minst 300mm og fokusmotor. VR/OS er et stort pluss.

Dessuten lurer jeg på om en monopod er en god ide. Jeg har et bra stativ, men tror ikke jeg gidder å ta det med. Har noen noen anbefalinger av monopodder?

Dessuten tror jeg at jeg bør ha noen filtre der oppe. Holder det med et polarisasjonsfilter eller bør jeg ha noe annet for å moderere snø og sterkt sollys?

-GG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke tar med stativet ditt kan du banne på at du skulle ønske du hadde tatt det med...

OT (litt) : En kompis av meg var på Svalbard for å telle reinsdyr (sommerjobber for biologer er ikke nødvendigvis som andre sommerjobber). Han har tatt en del lekre bilder av bl.a polarrev. Og hadde han hatt et annet objektiv enn en 300mm kunne han tatt noen helt fantastiske bilder av polarrevvalper som bokstavelig talt sprang rundt beina hans...

God tur!

Lenke til kommentar

Hvor skal du, og hva har du tenkt å ta bilder av?

Jeg var i Longyearbyen og Barentsburg for et par uker siden, men det er jo ikke sikkert du er interessert i det samme som meg:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=975224

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=976097

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=976132

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=976669

Dyrelivet der oppe er sinnsykt tamt, men ikke helt min greie å ta bilder av.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

@ Aklymist: da dropper jeg hele monogreia og drasser opp trippelpinnen da. Kanskje like greit det. Tar med en standardzoom også så hvis det skulle komme noen rever jeg jeg nok trykk :) Takk skal du ha!

@ Anew: skal til Longyearbyen, Barentsburg og Pyramiden (!) pluss noen fuglefjell. Det blir nok mest arkitektur og dyr, pluss noen intereørbilder fra Pyramiden. Vurderer å skaffe en 30mm f/1.4 for det, men tror jeg må ta en ting av gangen. Har et veldig trangt budsjett.

Lenke til kommentar
...pluss noen intereørbilder fra Pyramiden...

Hei.

Ikke for å ødelegge forberedelsene dine, men da jeg var i Pyramiden i mai var alle dørene i husene spikret igjen, og Sysselmannen hadde satt opp skilt at det var forbudt å gå inn i bygningene. Pyramiden var en veldig spesiell selv om vi ikke kom oss inn noen plass.

God tur.

Endret av rubs
Lenke til kommentar

Til sight seeing (som det meste annet) er en 70-300 nær verdiløs. Jeg brukte min en del på båten fra Longyearbyen til Barentsburg, men det blir ikke veldig spennende bilder på den måten (dog gjorde den god nytte som kikkert...). Riktignok kan man ha god nytte av området opp rundt 100mm, men lengre enn det blir bare tøys. Ellers kommer man veldig, veldig langt med en 18-70. (ser du har 18-55, den gjør nok mye av samme nytten).

Var jeg deg ville jeg nok prioritert vidvinkel - til D40 betyr det Sigma 10-20 - selv om du selvsagt vil komme opp i situasjoner hvor du vil forbanne mangelen på tele.

Edit: Ser nå at du håper på en isbjørn. Det kan du nesten glemme først som sist, det også. Isbjørnene holder ikke til på Svalbard om sommeren - det er kun enkelte streifdyr.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hvis du skal handle nytt objektiv, kan du sjekke med fotosjappa i Longyaerbyen hva de kan skaffe til deg (Ha det liggende når du kommer).  Det er momsfriak der oppe, og du har lov til å ha med deg varer for kr 6000 tilbake til fastlandet.  Kan bli noen kroner spart.

Lenke til kommentar
...pluss noen intereørbilder fra Pyramiden...

Hei.

Ikke for å ødelegge forberedelsene dine, men da jeg var i Pyramiden i mai var alle dørene i husene spikret igjen, og Sysselmannen hadde satt opp skilt at det var forbudt å gå inn i bygningene. Pyramiden var en veldig spesiell selv om vi ikke kom oss inn noen plass.

God tur.

Ikke noe problem, da sparte jeg bare en 30mm f/1.4 (=3200kr) der :)

Til sight seeing (som det meste annet) er en 70-300 nær verdiløs. Jeg brukte min en del på båten fra Longyearbyen til Barentsburg, men det blir ikke veldig spennende bilder på den måten (dog gjorde den god nytte som kikkert...). Riktignok kan man ha god nytte av området opp rundt 100mm, men lengre enn det blir bare tøys. Ellers kommer man veldig, veldig langt med en 18-70. (ser du har 18-55, den gjør nok mye av samme nytten).

Var jeg deg ville jeg nok prioritert vidvinkel - til D40 betyr det Sigma 10-20 - selv om du selvsagt vil komme opp i situasjoner hvor du vil forbanne mangelen på tele.

Edit: Ser nå at du håper på en isbjørn. Det kan du nesten glemme først som sist, det også. Isbjørnene holder ikke til på Svalbard om sommeren - det er kun enkelte streifdyr.

Har gjort mange av de samme tankene om dette her. Jeg synes at 18-55 blir alt for kort, men vurderer en 18-70, eventuelt 16-85 men den er dyr. Har også sikla på en 10-20 ganske lenge, og 50-150 også.

Uæh, det finnes så mye! Jeg tror jeg må sove litt på det, jeg :)

Hvis du skal handle nytt objektiv, kan du sjekke med fotosjappa i Longyaerbyen hva de kan skaffe til deg (Ha det liggende når du kommer).  Det er momsfriak der oppe, og du har lov til å ha med deg varer for kr 6000 tilbake til fastlandet.  Kan bli noen kroner spart.

Har tenkt på det ja, men hva er det egentlig av butikker der oppe? Har ikke helt klart å finne det ut, har bare funnet en Elite foto eller noe, og de driver vel med fremkallig og ikke utstyr.

EDIT: Hvis jeg flesker til med både 18-70 og 70-300 burde jeg vel være dekka for det aller meste, med mulig unntak av den vide enden. Men jeg vil uansett gjerne ha en relativt lang tele for generelt allroundbruk, jeg hadde mye moro med den nå avdøde Tamronen. Kjøper jeg en 16-85 har jeg jo også noe fleksibelt, men jeg er redd den blir litt hverken fugl eller fisk, ganske vid og ganske lang men ikke helt så veldig noen av delene. Hva tror dere? Jeg blir bare mer og mer usikker her... Uansett bør jeg nok ha noe litt lengre enn 18-55. Cropping er mulig, men bare litt siden det er en D40 det er snakk om.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Fotobutikken på "Lompesenteret" (Elite) så ut til å ha et rimelig greit utvalg av Sigma-optikk, bla. 10-20, men det er anbefalt å ringe opp i god tid for å bestille. D300 lå f.eks på ca 10500 (altså mer enn hva jeg betalte fra Japan Photo her på fastlandet... :roll:)

Edit: 50-150 tror jeg ville være et glitrende valg. Jeg tenkte ikke på det alternativet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Mulig jeg er blind som ikke finner det, men har Elite noen nettsider hvor man kan fås sett på utvalget?

Skal uansett vurdere å ta kontakt bare jeg finner ut hva jeg skal ha, hvilket jeg som sagt bør sove på.

50-150mm med 2x TC er vel forresten også et alternativ som gir litt "nødtele" hvis det skulle bli akutt nødvendig. Har noen erfaring med Sigmas teleconvertere?

EDIT før jeg mest sannsynlig legger meg:

Jeg ser ut til å ha to alternativer nå. Enten 18-70 + 70-300 (2200+4000=6200) eller 50-150mm + 2x TC (5400+1600=7000). Sistnevnte er mer lyssterkt rundt 50-150 men mindre praktisk over, førstnevnte har en liten fordel pga at 70-300 har VR og litt annet snadder som jeg tror jeg liker. Ser ut som jeg ikke har råd til å mose inn noen supervidvinkel denne gangen, dessverre.

Hva tror folk?

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Fotobutikken på "Lompesenteret" (Elite) så ut til å ha et rimelig greit utvalg av Sigma-optikk, bla. 10-20, men det er anbefalt å ringe opp i god tid for å bestille. D300 lå f.eks på ca 10500 (altså mer enn hva jeg betalte fra Japan Photo her på fastlandet... :roll:)

Husk at det var et ukestilbud, når ligger det vel på 13000 igjen... og lå på 14000 rett før tilbudet.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er blind som ikke finner det, men har Elite noen nettsider hvor man kan fås sett på utvalget?

Nei. De har lusne nettsider - trolig er butikkene nokså selvstendige franchisetagere. Imidlertid er Elite-kjeden en av to offisielle Sigmaimportører i Norge, så de kan nok skaffe alt fra den kanten. Min erfaring er at de ofte er flere hundrelapper billigere enn Fotovideo - mener å husker at jeg sparte 4-500 på min 30/1.4.

Lenke til kommentar
...da jeg var i Pyramiden i mai var alle dørene i husene spikret igjen, og Sysselmannen hadde satt opp skilt at det var forbudt å gå inn i bygningene.

Hei igjen.

Ser i Svalbardposten at dette er endret nå i sommer. Man får gå inn i noen bygninger, men det spørs nok hvor lenge hvis ikke turistene oppfører seg bedre enn dette.

Så da må du kanskje kjøpe deg en 30mm f/1.4 :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...