Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Norge kan få utendørs røykeforbud!

Hva mener du om utendørs røykeforbud  

193 stemmer

1. 1. Støtter du dette røykeforbudet?

• Ja
      93
    • Nei
      89
    • Vet ikke/Ikke bestemt
      11
  2. 2. Røyker du?

• Ja
      34
    • Nei
      159

Anbefalte innlegg

Jeg synes avnormaliseringen skjer på feil måte. Det burde tas hensyn til at norsk kultur generellt ikke er like frempå som de ivrigste antirøykerne. Særlig når helserisikoen i slike utendørssituasjoner er minimal.

Det er mindre grunn til å bannlyse sigarettbruk fra uteområder enn det er å forby grilling.

Denne gradvise tyningen av røykere blir igrunn litt som å lirke på et plaster istedenfor å bare rive det rett av. Hvorfor kan vi ikke bare forby røyking med én gang, når det snart ikke er mulig å røyke noen steder uansett?

Røyking er på vei ned allerede. Personlig synes jeg det beste hadde vært å vente en generasjon eller to med slikt. Utviklingen av det røykfrie samfunnet har allerede et høyt nok tempo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er da allerede innført.

Tusenfryd ble røykfritt i fjor.

I fjor var det 3 bestemte plasser man må gå til , og ikke røykende kunne jo bare holde seg unna de stedene så de ikke får røyk i trynet.

Har ikke vært der i år men på infosiden dem står det kun røykesone utenfor inngangen.

Lei av håpløse individer som påstår at de blir plaget utendørs av å gå forbi en på gata som røyker.

Hva med grilling og os utendørs da , skal det forbys også .

Eller folk som stinker hvitløk - mere motbydelig enn sigarett røyklukt spør du meg.

Forresten er det ikke alle som kaster fra seg sneiper på gata/stranda etc.

Ikke røykere søpler like mye på stranda og andre steder med dritt som papir/tyggis/flasker o.a etter seg.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at det en gang kommer til å bli et røykritt Norge.

iallefall mens vi lever i et kapitalistisk system. De som tjener store penger på salg av tobakk i Norge hadde ikke smilt noe særlig hvis det ble forbud mot tobakk generelt. Og de har mye penger, og har man penger har man makt, så de ville nok ikke gitt slipp så lett.

Lenke til kommentar
Staten sparer milliarder hvert eneste år ved å tillate røyking. Eneste grunnen til at det fortsatt er lov.

Kilde? Staten må jo bruke masse penger på kampanjer mot røyking og hjelpe de som bli syke av det og alle som dør.

Jeg har siden jeg var liten syns at staten har tillat røyking :/

Lenke til kommentar
Staten sparer milliarder hvert eneste år ved å tillate røyking. Eneste grunnen til at det fortsatt er lov.

Kilde? Staten må jo bruke masse penger på kampanjer mot røyking og hjelpe de som bli syke av det og alle som dør.

Jeg har siden jeg var liten syns at staten har tillat røyking :/

Må og må.. Jeg som røyker blir bare mer røyksyk når disse kampanjene går. Sitter og ser på tv og plutselig kommer det en reklame som handler om røyking, hva tror du jeg tenker på? :)

Lenke til kommentar

Eit slikt forbod er å gå for langt. Eg forlangar ikkje å få røykje kor eg vil, men i friluft, på opne stader, kjem eg aldri til å bry meg med eventuelle ikkjerøykjarar. Nei, eg kastar ikkje sneiper i hytt og gevær. Nei, eg er ikkje omsynslaus. Vert nokon sjenerte, har eg ingen vanskar med å ta eit steg vekk.

Vert dette innført, kjem eg til å vera av dei barnslege som veiver med siggen framfor folk og hyle: Lufta er fri for alle!!!

Lenke til kommentar
Hvis hoveddelen av problemet virkelig er søppelet det etterlater vil jeg si at det samme burde gjelde for snus. Det er ikke akkurat så mye mer delikat å tråkke på noe folk har hatt under leppen, enn noe de har hatt mellom dem.

Jeg synes at det er for drøyt å nekte folk å røyke i parker og på strender. Ihvertfall så lenge disse områdene ikke er tettpakkede. Hvis de er dette burde man jo vise hensyn, men det burde være lov til å bruke skjønn. Å gjøre fellesarealer utendørs helt røykfrie er da ikke nødvendig, såfremt røykingen ikke sjenerer noen.

Enig i det med snus, det er mye verre å måtte plukke opp snus fra bakken enn røyk.

Jeg er i utgangspunktet veldig for dette forslaget, men når det gjelder røyking i parker, synes jeg det burde være lovlig i de parkene der det er mer enn nok plass. Man sitter gjerne i små grupper godt adskilt, og indrejustisen i disse gruppene sørger vel for at ingen blir ufrivillig passive røykere. Når det gjelder strender, blir ofte disse godt fylt om sommeren, og i høysesongen synes jeg det burde være forbudt. Egentlig er dette forslaget bare en konkretisering av det som etterhvert har blitt normer i samfunnet, det er ikke ofte folk står midt på bussholdeplass eller stasjon og røyker, de fleste går vekk.

Men de gangene folk gjør det, blir jeg utrolig irritert, og noen ganger sier jeg ifra, og får ofte en sur kommentar tilbake om at det er lov å røyke ute. (de som røyker på bussholdeplasser er jo gjerne den samme typen mennesker som gidder å kjefte på en som sier ifra) Det som er bra med dette forslaget er at det blir mer legitimt å si fra.

Jeg pisser ikke på bussholdeplassen når det er masse mennesker rundt meg, selv om jeg må noe jævlig og ikke er redd for å gjøre det når andre ser på. Og piss er ikke engang helseskadelig å puste inn!

Lenke til kommentar

Har av og til problemer med noe som ikke er nevnt, røyking på balkonger i blokker. Når en nabo har fest vil de selvsagt ikke at det skal røykes innendørs og så står en hel gjeng og damper på balkongen... og røyken trekker rett inn i en annen leilighet. Hva i alle dager skal man gjøre når dette skjer? Forbud mot grilling på balkongene er jo forlengst innført mange steder.

Lenke til kommentar
hva tror du jeg tenker på? :)

At du er en skade for omgivelsene dine

At du får dårlig helse

At ingen liker deg

At du bli stygg

At du sakte men sikkert dør

At dette er noe du har påført deg selv

Feil. Kanskje det bare er meg, men det eneste jeg klarer å tenke på er røyk, og at jeg får jævlig lyst på en der og da.

Lenke til kommentar
Eit slikt forbod er å gå for langt. Eg forlangar ikkje å få røykje kor eg vil, men i friluft, på opne stader, kjem eg aldri til å bry meg med eventuelle ikkjerøykjarar.

Så hvorfor skal du få lov til å "forpeste" andres livskvalitet ved å blåse røyk i trynet på de? Synes denne tankegangen er utrolig egoistisk, hva med oss som ikke røyker?

Lenke til kommentar

Jeg tok "nei", fordi jeg syns det er så svarthvitt.

Jeg er for å nekte f. eks utenfor skoler eller på togperronger. Men i en park? Der har man faktisk muligheten til å være i god avstand til andre, i motsetning til om du skal rekke toget og MÅ være på perrongen.

Røyker ikke selv og røyklukt plager meg ikke. Men jeg tenker mer på de som faktisk plages av røyklukt. Ikke fordi "buhu, det lukter vondt, usj", men de som har allergier og helst ikke BØR trekke inn røyklukt.

Lenke til kommentar

De som har astma eller hjerte problemer plages faktisk, og for å sette det litt på spissen, hemmer dette deres rett til å bevege seg hvis alle skal røyke overalt. Og det er faktisk ikke alltid man kan sitte lang unna i en park, da må man sette seg på gresset, benker ol. er ofte ganske nære hverandre!

Lenke til kommentar

Var sjeleglad for at det ble forbudt å røyke innendørs og fanden motstanderne malte på veggen over det forslaget den gang viste seg å være sprøyt. Jeg syntes røyking er en særdeles stor tåpelighet, men frihet innebærer retten til å være tåpelig. Når man først har startet å røyke så er man avhengig og det går selvfølgelig ut over dømmekraften.

Men jeg har ikke opplevd noe problem med røykere siden forbudet innendørs fant sted, bortsett fra på bussholdeplasser. Da ber jeg dem flytte seg eller kubbe røyken og de tar hensyn da. Så jeg ser ingen grunn til et utvidet forbud. Om man først skal kjøre en utvidelse så totalforby røyken.

Alt i alt så syntes jeg røykere har blitt langt mer hensynsfulle enn før. I en ideell verden hadde røyking ikke eksistert, men den gang ei. Så jeg stemte nei og nei i denne pollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...