Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diverse problemer med eksos. Verdt å fikse?


Anbefalte innlegg

Har en 1992-modell Toyota Carina E 2.0 GLi

 

Etter å ha hatt den på EU-kontroll og utbedret visse feil var jeg nå på etterkontroll for å måle avgass bl.a. Der viser det seg at jeg blir nødt til å bytte fremre rør, midtre rør, katalysator og oksygensensor. Pluss at jeg har en oljelekkasje som gjør at bilen må stå til jeg har byttet filter (tror det er der det lekker olje) og olje. Spørsmålet mitt er da hvor jeg kan skaffe disse delene billigst, og i tilfelle om det er noen vits i å bruke så mye på en så gammel bil.

 

Bilen er i god stand, har noe rust i dørene men ellers fin.

Den har gått 245k, men har vært fulgt opp hele veien så vil tro den er fin.

 

Hvordan er det å kjøpe universale deler på biltema? Vil det gå rett igjennom EU-kontrollen om det blir montert riktig? Hvordan er det å kjøpe katalysator der?

 

Håper på raske svar.

 

Mvh. En ganske så frustrert bil-eier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en bil som er verdt ca 12-15.000, vil jeg anta. Det er etter at det som er anmerket på kontrollen er fikset, og jeg forutsetter at den ser hel og pen ut innvendig og utvendig (bortsett fra rusten du nevner). Oljeskift og filter er kurant. Det koster ikke mye. Det som koster, er katalysatoren. Jeg vet ikke hva katalysatoren koster uorginalt for din bil, men jeg vil anta du neppe kommer under 4-5000. Siden det også er en del rust i bilne, ville nok jeg solgt den for 5-6000 og satset på å legge penger i en nyere bil.

Lenke til kommentar

Synes kanskje du setter en lav verdi på bilen. Har sett flere Carinaer til 20k og det er 1.6 og 1.8l som ikke har abs, airbag, elektriske vinduer, elektrisk soltak og el. sentrallås. Når jeg da i tillegg har påkostet bilen med felger til 8-9k så synes jeg det vil være synd å kvitte seg med bilen.

 

Ser at uorginal katalysator koster mellom 600-1000 hos biltema, og hvis de gjør en kurant jobb så er jo absolutt det et alternativ. Hvis jeg kan ende opp med deler til under 3000, og en særdeles billig mekaniker jeg kjenner så tror jeg at vil forsøke det. Problemet er bare at jeg ikke finner eksosdeler til min bil på biltema.

 

Jeg har heller ikke mye penger for tiden, og jeg vet at hvis jeg må kjøpe bil så kommer jeg til å savne så uendelig mange av de tingene som er/var flotte med Carinaen. Alt nevnt ovenfor + 133hk, som drar greit.

 

Jeg tror jeg tar noen telefoner rundt omkring i morgen å hører på pris.

Lenke til kommentar

Eksos skaffer du biltema. Universal eksos kan kreve litt tilpassing, og overganger, men burde kunne gå fint.

 

Okygensensor finner du hos en høgger.

 

Om det er ved oljefilteret det lekker, så er jo det en grei sak, da filter skal skiftes uansett.

 

Dessverre er ikke bilen verdt allverden, og ikke over 20. Jeg også vil anta den er verdt 15K om alt er fiksa som nå. Selv om du sikker har kosta på den felgene, så er det ikke alle som kjøper en bil fordi felgene er fine. De kan selges utenom uansett.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ja.. Men den har nok mer verdi for meg en 15k, og jeg vil tro at hvis jeg kjøper en ny bil til 15k så vil jeg savne mye ved den gamle. Eksos deler som katalysator, oksygensensor(lambdasonder) og midtre potte vil jeg nå få til hos biltema, men jeg kan ikke finne noe fremre rør der. Det er vel ikke bare hokus-pokus og ordne det heller. Er løsningen da å kappe det gamle og sveise på universaldeler fra biltema?

 

Det virket som det var en slags skjøt i det fremre eksosrøret, og at det lakk eksos der.

 

Kan jeg få bilen gjennom EU-kontroll ved eksoslekkasje?

Lenke til kommentar

Løsningen blir å kappe det fremfre. Det må du vel nesten uansett når man skal bruke universal kat.

 

Vanligvis er eksos kun fra kat og bakover. Grenrør og fremre rør fram til kat er normalt ikke med. Er det fremre gåent, kan du enten kappe det der det er gåent å bruke et universalrør å sette på, evnt skaffe et ok et på høggern.

 

Som du sier, så er bruksverdien høyere enn pengeverdien, men det er jo en annen sak :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg forhørt meg hos toyota, og pris på fremre rør pluss pakninger var absolutt ikke så galt. 1600,-

Resten kan jeg vel bruke universaldeler til, og da tror jeg at jeg skal få det i orden.

 

Var liksom tenkt at denne skulle gå greit igjennom nå, og at jeg skulle ha den i et par år til så jeg kunne skrote den, men når jeg gjør såpass mye med den som er gjort nå, så kanskje jeg skal vurdere å ta rusta på nytt i år også. Det er jo for all del en god bil.

 

Bremsene er byttet både bak og foran i løpet av 2 siste år, begge hjullagerene foran er byttet og bremserør er nye, så vil tro den kan gå en stund til.

 

@Spøkelse:

Tviler på jeg ville fått godkjent bil når den hadde altfor høyt avgassnivå.

 

Kan forøvrig legge til hvordan eksosen ser ut, røde prikker viser lekkasje.

post-82933-1216121519_thumb.jpg

Endret av Luc1fer-
Lenke til kommentar

Men, det er ikke sånn det skal være. Det skal være en sikkerhet for en selv og andre, samt miljøet når man har PKK.

 

Absolutt greit å ha en bil i orden, og det blir ikke allverdens delekostnad i dette tilfellet. Man må bytte noe på en eldre biler innimellom uanset.

 

Får du denna i i stand for 4-5k nå så er jo det billig for ha den i 2 år til.

Lenke til kommentar

Jada, og når jeg i tillegg da får byttet lambda så tror jeg bensinforbruket mitt vil senke seg drastisk også. Leste et sted at denne bilen går på 0.8 ved normal kjøring, men min bruker godt over literen. Oppimot 1.2 kan det også gå ved mye bykjøring. Så vil jeg spare en del hvis dette går i orden.

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle spytte inn at på grunn av diverse begrensinger i forholdt til utforming i eksosen ble alle deler bestilt orginalt. I mangel på god tid og bedre løsninger ble dette altså løsningen. Dyrt, men da vet jeg iallefall at alt kommer til å fungere.

 

Takker for all hjelp og rådgiving.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...