Shicca Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Har startet å høre en del på klassisk musikk, men er ikke inne i det nok enda til at jeg vet hva de forskjellige stykkende heter, så det er litt slitsom og ha hørt stykker i Tom & Jerry f.eks, eller via TV, Radio osv, uten og ha noen formening hva de egentlig heter. Håper derfor at forumet kan bidra med å nevne de virkelig "kjente" klassiske stykkene. Gode perler er selvsagt ikke og forakte men, er primært ute etter de "som alle har hørt..." i sådan betydning. Für Elise, Vivaldi's Winter I og Sommer III, Beethovens Moonlight Sonata, Sjebnessymfonien, Tchaikovsky's 1812 Overture, Willhem Tell's Overture (Finalen) m.m. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Klassisk musikk for dummies 1 Klassisk musikk for dummies 2 Klassisk musikk for dummies 3 Endret 14. juli 2008 av b-real Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hör på Bach's stykker for Cello, anbefaler stykket Bouree. Du finner den på youtube. 1 Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Haha! Tom og jerry ja, mener du Liszts ungarske rhapsody nr.2? Men nei, her er fem tilfeldig utvalgte du sikkert kjenner til: Beethovens 9.symfoni 4.sats Brahms ungarske dans nr.5 Mozarts 40.symfoni 1.sats Chopins fantasie impromptou i Ciss-moll (C sharp minor) Wagners "ride of the valkyries" Lenke til kommentar
Shicca Skrevet 15. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2008 Takk folkens. Mye snadder og finne der. Er jo enklere å finne melodier når man vet navnet på de og ikke bare "Ja! Denne har jeg hørt før". Lenke til kommentar
Speik Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Av mektig, orkestral klassisk bør du høre Beethovens 5. og 9., de burde man kjenne igjen en del tema fra. Endret 15. juli 2008 av Speik 1 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Dvořáks 9. symfoni "From the New World" Mozarts Rekviem Verdis Rekviem Bachs Toccata & Fugue Tsjajkovkijs Svanesjøen og Nøtteknekkeren Edit: Skrivefeil. Endret 16. juli 2008 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Dvořáks 9. symfoni "Form the New World" Lenke til kommentar
snoopdag Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Rossinis ouvertyre til "Barberen i Sevilla" er en fin en fra Tom & Jerry! Link til youtube: Andre perler: (De fleste med link til youtube) Bach: - Cellosuite no.1, prelude Prelude - "Dubble violinconcerto" sats 1 og 2 - "Fiolin concerto in E-dur BWV1042 - sats 1/3" Vivaldi: "Fire årstider", 1., 4., 6., 7., 9., 10. og 11. sats (av alt i alt 12 satser) er mine yndlinger, men alle er veldig fine! Disse er lette å finne på youtube. Mozart: - "Eine Kleine Nachtmusik" - "Symphony no.40, molto allegro" Symphony no.40 Händel: - "Watermusic, sats 12; Alla hornpipe" Watermusic - "Music for the Royal Fireworks, La Rejouissance" La rejouissance - "Solomo, Arrival of the Queen of Sheba" (Dronningens av Sabas inntog) Haydn: - "Trompetkonsert i ess-dur, "Finale" Finale Albinoni: - "For organ and string, Adagio" Sarasate: - "Zigeunerweisen, op. 20" (Sigøynervisen) Thaïs: - "Meditation" Kos deg! Endret 4. januar 2011 av snoopdag Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Hvorfor ingen nevner Grieg? Han var ingen symfonisk begavelse, men det er jo ikke påkrevd. Han har massevis av flotte klaverstykker, og ikke minst hele Peer Gynt. Kan jo nevne stykker som Sommeraften og Trolltog som er herlige. Har også sansen for en komponist som reflekterer vår egen tid svært bra, nemlig Erik Satie. Hans pianoverker er utrolig fredelige, tilgjengelige og samtidig eksperimentelle. Han har hatt stor innflytelse på musikken vi hører på i dag, om det så er punk, techno eller frijazz. Av komponister fra det forrige århundre, så skal jeg ikke nevne så mange, fordi mye er svært utradisjonelt, men jeg har noen få stykker som jeg kommer på nå som jeg virkelig har sansen for. Maurice Ravel, "La Valse" (impresjonisme) (senromantikk) (senromantikk, ekspresjonisme) Forandret verden; et must!Charles Ives, "4th of July" (Avantgarde) Litt eldre komponister, da vil jeg utheve ett stykke - tidenes mulig første psykedeliske musikkstykke om det kan virke interessant: (tidlig romantikk) Så synes jeg Chopin, Liszt og Wagner, etc er kult. Men når det gjelder tidligere musikkstiler, bortsett fra obligatoriske Bach og Beethoven, så er jeg ikke like interessert. Endret 6. januar 2011 av Kakofoni 1 Lenke til kommentar
snoopdag Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Maurice Ravel, "La Valse" (impresjonisme) Åh. Ravel har en utrolig flott en: "Bolero". Ellers har Grieg to veldig flotte fra Peer Gynt; Morgenstemning og I dovregubbens hall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå