Gå til innhold

[Løst]Transportskade på fabrikkny båt


Anbefalte innlegg

Hei,forbrukerrett folk.

 

Kjøpte nylig en Veslefrikk 430 selvlensende dobbelbunn.

Prøvd den,stødig og go på sjøen.

 

Dagen etter va båten halvt nedsøkt,trodde straks at det var bunnplugg som lakk.

Tok den på land og kunne avdekke en sprekk formet som L,inntrykkt ca.med skrogtykkelsen og 12cm lang.

Skaden er bak på skrog under og ut mot siden.

Det er etter all sansynlighet en transportskade.

 

Forhandler har intresse for at jeg beholder båt mot avslag i pris,hvis jeg lapper/reparerer selv.

Er tilbudd 34,5% i avslag på pris,noe jeg selv mener er lite mtp.ulempene som at det er ferie osv.

Mitt bud på båten er 1/3 av nypris,men kansje det va å ta litt hart i,men vurderer å by 50% av nypris.

 

Jeg får kanselert kjøp og pengene tilbake,ingen spørsmål om det,da de ikke har flere båter igjen.

Har jeg krav på å få refundert transport ved tilbakelevering?

 

Hvilke råd og erfaringer har DERE å komme med?

Hva er vanlig å få som avslag på båt med lignende skader?

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan fikse selv,ingen problem med det.

Men hva burde jeg "ta for jobben" ?

 

Betalte 29k for båt og har bydt 10k for båten i den tilstanden den er i nå.

Kansje det var litt drøyt,men en avslag på 50% for en defekt vare burde vel være realistisk.

Lenke til kommentar
du kan jo og argumentere med at bruktpris faller en del, så vurder om du får solgt den uten ytterligere tap pga skaden

 

Det har du forsåvidt rett i.

Varen har jo en skade som senere vil medføre ytterlig tap ved evt. videre salg.

Men hvis jeg klarer å få båten til halvpris vil det jo kompensere for det og er 50% avslag realistisk?

 

Andre med lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
du kan jo og argumentere med at bruktpris faller en del, så vurder om du får solgt den uten ytterligere tap pga skaden

 

Utenom dette, så er det egentlig "magen" som bestemmer siden du kan reparer det selv.

Men... hvorfor kan ikke de koste reparasjon fra autorisert verksted? Så får man det også på papiret at det er reparet en transportskade, som igjen gagner evt neste kjøper/eller deg for den saks skyld.

 

Personlig, hadde jeg trolig valgt å enten vente på ny maken båt kom på lager, eller kjøpt annen merke/type. Eller hevet kjøpet og kjøpt annet sted og evt annen båt.

Pga, kjøper jeg nytt, så skal jeg ha nytt.

Lenke til kommentar

Må og tenke at viss han får avslag. Og evt fikser skade skikkelig selv så kan man fint selge båten uten at verdien har gått noe drastisk ned.

Er arbeidet skikkelig utført, og man vet at det holder så er det så og si umulig å se at det har vært skade på båten.

 

Men som sagt, jeg hadde melket de for noe penger og fikset selv... :p

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker.

Når man først kjøper nytt skal det jo være skikkelig, og alt skal være nærmest perfekt.

 

Men la oss si du får 10K for å mekke det selv, bruker MAKS 2K på reperasjonen (som vil holde og ser proft ut), så vil du gjerne "tape" 5K hvis du selger den igjen, men du har allerede fått 10K, så du sitter fortsatt igjen med 5K, så du selger den egentlig med fortjeneste ;)

Lenke til kommentar
Må og tenke at viss han får avslag. Og evt fikser skade skikkelig selv så kan man fint selge båten uten at verdien har gått noe drastisk ned.

Er arbeidet skikkelig utført, og man vet at det holder så er det så og si umulig å se at det har vært skade på båten.

 

Men som sagt, jeg hadde melket de for noe penger og fikset selv... :p

jau da. Men man kan ikke la være å si fra om skade og reparasjon ved evt salg sener. Slik slår tilbake på selger om ting skjer.

Derfor mente jeg at har man da papira på reparasjon fra autorisert verksted, så bli de ansvarlig og ikke selger.

Så prisreduksjon blir det uansett ved ett salg, for båten er skadd og reparert.

 

Uavhengig om det er firmaet som tar tilbake båten og reparerer den og selger den videre eller om det er "spaltcha" som velger å beholde den og evt selger senere.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Når man kjøper nytt,så skal det være strøkent ingen tvil om det.

Og hvis de skal reparere,blir ikke båt klar før ut i August,og det uten avslag:(

 

De var ikke villig å gi mer en 10k i avslag,ikke på vilkår.

Mitt bud er på 14,5k(50%)i avslag,,,men nei.

 

Men dem skal i morgen høre med nabo forhandler om de har samme båt inne.

Så avleverer jeg skada båt dær jeg kjøpte den,og henter nybåten hos den andre forhandleren.

 

Så overfører de handelen internt seg imellom igjennom Fische Marine.

Da blir det forhåpentligvis ny båt til helgen(hvis på lager).

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar
Ok, ja er nok en bedre løsning å få ny da.

Så slipper du noe i ettertid også. (tenker på salg osv)

 

Håper det går i orden for deg så du har blodfersk ny båt snart

 

Ja,ikke sant.

Får svar imårra,for jeg likte båten veldig godt.

Også passer den perfekt til min Honda 20hk.

 

Båten virker stor til 14 foting å være,og var super stødig i sjøen.

http://www.fischemarine.com/default.aspx?Cat=52&Id=64

veslefrikk_430_1.jpg

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar
Når man kjøper nytt,så skal det være strøkent ingen tvil om det.

Og hvis de skal reparere,blir ikke båt klar før ut i August,og det uten avslag:(

 

De var ikke villig å gi mer en 10k i avslag,ikke på vilkår.

Mitt bud er på 14,5k(50%)i avslag,,,men nei.

 

Men dem skal i morgen høre med nabo forhandler om de har samme båt inne.

Så avleverer jeg skada båt dær jeg kjøpte den,og henter nybåten hos den andre forhandleren.

 

Så overfører de handelen internt seg imellom igjennom Fische Marine.

Da blir det forhåpentligvis ny båt til helgen(hvis på lager).

 

Tingen er det at de har rett til å rette mangelen, det skal selvfølgelig skje innen rimelig tid. Men det at det er sommer kan en jo nesten snu på hodet og spørre hvorfor den ikke ble kjøpt før slik at en var klar over at den fungerte når en skulle bruke den.

 

At de gir deg avslag i den størrelsesorden er også en mulighet, men det blir ditt valg om du skal ha prisavslag (Men da blir det ut i fra hva som er rimelig, og 50% syns jeg er vanvittig) sånn sett eller avhjelp i form av omlevering (noe som neppe skjer) eller retting.

 

Er båten brukelig med skaden så er jeg også noe skeptisk til om det er adgang til heving med en gang.

Lenke til kommentar

Gode nyheter...

Får ny båt og så får jeg en styrekonsoll som plaster på såret.

Styrekonsollen m/vindskjerm koster ca.5000 + noen hundrelapper til.

 

Dette dekker frakt + litt til,og det er bra :)

 

Edit: Og ja,båten var ubrukelig.Lekk!

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...